دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۰۴
۰
یک پزشک تغذیه؛

آبی رو عطش روزه داری بپاشید/مصرف غذای خشک ممنوع

منصور شهرکی با اشاره به این که در زمان افطار افراد از پرخوری زیاد خودداری کنند؛ گفت: برای مرتفع شدن آب بدن روزه داران در وعده شام از مصرف غذاهای خشک پرهیز کنند.
آبی رو عطش روزه داری بپاشید/مصرف غذای خشک ممنوع
منصور شهرکی، متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار پهره افزود: معمولا تحمل گرسنگی در ماه مبارک رمضان ساده تر از تحمل تشنگی است. ولی برای در امان بودن از تشنگی راه حل هایی وجود دارد. از آن جا که آب در حدود 70 درصد از بدن ما را تشکیل می دهد، اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت.


وی ادامه داد: هر فعالیت فیزیکی، کشاورزی، بازاری که توسط بدن انجام می شود با کمک آب صورت می گیرد؛ از حذف مواد زائد گرفته تا کمک به هضم غذا، نگه داری پوست، حمل و نقل مواد غذایی در سراسر بدن.


این متخصص تغدیه اضافه کرد: اگر انسانی که روزه می گیرد نتواند مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته از طریق تعریق را در بدن جایگزین کند، ادامه این روند سبب تضعیف بدن او در پایان ماه مبارک رمضان خواهد شد. حتی از دست دادن مقدار کمی آب بدن می تواند سبب خستگی، سرگیجه و سردرد و عدم تمرکز شود. تأمین این مواد شدنی نیست مگر با وعده های افطار و سحر سالم و اصولی.


شهرکی عنوان کرد: با توجه به این که ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه داران توصیه می شود برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از منزل خارج شوند. در طول روز از نورخورشید فاصله بگیرند و حتی الامکان در مناطق سایه دار و خنک تردد کنند. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده و فعالیت های بدنی را کاهش دهند.


وی تصریح کرد: اگر فرد روزه دار بتواند در بازه افطار شیر ولرم، سبزیجات، چای کمرنگ، خرما و بعد از آن از سوپ و یا آش استفاده کند می تواند جبران آب از دست رفته بدن را داشته باشد.



این پزشک تغذیه گفت: روزه داران عزیز برای جلوگیری از احساس تشنگی در طول روز از مصرف غذاهای خشک در وعده سحر حتما پرهیز کنند و همچنین از مصرف آجیل آن هم نمک دار خودداری شود که این مواد می توانند باعث دفع آب شوند.


وی خاطر نشان کرد: دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آبدار تأمین شود.

این متخصص تغذیه گفت: وقتی روزه دار در وعده افطار حجم زیادی از خوراکی ها را استفاده می کند، سیستم گوارشی بدن حجم سنگینی از مواد غذایی را متحمل می شود.


شهرکی خاطر نشان کرد: روزه داران بهتر است بعد از افطار سبک که داشتند، در وعده شام آن هم با حفظ فاصله زمانی مناسب از مواد غذایی سرخ کردنی استفاده نکنند. سعی کنند سبزیجات، ماست را در این وعده قرار دهند.


وی بیان کرد: سپس بعد از آن با حفظ فاصله زمانی از میوه های آبداری چون هندوانه، خیار، پرتقال مصرف کنند تا به تامین آب بدن کمک کرده باشند.




این پزشک تغذیه با بیان این که وعده سحر باید مانند وعده های نهار کامل باشد، گفت: در این زمان بهتر است از مواد غذایی چون برنج، گوشت، سبزیجات، ماست استفاده شود.


انتهای پیام/
کد مطلب: 425146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *