دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۵۱
۰
وعده یخ زده مسئولان در جنوب شرق کشور؛

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

قصه پر غصه صف‌های طولانی برای دریافت سیلندر گازمایع روایتی همه ساله در سیستان وبلوچستان است که مردم از اواسط فصل پاییز با آن دست و پنجه نرم می کنند.
صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، قصه پر غصه صف‌های طولانی برای دریافت سیلندر گازمایع روایتی همه ساله در سیستان وبلوچستان است که مردم از اواسط فصل پاییز با آن دست و پنجه نرم می کنند. مشکلی که هرسال مسئولان وعده حل آن را می دهند و سال بعد روز از نو روزی از نو.

 

امسال اما این وضعیت اسفناک پس از خبر ناگهانی رئیس جمهور مبنی بر اجرای طرح اصلاح مدیریت مصرف بنزین دوچندان افزایش پیدا کرد به نحوی که مردم 7-6 روز باید در صف های چندکیلومتری تشکیل شده در کوچه و خیابان های شهر منتظر تهیه یک سیلندر گاز 11 کیلویی باشند که این روزها به گفته برخی از شهروندان وزن آن نیز کاهش یافته است.

 

از طرفی صف‌های طولانی درمقابل جایگاه‌های عرضه سوخت خودروها جای خود را به صف‌های طولانی گازمایع داده و گویا مشکل سوخت در سیستان و بلوچستان تمامی ندارد و تنها از حاملی به حامل دیگر جابه جا می شود و در این میان می ماند سرگردانی و نارضایتی مردم که باید برای آن چاره ای اساسی اندیشیده شود.

 

واکنش کاربران توییتری به #دروغ_گاز

بیان مطلب فوق بدان جهت است که اگر شخصی خرید سیلندر در این صف‌ها را از دست بدهد باید با قیمتی حدوداً 40 تا 60 هزار تومان بیشتر از دکه‌های بازار آزاد آن را خریداری کند چرا که این روزها گاز حکم طلا را در سیستان وبلوچستان پیدا کرده و همین امر باعث شد تا بحث داغ سیلندرهای گاز با #دروغ_گاز به صفحات فضای مجازی نیز راه پیدا کند.

به گفته برخی از کاربران توییتری "دوچرخه، موتور، فرغون و ماشین و حتی شانه های خمیده زن و مرد و پیر و جوان زاهدانی این روزها در حال سواری دادن به سیلندرهای سنگین و کمرشکن گاز است که در فصل سرما کمیاب شده و حکم طلا پیدا کرده است." ،"مردم سیستان و بلوچستان درشرایطی آخرین روزهای پاییزی روپشت سرمیذارندکه قصه پرغصه صف های طولانی سیلندرگازباز هم باسردشدن هوا تکرار شد.واین درحالی بودکه ۱۰ اسفند۹۵جناب روحانی بامشعلی در دست خبراز گازرسانی سیستان تامهر۹۷ داده بوداماآذرماه به پایان رسیدو گاز به سیستان نرسید." و...



بازار داغ LPG در پس گرانی بنزین

ناگفته نماند بحث این مشکل که حالا به معضل تبدیل شده به خطبه های نماز جمعه هم کشیده شد و حجت الاسلام و المسلمین محامی، امام جمعه زاهدان در بین خطبه های نمازجمعه خطاب به دست اندرکاران امر گفت: با گرانی بنزین و استفاده مردم از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو و همچنین برای گرمایش خانه ها، تقاضابرای دریافت گاز مابع بیشتر شده و هم اکنون شاهد کمبود گاز هستیم که لازم است مسئولین هر چه سریع‌تر این مشکل را پیگیری و مشکلات مردم را برطرف کنند و همه دستگاه‌های ذیربط باید پیگیر خدمات به مردم استان باشند.


در این میان اما حسینعلی شه بخش، مدیرعامل یکی از شرکت گاز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سه شرکت پرسی گاز، ایران گاز و اتان گاز وظیفه حمل گاز شهرزاهدان را برعهده دارند، گفت: مصرف گازمایع فقط برای مصرف خانگی و پخت و پز است.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تغییر ناگهانی قیمت بنزین مردم به استفاده از LPG روی آوردند که این اتفاق به تمامی شرکت های گاز مایع کشور شوک سنگینی وارد کرد و باعث شلوغی صف ها شد.

وی به دلایل دیگر شلوغی صفهای گاز در استان به ویژه کلان شهر زاهدان اشاره کرد و افزود: شرکت الیاس گاز نتوانست به علت کرایه گازکش ها گازرسانی را  به موقع انجام دهد، از سوی دیگر در برهه ای از زمان هوا به شدت رو به سرما رفت ومردم به استفاده از بخاری های گازسوز روی آوردند که این موارد همه باعث تشکیل صف های طولانی سیلندرگاز شد.



شه بخش در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: با توجه به اینکه 30 درصد سهمیه شهر زاهدان لوله کشی گازشهری شده باید این میزان از سهمیه گاز مایع کم می شد اما با این وجود سهمیه سال گذشته که چهارهزار و 200 تن بود امسال هزار تن افزایش داشت. بنابراین بالوله کشی که شده باید دغدغه ای ایجاد نمی شد ولی با اعلام شدن نرخ بنزین و گاز سوز شدن خودروها سمت و سوی همگان عوض شد و برخی دیگر نیز با فروش سهمیه نفت خود به خرید گاز مایع روی آوردند و این امر هم باعث افزایش چشمگیر مصرف گاز در استان شد.
 

وی خاطر نشان کرد: شرکت پرسی ایران گاز تنها شرکتی است که ایستگاه های فعال و همه روزه توریع دارد؛ سایر شرکت ها خصوصی هستند و باید پای کار باشند تا از این معضل کاسته شود. در حال حاضر گازرسانی به شهروندان از صبح تاظهر در ایستگاه ها و بعدازآن درمحلات انجام می شود.


شایان ذکر است دقایقی پیش نیز شماری از شهروندان با تماسی که به دفتر این پایگاه خبریداشتند از معطلی 45 دقیقه ای خود در صف طولانی ایران گاز خبر داده و خواستار رسیدگی به این معضل شدند.

همچنین براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر پیشرفت گازرسانی در سطح شهر زاهدان بالغ بر ۷۶درصد بوده که ۱۴۴۸۶علمک نصب شده و ۲۱۰۰۰ مورد اشتراک‌پذیری انجام شده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 424634
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *