دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۰۸:۵۱
۰
دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران؛

بریز و بپاش میلیونی برای 60 نفر/ مسابقات بین المللی چابهار آبروی شطرنج ایران را برد!

دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران گفت: متاسفانه مسابقات بین المللی شطرنج چابهار بسیار بی کیفیت بود و به هیچ عنوان در شان کشور ایران، دهه مبارک فجر و شطرنج ایران نبود.
بریز و بپاش میلیونی برای 60 نفر/ مسابقات بین المللی چابهار آبروی شطرنج ایران را برد!
به گزارش پهره؛ به نقل از زاهدنیوز ؛ بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج جام فجر گرامیداشت دهه مبارک فجر و یادواره سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز 21 بهمن ماه و برای اولین بار به میزبانی چابهار درحالی برگزار شد که بسیاری از شرکت کنندگان و اساتید بزرگ شطرنج به نحوه برگزاری این مسابقات و سطح آن انتقادهایی داشته اند.
 
این رقابت ها که هرساله برگزار می شود، امسال نیز با اعلام آمادگی هیئت شطرنج استان و با حضور تنها 60 شرکت کننده برگزار شده است درحالی که با نگاهی به مسابقات سالهای گذشته درمی یابیم تعداد شرکت کنندگان بیش از 6 برابر کاهش یافته که بسیارعدد قابل توجهی است.
 
با نگاهی به دوره های قبلی مسابقات می بینیم که بیست و هشتمین دوره این مسابقات تقریبا هیچ دستاوردی برای ورزش شطرنج کشور نداشته چراکه بیست و ششمین دوره مسابقات در سال 96 در آمل با بیش از 400 شرکت کننده و استاد بزرگ های بنام و بیست و هفتمین دوره نیز درسال گذشته و در تهران با شرکت بیش از 800 شرکت کننده برگزار شده بود.
 
با نگاهی به جدول شرکت کنندگانی که باید با بالاترین سطح و با رنکینگ های بالا در این مسابقات شرکت می کردند اما می بینیم در این دوره تنها احسان قائم‌مقامی، مسعود مصدق‌پور، پویا درینی، مبینا علی‌نسب و مطهره اسدی جزو شاخص‌ترین شطرنج‌بازان کشورمان بودند.
 
از همه این موضوعات که بگذریم حضور یک شرکت کننده دوتابعیتی و با تابعیت امریکا آن هم در مسابقاتی که با نام سردار حاج قاسم سلیمانی مزین شده بود با وجود اینکه مسابقات به صورت بین المللی برگزار شده اما موضوعی قابل تامل است.
 
سیدکاظم مرتضوی داوربین المللی و دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران در این خصوص در گفت گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: متاسفانه مسابقات بین المللی شطرنج چابهار بسیار بی کیفیت بود و به هیچ عنوان در شان کشور ایران، دهه مبارک فجر و شطرنج ایران نبود.
 
وی با اشاره به اینکه هزینه بسیار زیادی در این مسابقات حیف و میل شد، افزود: شنیده ام بیش از 200 میلیون تومان برای مسابقات چابهار هزینه شده است درحالی که حتی چند استاد بزرگ قوی و مطرح دراین مسابقات حضور نداشتند و درواقع هیچ وقت سابقه نداشته است مسابقات جام فجر در سطح بین المللی با 60 نفر برگزار شود.
 
داوربین المللی شطرنج ادامه داد: مسابقات در دو دوره قبلی با بیش از 400 و 800 نفر و آن هم با ریتینگ بسیار بالای شرکت کنندگان برگزار شده بود اما در این دوره از مسابقات 200 میلیون تومان برای 60 نفر هزینه شده که 20 نفر آنها تازه شطرنج یاد گرفته اند و از ریتینگ بازیکنان می توان فهمید که در چه سطحی هستند ومسئولان اگر توان برگزاری نداشتند اصلا نباید این مسابقات را درچابهار برگزار می کردند.
 
وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات تنها استاد بزرگانی مانند قائم مقامی و مصدق پور حضور داشتندو افرادی مانند مقصودلو، طباطبایی و ... نبودند و از جوانان فقط عطاخان و داغعلی حضور داشته و با حریفان به رقابت پرداختند.
 
مرتضوی تصریح کرد: اگر مسابقاتی که در جاهای دیگر برگزار می شود را مشاهده کنید حتی با جایزه ای کم مانند ۲ میلیون تومان می بینید که حداقل ۲۰۰ بازیکن در آن شرکت می کنند که از بین آنها ۵۰ نفر دارای ریتینگ بین المللی و بالاتر از اشخاصی که در چابهار رقابت کردند، خواهد بود و دهه فجر بهترین زمان برای برگزاری مسابقاتی بود تا با دعوت بازیکنان بزرگ به نوعی از آنها دلجویی کنیم که متاسفانه این کار انجام نشد.
 
وی درپایان گفت: بنده معتقدم مسابقه ای که فدارسیون برگزار می کند باید برای پیشرفت شطرنج ایران باشد اما سطح کیفی برگزاری مسابقات چابهار و شرکت افرادی که حتی به قواعد و قوانین شطرنج هم آشنایی نداشتند نه تنها به پیشرفت شطرنج ایران کمک نکرد بلکه آبروی شطرنج ایران با آن همه بازیکن و استاد بزرگ را نیز زیر سوال برده است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 424801
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *