شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۳
۰
سرایت بوی سوخت به سفره های مردم؛

آشفته بازار گوشت در جنوب شرق کشور/ از فروش ۱۱۰ هزار تومانی گوشت در زاهدان تا نایاب شدن گوشت گاو در دلگان

پس از افزایش نرخ بنزین مردم سیستان و بلوچستان از بی ثباتی قیمت گوشت در بازار گلایه داشته و گفتند: هزینه گوشت قرمز در این خطه گرانتر از استان تهران شده است.
آشفته بازار گوشت در جنوب شرق کشور/ از فروش ۱۱۰ هزار تومانی گوشت در زاهدان تا نایاب شدن گوشت گاو در دلگان
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، گرانی گوشت قرمز و جالی خالی آن در سبد غذایی خانوارها به ویژه بعد از اجرای طرح سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین یکی از دغدغه های مهمی است که این روزها در بازار شاهد آن هستیم.

این مهم در حالیست که براساس آمارهای موجود تا سال گذشته ساليانه بيش از 42 هزار تن گوشت قرمز و 106 هزار تن شير در سیستان وبلوچستان توليد می شد و عشاير با 900 هزار واحد دامی 25 درصد توليدات دامی استان را به خود اختصاص داده بودند.

گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اساسی سفره مردم محسوب می‌شود و این در حالی است که افزایش افسارگسیخته قیمت این محصول سبب حذف آن از سفره بسیاری از مردم شده به گونه ای که واردات دام و گوشت هم نتوانست مانع افزایش قیمت این ماده غذایی شود البته به عقیده مردم علت این امر عدم مدیریت صحیح  و ضعف در نظارت ها است.


قیمت بنزین، ملاک سنجش خرید و فروش

عبداللهی یکی از شهروندان دلگانی در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: در حال حاضر که ملاک سنجش هر خرید و فروشی افزایش قیمت بنزین است مردم توان خرید بسیاری از کالاها همچون برنج و گوشت را ندارند.

وی بیان کرد: افزایش خودسرانه قیمت ها به ویژه در کالاهای اساسی مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده به گونه ای که پیش از تغییر قیمت بنزین هر کیلو گوشت گوسفند و بز در این منطقه تا 95 هزار تومان داد وستد می شد و اکنون به 120 هزار تومان رسیده است. همچین گوشت گاو از قرار هرکیلو  90هزار تومان به بیش از 100 هزار تومان رسیده که با این وجود نیز باز هم در شهرستان دلگان گوشت گاو (گرم و منجمد) موجود نیست.

 
 مطهری شهروند ساکن در شمال استان نیز در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: قیمت گوشت گاو بعد از افزایش قیمت بنزین در این منطقه گران تر شد، همچنین کشتار دام نیز به علت کمبود تقاضا کاهش داشته زیرا مردم قدرت خرید در این برهه زمانی را ندارند.


وی بیان کرد: در برخی از شهرهای این منطقه همچون هامون مکانی برای عرضه گوشت قرمز وجود ندارد و شهروندان باید 20 کیلومترراه را برای تامین مایحتاج خود به زابل سپری کنند که این مهم هزینه ها را بر دوش خانوارها دوچندان کرده و می طلبد مسئولان با توجه به کاهش سهمیه بنزین و از سوی دیگر افزایش قیمت آن تدابیری در جهت کاهش آلام مردم بیاندیشند چرا که از زمان اجرای طرح تغییر بنزین؛ قیمت گوشت 15 درصد افزایش داشته است.

هزینه گوشت در سیستان وبلوچستان گرانتراز تهران است

عباس نورزائی، کارشناس ارشد مدیریت روستایی در این خصوص به خبرنگار اوشیدا گفت: طبق قول استاندار سیستان و بلوچستان در حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور قرار بود تا از کشور افغانستان دام وارد شود و کشتارگاه های این استان لبریز از درآمد شود.

وی افزود: اما تا کنون هیچ تغییری در راستای تولید گوشت قرمز در این بنگاه های تولیدی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در زاهدان، قیمت لاشه ی گوسفند، کیلویی ۱۱۰ هزار تومان است و حال آنکه در تهران قیمت شقه گوسفندی ۸۷ هزار تومان می باشد.

نورزائی تصریح کرد: دیروز روند هزینه های خوراکی و نرخ تورم آنها را در استان، با شاخص‌های همتا در تهران، خصوصاً گوشت را طی چند سال گذشته بررسی کرده جالب بود که اغلب اقلام خوراکی، هزینه اش و نرخ تورمش در استان ما کمتر از تهران بود، به جز هزینه گوشت که در سیستان وبلوچستان گرانتراز تهران بیشتر بود.

کارشناس ارشد مدیریت روستایی بیان کرد: این در حالی است که در سال های گذشته، اغلب مردم استان، به دلیل ارزانی گوشت در این استان، حتی برای وابستگان خود در سایر استان ها، از این منطقه گوشت ارسال می کردند.

وی گفت: کشور افغانستان، منبع تولید و پرورش گوسفند است و این استان، نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آن کشور دارد، اما به دلیل ضعف مدیریت در امور مرزی این استان، مردم کم درآمد استان باید پرقیمت ترین گوشت را نخورند.


آمار واردات و کشتار دام در سیستان وبلوچستان
مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان نیز در گفت وگویی که با خبرنگار عصرهامون داشت، به آمار واردات دام اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 30 هزار و 712 راس گاو و گوساله، 21 هزار و 582 راس گوسفند و بز و 9 هزار و192 نفر شتر به استان وارد شده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان؛ در این زمینه نیز 72 هزار و 950 راس گاو و گوساله، 25 هزار و 217 راس گوسفند و بز و هفت هزارو 208 نفر شتر نیز در استان کشتار شده و روانه بازار مصرف شده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 424625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *