شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸
۰
یک کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

پروژه ایران هراسی؛ شگرد آمریکا برای برهم زدن ارتباط ایران و افغانستان

مجتبی میر گفت: حادثه اخیری که در مرز ایران و افغانستان رخ داد و نحوه انعکاس آن نشان می دهد که پروژه ایران هراسی که از سال ها قبل کلید خورده است، توسط آمریکا و کشورهای منطقه ای پیگیری می شود.
پروژه ایران هراسی؛ شگرد آمریکا برای برهم زدن ارتباط ایران و افغانستان
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، طی هفته اخیر خبری به سرعت در رسانه‌های افغانستان منتشر شد که فضای سیاسی و فرهنگی میان دو کشور ایران و افغانستان را تحت‌الشعاع قرار داد. متن خبر این گونه بود که "نیروهای مرزبانی ایران ۵۰ تبعه افغانستان را هنگام عبور از منطقه «تنگه ذوالفقار» ابتدا مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس آنها را به آب انداختند که تعدادی از این افراد در آب غرق شده و جان خود را از دست دادند و تعدادی از این افراد نیز توانسته‌اند خود را نجات داده و پیکر برخی همراهان خود را از آب بیرون بکشند."
 
در همین راستا مجتبی میر، یکی از کارشناسان سیاسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: طی تصمیماتی که وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه افغانستان در این خصوص داشتند، قرار شد هیئتی مشترک با محوریت این حادثه ناگوار تشکیل، ابعاد گوناگون آن بررسی و مشخص شود.
 
به گفته وی، ایران تاکید کرده که این حادثه ارتباطی به کشورمان ندارد، اما با خانواده های جان باختگان ابراز همدردی و تسلیت داشته است.
 
این کارشناس با بیان این که 800 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم، اضافه کرد: با توجه به این که ورود کالای قاچاق و مواد مخدر از این وادی مرزی صورت می گیرد و در این حال جویندگان کار نیز از این مرزها وارد ایران می شوند، تشخیص برای نیروهایی که امنیت مرز را تامین می کنند سخت است اما این موضوع ارتباطی با ایران ندارد.
 
میر ادامه داد: طی سال های اخیر از این دست مسائل رخ داده و در کنار آن حاشیه هایی ایجاد شده است، در خصوص این حادثه هم می بینیم که سفارت آمریکا در کابل با انتشار مطلبی در صفحه توییتری خود با این متن که «ما با مردم و جامعه مدنی افغانستان در رابطه با بدرفتاری با مهاجرین و به قتل رساندن آن ها ابراز همدردی می کنیم» از این اتفاق بهره برداری خاص خودش را انجام می دهد.
 
وی با تاکید بر این که قرار شد هیئتی این موضوع را بررسی کند، اذعان کرد: موضوعی که نمود پیدا می کند این است که ایالت متحده آمریکا و برخی کشورهای منطقه از پروژه ایران هراسی برای برهم زدن رابطه ایران و افغانستان استفاده می کنند.
 
این کارشناس تصریح کرد: ایران و افغانستان از دیرباز روابط حسنه، مستحکم و گسترده ای با هم داشتند، اما چالش هایی هم فراروی این روابط حسنه بین دو کشور همسایه وجود داشته است، مثل حادثه ای که اخیرا رخ داد که این رابطه فرهنگی و اقتصادی اهمیت بیشتری برای هر دو کشور پیدا می کند.
 
عوامل شکل گیری ایران هراسی
 
میر گفت: مهم ترین چالش در روابط دو کشور  این است که یک بی ثباتی سیاسی در وضعیت داخلی افغانستان وجود دارد و بازیگران خارجی که در این کشور هستند هم گاهی اوقات منجر به واکنش هایی می شود.  
 
وی اذعان کرد: پروژه ایران هراسی که از مدتی قبل در افغانستان کلید خورده استدلایل و ابعاد گوناگونی دارد که باید عوامل شکل گیری آن بررسی شود.
 
این کارشناس سیاسی بیان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در این رابطه، در سطح بین المللی ایالت متحده آمریکا است، این کشور بعد از این که موفق نشد از طریق روش های سخت با ایران مقابله کند به شیوه های نرم روی آورد.
 
میر تصریح کرد: آنچه اندیشکده بروکینگز اعلام کرده و در خصوص افغانستان به صراحت می گوید این است که ایالت متحده آمریکا در برخورد با ایران باید به شیوه های نرم  روی آورد، موسسات فکری مختلف غربی نیز در این خصوص اظهار نظر مشابه ای دارند.
 
به گفته وی، یکی از مهم ترین شیوه های نرم افزاری که آمریکا به کار گرفته، این است که برنامه های تبلیغاتی گسترده ای را در سطح بین الملل اجرا و در خصوص افغانستان شیوه هایی مانند اتهام فرقه گرایی، بحث شیعه و سنی را مطرح می کند.
 
این کارشناس اذعان کرد: آمریکا برای تاثیرگذاشتن بر استان های مرزی مانند سیستان و بلوچستان به این اتفاقات دامن می زند، یا این که موضوع سپاه هراسی را مطرح می کند، واشنگتن نیز به این ابزارهای نرم اشاره و در تبلیغات خود اعلام می کند که نفوذ سنتی، فرهنگی و تاریخی ایران تحت تاثیر این عوامل است.
 
طنز تلخ
 
میر تصریح کرد: حتی طنز تلخ ارتباط ایران با باندهای قاچاق مواد مخدر را مطرح می کند، در حالی که در این خصوص درگیری های زیادی داشتیم و داریم و ایران بیشترین ضربه را در خصوص مواد مخدر در دنیا  متحمل شده است.
 
وی افزود: عامل دوم تاثیرگذار در ایران هراسی در افغانستان، عامل منطقه ای است، آمریکا علاوه بر این که این موضوع را به صورت خاص و به صراحت روش های نرم افزاری را مطرح می کند، اما هم پیمان های منطقه ای هم دارد که این پروژه از سوی آن ها هم دنبال می شود.
 
این کارشناس سیاسی تاکید کرد: پیوندهای تاریخی و فرهنگی که ایران با افغانستان دارد و نفوذ و اشاعه فرهنگی که این دو کشور به لحاظ فرهنگی دارند برخی از کشورهای منطقه ای را نگران می کند، به همین دلیل است که دست برخی از کشورهای منطقه را در برهم زدن روابط ایران و افغانستان مشاهده می کنیم که دنباله رو سیاست ایالت متحده است.
 
میر با بیان این که عامل دیگر که موضوع ایران هراسی در افغانستان را تقویت می کند، داخلی است، ادامه داد: ضعف اقتصادی و مشکلات افغانستان باعث شده است که دولت های غربی در این کشور نفوذ سیاسی داشته باشند و جریان های افراطی نیز تقویت شود که برهم زدن روابط ایران و افغانستان را دامن می زند.
 
راهکارهای حفظ روابط حسنه 2 کشور
 
وی با اشاره به راهکارهایی برای حفظ روابطه حسنه و دیرینه دو کشور گفت: در راستای ایران هراسی، سیاست های ایران در مقابل مهاجران به عنوان محوری ترین موضوع از سوی کشورهای غربی و منطقه دنبال می شود و یکی از روش های برهم زدن این محاسبات سیاست های ایران در خصوص مهاجرین است.
 
این کارشناس اذعان کرد: موضوع اخیر نشان داد که آن ها نگران ملت افغانستان و ایران نیستند و از موضوع مهاجران به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند راهکار دیگر این است که دیپلماسی عمومی ایران در خصوص افغانستان می تواند بهترین راهکار برای مقابله با فرایند ایران هراسی باشد.
 
میر با اشاره به فضای مجازی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است، گفت: گسترش تعامل با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی افغانستان نیز از دیگر راهکارهای تاثیر گذار است.
 
به گفته وی، افزایش ارتباطات با نخبگان افغانستان به خصوص پشتون ها، فعالیت و همکاری منطقه ای به منظور ثبات و امنیت منطقه و شفافیت در خصوص نحوه ارتباط با طالبان باید مدنظر دستگاه دیپلماسی باشد.
 
این کارشناس سیاسی با اشاره به رویکرد مثبت ایران در خصوص روابط با افغانستان تاکید کرد: دیپلماسی عمومی می تواند با عملکرد خود جلوی چنین اتفاق هایی را که بگیرد.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 425209
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *