چابهار،قدرتی نوظهور در تجارت منطقه ای؛

طوفان کرونا دریای دروازه ملل را متلاطم نکرد/رشد 221درصدی ورود کالاهای اساسی از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

4 ارديبهشت 1399 ساعت 7:46

این روزها چابهار در ویترین جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و جزو اولین بنادر کشور محسوب می شود، به گونه ای که فقط در هفته جاری و آن هم در شرایط کرونا، شاهد پهلوگیری همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی در این بندر استراتژیک بودیم و خبرها حاکی از رشد 221 درصدی واردات این کالاها از طریق دروازه ملل به کشور است.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم جنوب ایران در سواحل شرقی خلیج فارس، در کنار آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند، به دلیل همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان، دسترسی به آب های بین المللی و آزاد، اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به ایران و دیگر کشورهای منطقه دارد.
 
این بندر استراتژیک نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازار جهان است که بهره گیری از آن کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال بار کشورهای منطقه به همراه دارد و اقتصاد این کشورها را به هم متصل می کند.
 
همچنین براساس دیدگاه کلان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سواحل مکران و قابلیت هایی که چابهار به عنوان منطقه استراتژیک دارد، می توان گفت که این بندر قدرت نوظهور تجارت در منطقه است، بندری که به واسطه اهمیتش این روزها با ورود بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور بیش از گذشته مورد توجه مقام های کشوری قرار گرفته است.
 
 
 
پیشانی تجارت جهانی کشور
 
سروش کیانی؛ یکی از کارشناسان امور اقتصادی با اشاره به مهم­ترین ظرفیت­ها و فرصت­های پیدا و پنهان تجاری چابهار و سهم آن در تجارت جهانی حمل و نقل دریایی به خبرنگار ما گفت: بندز چابهار به دلیل داشتن قابلیت­های ویژه ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی از ظرفیت­ها و فرصت­های بسیار زیادی به ویژه در بعد تجارت و بازرگانی برخوردار است، امری که در صورت توجه جدی و مداوم به آن می­تواند این بندر را به پیشانی تجارت جهانی کشور تبدیل کند.
 
وی ادامه داد: دیگر خدمات وابسته به تجارت جهانی مانند حمل و نقل، بسته­بندی، انبارداری و خدمات حمل و نقل دریایی از دیگر ظرفیت­های ویژه چابهار است، به عنوان مثال صنعت بانکرینگ یکی از مهم­ترین پتانسیل­های چابهار در زمینه حمل و نقل دریایی محسوب می شود که در صورت استقرار می­تواند علاوه بر اثرات اقتصادی مطلوب، زمینه رشد سایر بخش­های اقتصادی را نیز فراهم کند.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت وجود این بندر در جریان تجارت جهانی تصریح کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی خاص بندر چابهار و قرار داشتن در مسیر ترانزیت کالاها در صورت فراهم شدن زیرساخت­ها و شرایط لازم این بندر می­تواند به یکی از مهم­ترین حلقه­های زنجیره ارزش تجارت جهانی تبدیل شود، امری که در برنامه­های توسعه­ای جهانی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
 
 کیانی سهم بندر چابهار را در ورود کالای اساسی کشور بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و گفت:  طبق آمار موجود بیش از 20 درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از چابهار وارد می شود، امری که می­تواند تا 50 درصد افزایش یابد، به طور قطع موقعیت چابهار و دسترسی بسیار مناسبی که به مسیرهای ترانزیتی دارد می­تواند این بندر را به نقش اول در تامین کالاهای اساسی کشور تبدیل کند.
 
وی با بیان این که ورود کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار بر اقتصاد و اشتغال منطقه و حمل و نقل تاثیرات مثبتی دارد اضافه کرد: ورود کالاهای اساسی از طریق این بندر یک زنجیره ارزش بین­المللی ایجاد می­کند و هر یک از حلقه­های این زنجیره خود می­تواند زمینه ساز توسعه سایر زنجیره­های ارزش، بهبود فضای اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
 
این کارشناس ادامه داد: همچنین در کنار توسعه بازرگانی سایر رسته­های بسته­بندی، انبارداری، حمل و نقل و خدماتی مانند خدمات اقامتی و رفاهی می­تواند فعال شود که هر یک از این رسته­ها خود زمینه اشتغال بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد، از این رو ضرورت دارد محور بازرگانی با تاکید بر چابهار را در اولویت برنامه­های توسعه­ای استان تعریف کنیم.
کیانی جایگاه و نقش ژئوپلیتیک بندر چابهار در ترانزیت شمال-جنوب  را موثر بیان کرد و افزود: مهم­ترین مزیت بندر چابهار قرارگیری در مسیر ترانزیت شمال به جنوب به عنوان مسیر ارتباط کشورهای آسیای مرکزی، اروپای شرقی، روسیه و قفقاز با کشورهای آسیای جنوبی و خلیج فارس است و توسعه این بندر یک زیرساخت اساسی در زمینه توسعه این محور تلقی می­شود.
 
وی خاطرنشان کرد: اتصال کشورهای محصور در خشکی به آب­های آزاد و همچنین ایجاد مسیر ارزان و کوتاه­تر از هند به کشورهای آسیای میانه از جمله نقش آفرینی­های توسعه این بندر خواهد بود ورونق چابهار به معنای توسعه ترانزیت در این مسیر است.
 
 
 
چابهار؛ در رده بنادر مدرن کشور
 
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بندر چابهار از نظر تجهیزات یکی از بنادر مدرن کشور است، چراکه 30 دستگاه تجهیزات استراتژیک شامل 9 دستگاه جرثقیل ساحلی و محوطه ای، 13 دستگاه انواع تجهیزات تخلیه و بارگیری ریچ استاکر، امتی استاکر و لیفتراک و 8 دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 600 تن بر ساعت نیز در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار مونتاژ و عملیاتی شده که در رشد عملیات تخلیه و بارگیری و صادرات و واردات در این بندر نقش بسزایی داشته است.
 
وی با بیان این که به واسطه وجود این تجهیزات، بندر چابهار به بندری بدون محدودیت در پذیرش کشتی و کالا تبدیل شده و صادرات کالا از طریق این بندر نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است، ادامه داد: تامین ۳۷ دستگاه تجهیزات دریایی و بندری نیز در دست اقدام است و در آینده به چرخه بهره برداری وارد خواهد شد.
 
 
 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به ظرفیت های زیرساختی و تجهیزاتی بندر چابهار از مهر ماه سال گذشته با ابلاغ دولت به ۲ شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام مبنی بر ورود ۵۰ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار، شاهد رشد چشمگیر پهلوگیری کشتی های حامل کالای اساسی در این بندر استراتژیک هستیم.
 
آقایی با بیان این که از ابتدای امسال نیز ورود کالای اساسی به این بندر تداوم پیدا کرد، افزود: با وجود تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا، رونق تجارت با ورود کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ادامه دارد، به گونه ای که در هفته جاری به صورت همزمان ۷ کشتی با ظرفیت ۳۴۰ هزار تن در این بندر بزرگ اقیانوسی پهلوگیری کرد.
 
به گفته وی، عملیات تخلیه این کالاها نیز همزمان با استفاده از تجهیزات مدرن استراتژیک بندری با نرم مطلوب و به صورت شبانه روزی در حال انجام است و رکورد جدیدی در این رابطه ثبت خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: عمده کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی کشور که از طریق بندر چابهار وارد می شود شامل ذرت، جو، گندم، برنج، شکر و فرآورده های نفتی است، این کالاها به صورت مستقیم از کشورهای مبدا وارد بندر چابهار می شود.
 
آقایی با اشاره به رشد آمار تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال 98، ورود این کالاها از طریق این بندر 30 درصد رشد داشته است.
 
 
 
رشد 221 درصدی واردات کالای اساسی
 
وی با مقایسه آمار واردات کالای اساسی در دو سال اخیر اضافه کرد: در شش ماهه دوم سال 97 بیش از 188 هزار تن و در شش ماهه دوم 98 بیش از 604 هزار تن کالای اساسی از طریق این بندر استراتژیک وارد شد که 221 درصد رشد را نشان می دهد.
 
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با واردات این کالاها از طریق بندر چابهار، علاوه بر کاهش هزینه های حمل کالا، تحولی در شقوق مختلف خدمات رسانی و اشتغالزایی ایجاد شده که فاکتور اصلی توسعه  محور شرق است.
 
آقایی تصریح کرد: اولویت این اداره کل در راستای تسهیل و خروج کالاهای اساسی، تشریک مساعی کلیه دستگاه ها جهت تخلیه و حمل یکسره کالا به مقاصد مصرف با هدف کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری و تسریع در خروج کالا از بندر است.
 
وی گفت: روند تخلیه کالاهای اساسی در بندر چابهار با نرم مثبتی در حال انجام است به گونه ای که کالاهای فله با نرم 13 هزار و 500 تن در روز و کالاهای مواد معدنی با نرم 10 هزار تن در روز از یک کشتی در این بندر تخلیه می شود، چراکه اولویت اصلی این اداره کل جلوگیری از رسوب کالا در بنادر به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت‌های بندری و تسریع جریان کالاهای وارداتی است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اذعان کرد:  تخلیه و حمل یکسره کالا از عوامل مهم افزایش ضریب بهره وری بنادر محسوب می شود که تسهیل و تسریع فرآیند قانونی خروج کالا، تشویق و تامین ناوگان حمل زمینی جهت انتقال کالا از بندر چابهار از شرایط تحقق این امر است.
 
آقایی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن در سال و عدم محدودیت در پذیرش کالا و کشتی و برنامه واردات بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ضروری است ظرفیت انبارش این بندر نیز ارتقا یابد که البته در این راستا بازسازی دو انبار چند منظوره ۹ هزار متری و یک انبار چند منظوره ۱۲ هزار متری در بندر شهید بهشتی در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: دو انبار چند منظوره نگهداری کالا به روش  B.O.T با سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز با هدف افزایش ظرفیت بندر در پذیرش کالاهاسی اساسی مورد نیاز کشور و تسهیل فرآیند نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی در این بندر استراتژیک در دست ساخت است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: از سال گذشته مشوق های تعرفه ای و غیر تعرفه ای و تخفیف هایی برای خطوط کشتی رانی در بندر چابهار در نظر گرفته شد و خطوط کشتیرانی لاینر نیز در مسیر بنادر هند و چابهار راه اندازی و به واسطه آن امکان ترانزیت مستقیم کالا بین بنادر هند و چابهار به صورت هفته ای فراهم شد.
 
 
 
بندری بدون محدودیت
 
آقایی ادامه داد: بندر چابهار در حوزه زیرساخت ها و روبنا به عنوان یکی از بنادر بزرگ کشور و منطقه جایگاه بسیار بالایی دارد و بندری بدون محدودیت در پذیرش کالا و کشتی است، این بندر فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش های خصوصی در حوزه های نفتی، انبارداری، کانتینری، کارخانجات، صنایع فراروری و پردازش است.
 
به گفته وی، این بندر به عنوان دروازه ملل برای تجارت آزاد و آسان نیز پذیرای همه کشورها به خصوص همسایگان برای ایجاد منافع متقابل با بهره گیری و تعامل با بنادر کشورهای منطقه به ویژه بندر گوادر و بنادر عمان است و هیچ گونه محدودیتی در خصوص حضور کشورها در بندر چابهار وجود ندارد، چراکه رسالت این بندر بزرگ اقیانوسی در راستای تقویت پیوند کشورها و همکاری متقابل است و کشورهای مختلف بر اساس نیاز و منافع می توانند در این بندر بدون هیچ محدودیتی سرمایه گذاری و فعالیت کنند.
 
رونق در سیستان و بلوچستان
 
وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: هفت کشتی حاوی کالاهای اساسی وارد بندر چابهار شده است که این خود یک اقدام بسیار گسترده در شرایط کنونی کشور به شمار می‌رود.
 
محمد اسلامی افزود: میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن به سه میلیون تن رسیده و این حجم از جابجایی کالاها باعث ایجاد رونق در سیستان و بلوچستان شده است.
 
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 425092

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/425092/طوفان-کرونا-دریای-دروازه-ملل-متلاطم-نکرد-رشد-221درصدی-ورود-کالاهای-اساسی-بزرگترین-بندر-اقیانوسی-کشور

پهره
  https://www.pahreh.ir