گره کور رشد موالید در جنوب شرق کشور؛

فرزندآوری در پیچ و خم مشکلات اقتصادی/هزینه های سرسام آور زندگی سدی بزرگ در برابر ازدواج جوانان است

31 ارديبهشت 1399 ساعت 8:15

در یک دهه اخیر فرزندآوری و جلوگیری از روند پیری جمعیت یکی از مهمترین موضوعات استراتژیک کشور بوده که به چالش کشیده شده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مشکلات اقتصادی هزینه های سرسام آور زندگی دلیل اصلی این اتفاق است.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، مقام معظم رهبری با تاکید بر برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست های افزایش جمعیت، سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند که این روز به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.
 
در سیاست های ابلاغ شده رهبری رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد تاکید شده است.
 
همچنین به اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه ‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذیربط تاکید شده است.
 
اگرچه نزدیک به 6 سال از زمان ابلاغ سیاست های کلی جمعیت می گذرد، با این وجود موانع سد راه افزایش جمعیت همچنان پابرجاست و تمایل چندانی برای ازدواج در میان جوانان و فرزندآوری زوج های جوان وجود ندارد.
 
هزینه های سر به فلک کشیده ازدواج
 
در همین رابطه یکی از شهروندان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: 28 ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم، به دلیل این که هنوز شغل ثابتی ندارم برای ازدواج اقدام نمی کنم، زیرا تامین هزینه های سرسام آور زندگی برایم مشکل است.
 
میر ادامه داد: اجاره خانه، تهیه مایحتاج آن و هزینه های درمانی و بسیاری از موارد دیگر که هر روز هم در حال افزایش است به جوانان اجازه تشکیل خانواده را نمی دهد.
 
شهرکی یکی دیگر از جوانان زاهدانی خاطرنشان کرد: در خانواده ای با پنج فرزند زندگی می کنم که 2 فرزند بزرگتر ازدواج کردند، اما من و دو برادر دیگرم با وجود این که بیشتر از 30 سال سن داریم نمی توانیم ازدواج کنیم. اگرچه به صورت پاره وقت مشغول به کار هستم اما درآمدم کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد.
 
کاهش انگیزه فرزندآوری
 
یکی دیگر از جوانان متاهل بیان کرد: برای تشکیل زندگی مشترک، تامین جهیزیه و اجاره خانه متحمل هزینه های زیادی شدیم و وام های بانکی دریافت کردیم که برای پرداخت آن در مضیقه هستیم. به همین دلیل فعلا تصمیمی برای بچه دار شدن نداریم.
 
خسروی اظهار کرد: هزینه های مراقبت بارداری، درمان، بزرگ کردن فرزند و تامین نیازهای وی بسیار بالاست و همین موضوع انگیزه را برای فرزندآوری از جوانان گرفته است.
 
یک بانوی سیستانی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: هزینه های مربوط به درمان ناباروری در زنان و مردان بسیار بالاست و در برخی از موارد با وجودی که زوج های جوان هزینه های زیادی را متحمل می شوند به نتیجه نمی رسند و از ادامه درمان ناامید می شوند.
 
راشکی بیان کرد: البته نرخ ولادت در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان های دیگر بیشتر است، اما با نگاه به اطرافیان و نشستن پای صحبت جوانان متوجه می شویم تمایلی به داشتن بچه یا ازدواج ندارند. 
 
اهمیت جمعیت در اقتدار ملی
 
در همین رابطه رضا راحت دهمرده، مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  به خبرنگار ما گفت: جمعیت جزو اساسی ترین مباحث مدیریت کشور و نظام برنامه ریزی قلمداد می شود. بنابراین حفظ تعادل و پویایی ساختار آن، مورد توجه حکومت ها و دولت ها در اعصار گوناگون بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: دولت ها با توجه به روند توسعه ای خود سیاست های جمعیتی مختلفی در برابر رشد و یا کاهش جمعیت در پیش می گیرند. از جمله این سیاست ها می توان به سیاست جمعیت مستقیم همچون تشویق ولادت و سیاست غیرمستقیم همچون مهاجر پذیری، سیاست ضمنی مانند تنظیم خانواده، مداخله ای همچون تغییر سن ازدواج یا سیاست تک فرزندی و سیاست داخلی و جهانی اشاره کرد.
 
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در کشور ما نیز این موضوع اساسی در ادوار مختلف مورد بحث و اقداماتی در حد سیاست گذاری چه قبل از انقلاب در دهه 40 و چه بعد از آن در دهه 60 و سال جاری انجام شده است.
 
دهمرده اضافه کرد: این اقدامات تاریخی هم نشان دهنده اهمیت موضوع در جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب اسلامی، دو بار سیاست های جمعیتی در دست بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است.
 
ثبت 87 هزار و 332 واقعه ولادت
 
وی بیان کرد: سرانجام در 30 اردیبهشت 93 مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال های گذشته، سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند .
 
راحت دهمرده اضافه کرد: در سال گذشته 87 هزار و 332 واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که به طور میانگین در هر شبانه روز 242 واقعه ولادت و در هر ساعت 10 واقعه ولادت ثبت شده است.
 
وی بیان کرد: از این تعداد 48 هزار و 817 واقعه شهری و38 هزارو 515 واقعه روستایی بوده است و از این تعداد 44 هزار و 795 نفر مرد و 42 هزار و 537 نفر زن هستند.
 
به گفته این مقام مسئول، از این تعداد 866 واقعه دوقلو ، 19 واقعه سه قلو و یک واقعه چهار قلو بودند و 98 درصد وقایع ولادت در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 425226

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/425226/فرزندآوری-پیچ-خم-مشکلات-اقتصادی-هزینه-های-سرسام-آور-زندگی-سدی-بزرگ-برابر-ازدواج-جوانان

پهره
  https://www.pahreh.ir