شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۰۱
۰
معلولان پشت دیوار بی توجهی مسئولان؛

خیابان ها ومعابر عمومی ایرانشهر برای تردد معلولان مناسب نیست

شماری از معلولین ایرانشهری از عدم ارائه خدمات شهری به این قشر از جامعه ابراز گلایه کرده و گفتند:به علت معلولیت و ناتوانی جسمی قادر به تردد آسان در سطح شهر نیستند.
خیابان ها ومعابر عمومی ایرانشهر برای تردد معلولان مناسب نیست
به گزارش پهره، در حالی معلولیت و ناتوانی با زندگی بشر گره خورده که فراهم نبودن بستر و شرایط مناسب این قشر از جامعه را اغل محکوم به خانه‌نشینی و گوشه‌نشینی کرده است. اگر چه نسبت به گذشته با پیشرفت علم و تلاش اندک برخی ازمسئولان،با مشکلات کمتری مواجهند، اما همچنان نیاز به کار بیشتری است زیرا معلولین همچنان با برخی مشکلات همچون شهرسازی نامناسب، كمبود امكانات و خدمات آموزشی و درمانی، نبود مشاغل مناسب و حذف از مراحل استخدامی دست و پنجه نرم می‌کنند و این امر سختی های معلوليت را برای آنان چندبرابر كرده است.

ایرانشهر یکی از شهرهای سیستان وبلوچستان است که لقب جوان ترین شهر کشور را یدک می کشد این شهر دارای تعداد قابل توجهی معلولین جسمی و حرکتی است که به اذعان شهروندان معلول و جانباز، نیاز این قشر آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و معلولین پشت دیوار بی توجهی مسئولان به سر می برند.


فضاهای اداری و عمومی مناسب معلولان نیست

بهرام ایرندگانی یکی از معلولین ایرانشهری به نمایندگی از سوی جمعی از معلولان در گفت وگو با خبرنگار پهره ضمن ابراز گلایه از روند کند توجه مسئولین به مصوبات جلساتی که برای مناسب سازی سطح شهر برگزار می شود،گفت: علیرغم بازگو شدن مشکلات و پیشنهاد راه حل های کم هزینه متأسفانه توجه به نیاز و درخواست معلولین جدی گرفته نمی شود.

وی افزود: برای یک معلول ویلچری، نابینا، کم بینا و افرادی که با عصا در سطح شهر تردد می کند مشکلات فراوانی وجود دارد به طور مثال برای عبور از عرض یک خیابان پل ها ارتفاع بالایی دارند و امکان تردد را ممنوع کرده اند.

ایرندگانی ادامه داد: اگر کوچه و خیابان‌های شهرایرانشهر برای تردد معلولان مناسب‌سازی شود، قطعا نیازی نیست که کسی از سر ترحم دستشان را بگیرد یا برای رفت و آمدنشان به آن ها کمک کند.

وی گفت: مسئولین نیز باید خود را در جایگاه یک معلول فرض کنند و نیازهای این شهروندان را مطابق با واقعیت برطرف کنند.



استانداردسازی سطوح شیبدار در دستور کار است

احمدرضا هاشمزهی، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ایرانشهر در گفت وگو با خبرنگار پهره بیان کرد: با توجه به این که معلولین و جانبازان یکی از اقشار با ارزش در جامعه هستند مسئولین باید به مشکلات این افراد رسیدگی کنند.


وی افزود: ایجاد سطوح شیبدار یکی از برنامه های در نظر گرفته شده جهت تردد آسان معلولین و جانبازان به اماکن عمومی و ادارات می باشد.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ایرانشهر ادامه داد: بنیادشهید و اداره بهزیستی جهت همکاری با شهرداری موظف به شناسایی خیابان ها و کوچه هایی که بیش از 2 معلول یا جانبازدر آن زندگی می کنند، هستند تا پس از شناسایی مکان زندگی معلولین و جانبازان، شهرداری موظف به انجام اقدامات زیرسازی و هم سطح سازی در نقاط پرتردد برای آنان باشد و بعد از انجام این مراحل فرمانداری نظارت براستانداردسازی سطوح شیبدار و رمپ های ایجاد شده را دارد.     



هاشمزهی خاطرنشان کرد: در برخی نقاط شهر ایرانشهرمکان هایی جهت پارک خودرو افراد معلول و جانبازان در نظر گرفته شده است که متاسفانه شهروندان دیگر این منطقه به این مسئله بی توجه هستند.


وی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی تدابیری در جهت فرهنگ سازی مکان توقف خودروهای معلولین وجانبازان اتخاذ کرده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: جهت سوخت گیری ماشین افراد معلول و جانباز در جایگاه پمپ کهرازهی در بزرگراه شهید ولی فتح مرادی، یک نازل ویژه جهت خدمت رسانی به این افراد در نظر گرفته شده است.


با توجه به این که معلولین نیز افرادی در جامعه هستند که باید همچون سایر اقشار جامعه از حقوق شهروندی برخوردار باشند، امیدواریم با تهیه این گزارش بتوانیم قدمی هرچند کوچک جهت اطلاع رسانی نیازهایشان برداریم و در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع نیاز‌های آنان باشیم. 

انتهای پیام/
کد مطلب: 424660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *