سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۱
۰
هلال احمر نماد صلح و بشردوستی؛

امدادگران هلال احمر؛ فرشتگان نجات بشریت/ طرح ملی "خادم" آمادگی شهروندان در مقابله با حوادث را افزایش می‌دهد

امدادگران هلال احمر فرشتگان نجات بشریت هستند که با گذشتن از آسایش، رفاه و آرامش خویش جهت خدمت به هم‌نوعان در طول سال در حال تلاش و کوشش هستند و هلال‌احمر با توجه به ضرورت ورود آنی در فاز پاسخگویی به حوادث همواره بلافاصله در مناطق حادثه‌دیده حاضر شده است.
امدادگران هلال احمر؛ فرشتگان نجات بشریت/ طرح ملی "خادم" آمادگی شهروندان در مقابله با حوادث را افزایش می‌دهد
به گزارش پهره،به نقل از تفتان ما، این ارزشمندترین هدیه برای کسانی است که با عمل به جای حرف در خدمت بشریت بوده اند و هر زمان سخن از مفاهیمی چون ایثار، فداکاری، از جان گذشتگی و مهربانی به میان می‌آید بدون تردید نام جمعیت هلال احمر و رادمردان و شیرزنان آن به ذهنها خطور میکند.

آری! سخن از انسان ها و افراد پاک و وارسته ای است که با دستان پرتلاش دل های سرشار از شور یاری و سینه های لبریز از امید را مانند فرشتگان بی هیج گونه منت و درخواستی سر بر فرمان خدا نهاده و  از جان و دل به یاری نیازمندان می شتابند.

امام راحل ارزش عمل تلاشگران هلال احمر را به نیت درونی و کیفیت تلاش آنان وابسته می دانند، تقوا را عاملی ارزشی برای این تلاش برمی شمرند و می فرمایند:"صلیب سرخ ایده اش اگر یک ایده انسانی اسلامی باشد،از اموری است که دنبال همان تقوا و علم است.علم و تقوا است که می تواند صلیب سرخ و هلال احمر را ارزش بدهد. ارزش به حجم کار نیست؛ ارزش به کیفیت است.وقتی که کیفیت کار خوب شد و حجمش هم زیاد شد،آن وقت ارزش ها،ارزش های بسیار ارزنده است".

علی ای حال در حوادث پیش بینی نشده، درگیری های مسلحانه خونین، اتفاقات ناگوار، بلایای طبیعی و غیر طبیعی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد، با انسانهایی روبه رو می شویم که با شجاعت و از خود گذشتگی به کمک همنوعان خود می شتابند و مصداق بارز شعرمشهورسعدی هستند که بنی آدم اعضای یکدیگرند.

مسلم عبدی دادکان یکی از امدادگران فعال شهرستان خاش که به دلیل پیش زمینه ای که از سوی خانواده اش داشته است از کودکی عضو جمعیت هلال احمر بوده و حالا نیز با 25 سال سن بعنوان امدادگر با جمعیت هلال احمر خاش همکاری دارد و به مناسبت هفته گرامیداشت هلال احمر خبرنگار تفتان ما به سراغ این امدادگر فعال، سخت کوش و پرتلاش خاشی رفته؛ ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

* هدف نهایی از انتخاب شغل امدادگری خدمت و کمک به مردم است

این امدادگر فعال هلال احمر شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه هدف نهایی از انتخاب شغل امدادگری خدمت و کمک به مردم است، اظهار کرد: از سال 1376 یعنی زمانی که تنها 6 سال داشتم و به مهد کودک می رفتم از طریق برنامه های غنچه های هلال احمر با هلال احمر آشنا شدم.

وی با بیان اینکه در آن زمان برادرم دبیر کانون شاخه آزاد و پدرم هم از پرسنل جمعیت هلال احمر بود، گفت: زمانی که وارد دبستان شدم در مانورهای مختلف شرکت می کردم و از سال 1381 در کارهای عام المنفعه همکاری می کردم و به امداد و نجات علاقه مند شدم و وارد این عرصه شدم چون خدمت و کمک به همنوعان را دوست داشتم.

عبدی دادکان با اشاره به خاطرات کودکی خود از غنچه های هلال احمر، افزود: مراسمی در مهدکودک برگزار شده بود و ما نیز شعری برای این مراسم آماده کرده بودیم و دسته جمعی با لباس مخصوص خواندیم.

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه های بسیار زیادی را در هلال احمر خاش برگزار کردیم، گفت: تا حالا دوره های کمکهای اولیه، همگانی، امدادگری 160 ساعته، دوره عمومی امداد، عمومی نجات، تخصصی های جاده، آوار، کوهستان، پشتیبانی در عملیات، اسکان اضطراری و تغذیه در بحران را گذراند‌ه‌ام.

* هفت سال در پایگاه امداد جاده ای پلیس راه خاش به زاهدان فعالت می کردم

عبدی دادکان با بیان اینکه هفت سال در پایگاه امداد جاده ای پلیس راه خاش به زاهدان فعالت می کردم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعنوان امدادگر ثابت در مرکز اداری مشغول هستم.

وی بیان کرد: بیشتر پایگاه های امداد و نجات هلال احمر شهرستان خاش کانکس بوده و من هم در زمانی که در پایگاه محور خاش به زاهدان فعالیت می کردم بسیار گرم بود و کانکس زود گرم و زود سرد می شود و به همین دلیل در زمستانها بسیار سرد و در تابستان هم دما به شدت بالا رفته و بسیار گرم می شود تا اینکه با پیگیری بچه ها کانکس به ساختمان تبدیل شد.

* بیشتر اتفاقات و حوادث مربوط به تصادفات رخ به رخ خودرو ها است

این امدادگر فعال هلال احمر شهرستان خاش با بیان اینکه بیشتر اتفاقات و حوادث مربوط به تصادفات رخ به رخ خودرو ها است، گفت: خودروهای حمل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه در صدر تصادفات جاده ای استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

وی افزود: همواره سرعت خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی خاش بالای 180 کیلومتر بر ساعت است و در تصادفات هم تعداد تلفات و مجروحین کمتر از 5 یا 6 نفر نیست.

عبدی با بیان اینکه جاده های محور های مواصلاتی شهرستان خاش، شاهراه اصلی شمال به جنوب استان است، ادامه داد: متاسفانه جاده های استان پهناور سیستان و بلوچستان استاندارد کافی ندارند و از حداقل هایی مثل جاده دو بانده یا سه بانده هم محروم‌اند.

* تنها 10 یا  15 کیلومتر از جاده های سیستان و بلوچستان دو یا سه بانده کرده است

وی تصریح کرد: شاید تنها 10 یا  15 کیلومتر از جاده های سیستان و بلوچستان دو یا سه بانده کرده باشند و لازم است که تمام مسیر از مرکز استان تا چابهار به صورت دو یا سه بانده درست شود تا شاهد کاهش آمار و تلفات جاده ای باشیم.

این امدادگر با اشاره به سیل جندوقت اخیر در شهرستان خاش، گفت: در بارندگی های اخیر در شهرستان خاش طی 3 روز 90 میلی متر بارندگی داشتیم که با توجه به اقلیم منطقه و وجود خانه های خشتی و گلی به بحران و معضل جدی تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثر منازل این منطقه قدمتی افزون بر 30 سال دارند که سقف آن از چوب درخت خرما است و بیشتر به صورت خشتی و گلی هستند.

عبدی دادکان با بیان اینکه به هنگام کوچکترین بارندگی سقف های منازل این منطقه نم می گیرد، تصریح کرد: بعد از نم کشیدن سقف و دیوار، فشار به دیوار وارد می شود و ممکن است چوب سقف به شکل آوار پایین بیاید. خانه های قدیمی تر سقف گنبدی دارند.

وی بیان کرد: هلال احمر با تحویل چادر، چراغ، بسته های غذایی و سایر مایحتاج به سیل زدگان و همچنین پرداخت وام های کم بهره سعی می کند مرهمی بر مشکلات سیل زدگان بزند.

* مردم باید با فعالیت های امداد و نجات هلال احمر بیشتر آشنا شوند

این امدادگر سخت کوش و پرتلاش هلال احمر شهرستان خاش با بیان اینکه مردم باید با فعالیت های امداد و نجات هلال احمر بیشتر آشنا شوند، افزود: یکی از طرح های بسیار خوبی که جمعیت هلال احمر انجام می دهد طرح خادم است.

وی با بیان اینکه طرح"خادم" یعنی خانواده آماده در برابر مخاطرات، گفت: جمعیت هلال احمر می خواهد خانواده ها را آماده کند تا در مواقع بحرانی و حساس حداقل یک نفر در خانواده با کمک های اولیه آشنا باشد و قبل از رسیدن نیروهای هلال احمر کار امدادرسانی را انجام دهد تا از شدت و وخامت اوضاع کم کند.

عبدی دادکان ادامه داد: این طرح دوازده مرحله دارد و یک سال به طول می انجامد و اگر تا آخر ادامه پیدا کند و انجام شود بسیار خوب است و من همواره در دانشگاه و محله و روستا همگان را تشویق می کنم تا با آموزش های هلال احمر آشنا شوند زیرا این آموز ها برای همه اقشار و سنین مفید است.

وی با اشاره به خاطرات دوران خدمت خود بعنوان امدادگر، اذعان کرد: در هلال احمر هر روز یک اتفاق خوب و جالب داریم ولی در این سیل اخیر که برای بازدید خانه به خانه رفتیم به منزل یک پیرزنی که رفتیم دیدم تمام خانه اش آسیب دیده و دچار مشکل شده بود و نیاز به امدادرسانی داشت ولی پیر زن می گفت من امدادرسانی نمی خواهم. همین که بعد از چند سال در این جا باران آمده و رحمت خدا بعد از سالها بر سر ما باریده برای من کافی است و نیاز به هیچ چیز دیگری ندارم.

عبدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می کنید اگر امدادگر نمی شدید چه کاری انجام می دادید؟، اظهار کرد: در هر صورت تلاش خودم را می کردم تا از هر راهی که شده خودم را به هلال احمر برسانم و کاری که هلال احمر انجام می دهد بیطرفانه و بیغرضانه است و تنها انسانیت را ملاک خودش قرار داده و نژاد و گروه وغیره برایش مهم نیست و فقط می خواهد خدمات ارائه دهد و این از علاقه مندیهای من نیز هست.

انتهای پیام/3028
کد مطلب: 424604
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *