جامعه معلولین در انتظار مدد مسئولین؛

خیابان های ایرانشهر باید برای تردد معلولان استاندارسازی شود

12 خرداد 1399 ساعت 7:38

معابر استاندارد و خدمات شهری مناسب سازی شده، ازجمله ملزومات اولیه ای است که معلولان را برای حضور در جامعه ترغیب می کند.


  به گزارش پهره؛ در حالی معلولیت و ناتوانی با زندگی بشر گره خورده که فراهم نبودن بستر و شرایط مناسب این قشر از جامعه را اغل محکوم به خانه‌نشینی و گوشه‌نشینی کرده است.


اگر چه نسبت به گذشته با پیشرفت علم و تلاش اندک برخی ازمسئولان،با مشکلات کمتری مواجهند، اما همچنان نیاز به کار بیشتری است زیرا معلولین همچنان با برخی مشکلات همچون شهرسازی نامناسب، كمبود امكانات و خدمات آموزشی و درمانی، نبود مشاغل مناسب و حذف از مراحل استخدامی دست و پنجه نرم می‌کنند و این امر سختی های معلوليت را برای آنان چندبرابر كرده است.



ایرانشهر یکی از شهرهای سیستان وبلوچستان است که لقب جوان ترین شهر کشور را یدک می کشد این شهر دارای تعداد قابل توجهی معلولین جسمی و حرکتی است که به اذعان شهروندان معلول و جانباز، نیاز این قشر آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و معلولین پشت دیوار بی توجهی مسئولان به سر می برند.  


خیابان ها فاقد مکان مناسب جهت تردد معلولین

عبدالواحد مکسانی یکی از معلولین ایرانشهری به نمایندگی از سوی جمعی از معلولان در گفت وگو با خبرنگار پهره ضمن ابراز گلایه از روند کند توجه مسئولین به مصوبات جلساتی که برای مناسب سازی سطح شهر برگزار می شود، گفت: علیرغم بازگو شدن مشکلات و پیشنهاد راه حل های کم هزینه متأسفانه توجه به نیاز و درخواست معلولین جدی گرفته نمی شود.


وی افزود: برای یک معلول ویلچری، نابینا، کم بینا و افرادی که با عصا در سطح شهر تردد می کند مشکلات فراوانی وجود دارد به طور مثال برای عبور از عرض یک خیابان، پل ها، ارتفاع بالایی دارند و امکان تردد را ممنوع کرده اند.


مکسانی ادامه داد: اگر کوچه و خیابان‌های شهرایرانشهر برای تردد معلولان مناسب‌سازی شود، دیگر آنان برای رفت و آمدنشان به آن کمک نیاز ندارند.


وی گفت: مسئولین نیز باید خود را در جایگاه یک معلول فرض کنند و نیازهای این شهروندان را مطابق با واقعیت برطرف کنند.



استانداردسازی خیابان ها در دستور کار است


در این راستا ابراهیم نرماشیری، رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: با پیگیری های به عمل آمده، برنامه مناسب سازی معابر و بلوارهای اصلی مرکز شهر ایرانشهر برای تردد و عبور معلولین، جانبازان، سالمندان و بیماران که دارای ویلچر و عصا هستند در دستور کار قرار گرفته است و در حال اجرا می باشد‌.


وی در تکمیل مطلب فوق؛ افزود: قبلا بایستی معلولین و جانبازان عزیز در ایرانشهر باید کل بلوارها رو سپری می کردند تا از قسمت بریدگی همان بلوار مجددا برگردند؛ اما اکنون برای سهولت رفت و آمد آنان اداره بهزیستی به همراه ارگان های ذیربط اقدام به طراحی و تعبیه مسیر ویلچر در وسط بلوارهای مرکز شهر کردند.


رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر ادامه داد: از این به بعد معلولین عزیز این منطقه درصورت نیاز به تردد از خیابان ها از یک طرف بلوار به طرف مقابل آن می توانند با سهولت و در کمترین فرصت این کار را انجام دهند.


وی اضافه کرد: جهت نظارت بر آماده سازی مکان های رفت و آمد در خیابان های ایرانشهر برای معلولین، دو نفر از معلولان شهرستان به نمایندگی از سایرین انتخاب شدند که امورات مربوط به این عزیزان را به صورت مستمر پیگیری کنند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 425430

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/425430/خیابان-های-ایرانشهر-باید-تردد-معلولان-استاندارسازی-شود

پهره
  https://www.pahreh.ir