دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۵۶
۰
یک متخصص تغذیه عنوان کرد:

کرونا منافاتی با روزه‌داری ندارد/روزه اولی‌ها مراقب تغذیه شان باشند

منصور شهرکی گفت:روزه داران به خصوص روزه اولی ها باید وعده سحری را میل کنند در ماه رمضان به طور عادی یه وعده غذایی حذف می شود و نباید به هیج وجه وعده سحری را حذف کرد.
کرونا منافاتی با روزه‌داری ندارد/روزه اولی‌ها مراقب تغذیه شان باشند
به گزارش پهره،به نقل از زاهدنیوز ،ماه رمضان فرصتی است که دلهای بی تاب بندگان همواره در انتظار رسیدنش هستند تا بر سر سفره پر نعمت و رحمت پروردگار  بنشینند و از نعمت های بی دریغ خداوند بهره مند شوند، هر فردی در هر سن و سالی سعی دراد تا خود را به این میهمانی رسانده و از الطاف بی دریغ خداوند در این ماه پربرکت بهره مند شود.
 
در این بین شور و شوق روزه اولی ها تماشایی است، کودکان و نوجوانانی که برای بار اول قصد دارند روزه بگیرند گاهی به دلیل ترس از به خطر افتادن سلامت، با منع والدین روبرو می شوند اما اگر از یک سری اصول تغذیه‌ای مناسب پیروی کنندمی توانند بدون هیچ مشکلی، در این روزهای گرم روزه داری کنند.
 
 منصور شهرکی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اگر فرد در ماه مبارک رمضان تغذیه ای صحیح و تعادل و تنوع در دریافت موادغذایی داشته باشد و از گروه های چهارگانه موادغذایی مانند نان و غلات، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات استفاده کند و همچنین فعالیت بدنی مناسب و ورزش را در زندگی روزانه داشته باشد بدنی سالم و وزنی مناسب و دور از بیماری خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه توصیه می شود فعالیت بدنی در این ایام کاهش یابد، افزود: افراد برای جلوگیری از تشنگی در طول روز در فاصله بین افطار تا سحری می توانند مایعاتی مانندآب، چای کمرنگ، میوه های آبدار مانند هندوانه استفاده کنند تا آب از دست رفته در طول روز جبران شود و بهتر است افراد مصرف نوشیدنی های کافئین دار و آجیل های شور را کاهش دهند تا کمتر در طول روز دچار تشنگی شوند، چنانچه فعالیت های روزمره کمتر شود، بدن فرد آب کمتری از دست خواهد داد.
 
شهرکی اذعان کرد: روزه داران به خصوص روزه اولی ها باید وعده سحری را میل کنند در ماه رمضان به طور عادی یک وعده غذایی حذف می شود و نباید وعده سحری را حذف کرد چراکه مدت زمانی که بدن موادغذایی و آب دریافت نمی کند طولانی تر شده و فشار جنبی به بدن وارد می شود.
 
وی خاطرنشان کرد:روزه داری برای افراد بیمار بسته به نوع و میزان بیماری انها متفاوت است فردی که مبتلا به دیابت یا فشار خون است باید بسته به شدت بیماری با پزشک متخصص خود برای روزه داری مشورت کنند و نمی توان یک نسخه واحد برای ایام ماه رمضان برای تمام این بیماران تجویز کرد.
 
وی با اشاره به نحوه روزه داری در ایام شیوع بیماری کرونا، تاکید کرد: اشخاصی که به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند، به هرحال سیستم ایمنی آنها ضعیف شده و بهتر است از روزه داری اجتناب کنند اما افراد سالم که هر ساله روزه می گرفتند می توانند بدون هیچ مشکلی روزه خود را بگیرند.
 
این متخصص تغذیه با بیان اینکه روزه داری منافاتی با کرونا ندارد، ادامه داد: اینکه گفته می شود با روزه داری دهان خشک شده و زمینه ابتلا به کرونا فراهم می شود صحیح نیست چرا که در شرایط بدون روزه داری نیز به دلیل گرما ممکن است دهان خشک شود، فرد روزه دار می تواند در طول روز دهانش را شستشو داده و آب را در دهان غرغره کند و فرد سالم که سیستم ایمنی او ضعیف نشده به راحتی می تواند روزه خود را بگیرد.
 
وی درباره چگونگی روزه داری مادران شیرده، گفت: مادران شیرده در 6ماهه اول شیردهی چنانچه با روزه داری، شیر کمتری داشته باشند بهتر است روزه نگیرند اما در 6ماهه دوم و 12 ماهگی نوزاد به بعد مشکلی پیش نمی آید.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 425150
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *