يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۵
۰
در سال جهش تولید و عنایت ویژه رهبر انقلاب؛

محیط زیست سیستان و بلوچستان جانی دوباره گرفت/ از آبگیری تالاب های هامون و جازموریان تا مهمانی پرندگان در جنوب شرق کشور

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار برای مقابله با گرد و غبار و اقدام های انجام شده محیط زیست سیستان و بلوچستان جانی دوباره گرفت.
محیط زیست سیستان و بلوچستان جانی دوباره گرفت/ از آبگیری تالاب های هامون و جازموریان تا مهمانی پرندگان در جنوب شرق کشور
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در دیدار با مدیرمسئول و خبرنگاران این پایگاه خبری با بیان این که اتفاقات بسیار خوبی در حوزه محیط زیست استان افتاده است، اذعان کرد: در حوزه تالاب هامون اقدامات بسیار تاثیرگذار، ماندگار و مثمر ثمری را انجام دادیم که تلفیق آن با لطف و کرم الهی سبب شد 48 درصد از مساحت تالاب هامون آبگیری شود.
 
وی ادامه داد: در این راستا با حفر کانال های انحرافی به سمت کانون های گرد و غباری توانستیم آبی را که وارد تالاب هامون می شود به این کانون ها منتقل کنیم تا تثبیت شوند.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: از ابتدای امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته می توان گفت که روزهای گرد و غباری ازهفت روز به صفر و روزهایی که هوای پاک داشتیم به گواه ایستگاه های پایش از 50 به 100 درصد رسیده است و تلفیق تصمیمات فنی با پروژه ها و لطف خداوند باعث شد که شاهد احیای تالاب هامون در بخش های مختلف آن باشیم.
 
به گفته پورمردان، هامون هیرمند با وسعت بسیار زیادی آبگیری شد، بازگشت و لانه گزینی پرندگان و احیای پوشش گیاهی را در این منطقه شاهد بودیم، در حوزه بلوچستان هم احیای تالاب جازموریان محقق و 35 درصد آن آبگیری شد.
 
وی با اشاره به تفاوت تالاب جازموریان با هامون بیان کرد: بستر جازموریان صاف است اما هامون گودی ها و بلندی های زیادی دارد و ابتدا باید گودی ها پر آب شود تا بتوان شاهد آبگیری بلندی ها بود، در جازموریان اگر آبی وارد شود در سطح پخش می شود و احیای پوشش گیاهی و تثبیت بستر و کنترل روزهای گرد و غباری را به همراه دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حوزه جنوب استان و منطقه بیرک و سراوان هم احیای پوشش گیاهی را شاهد بودیم و می توان گفت استان از مرگ محیط زیست نجات پیدا کرد و این وضعیت محیط زیست در استان بی سابقه بوده است.
 
نگاه ویژه رهبری
 
پورمردان گفت: از آنجایی که دو دهه است که شمال تا جنوب استان درگیر گرد و غبار شده که سه مرحله سفر رئیس سازمان محیط زیست در 15 ماه گذشته به استان و طرح موضوع مشکلات گرد و غبار در هیئت دولت و سطح ملی و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به این استان پهناور موجب شد که ایشان در شرایطی که کشور درگیر سیل یا مشکلاتی همچون زلزله بود دستور تخصیص مبلغ  85 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار استان را فرمودند.
 
وی با بیان این که این نشان دهنده توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: این اعتبار بین چند دستگاه توزیع شد و باید خیلی از موارد توسط دیگر دستگاه ها پیگیری می شد که در نشست استانی شرح وظایف دستگاه ها مشخص شد.
 
به گفته این مقام مسئول، در این راستا مباحث روزی که در کشورهای توسعه یافته مانند چین در حال انجام است مورد توجه قرار گرفت و  قرق مراتع برای اولین بار در حال انجام است، مقدار وسیع این قرق در شمال و مقداری به صورت پایلوت در جنوب استان آغاز شد.
 
وی افزود: در این راستا هزار هکتار نهال کاری در حاشیه تالاب هامون و کانون های گرد و غباری در دستور کار قرار گرفت و به منظور ارتقای وضعیت شناسایی میزان گرد و غبار با خرید دستگاه های ایستگاه های پایش و ارتقای آن از 2 هفت دستگاه انجام شد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در حاشیه تالاب هامون مستثنیات زیادی وجود دارد که سند برای آن صادر شده و برخی هم در دل تالاب است که تداخل دارد و برنامه داریم آن را رفع و تالاب را ایزوله و فریز کنیم تا پس از حل کردن معضل گرد و غبار برویم به سمت و سویی که برای مردم اقدام هایی انجام دهیم.
 
پورمردان خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست مناقصات انجا و، برنده مشخص شده است که هر چه سریعتر باید کار برای نهال کاری و دیگر اقدامات شروع شود.
 
گام های سازمان ملل در تالاب هامون
 
وی با تاکید بر این که سیستان و بلوچستان از لحاظ محیط زیست بعد از 20 سال خشکسالی احیا شد، گفت: همچنین در برنامه احیای تالاب هامون که در سطوح بین المللی، منطقه ای، کشوری و استانی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است، موضوع احیای این تالاب و کمک به معیشت جوامع محلی و بومی منطقه، در برنامه معیشت جایگزین با همکاری و کمک مالی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا کلید خورده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا جهت اجرای پروژه ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی در حوضه آبریز تالاب‌های بین‌المللی، اذعان کرد: در این راستا سند همکاری پنج ساله بین سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) نیز امضا شده است.
 
وی افزود: این کمک پس از برگزاری جلسات طولانی و بررسی موضوعات متنوع و مختلف در خصوص تالاب هامون در سطوح کارشناسی و بین المللی و چندین دوره بازدید تیم های تخصصی از سازمان های بین المللی در راستای برنامه احیای تالاب هامون و کم کردن فشار برداشت از ذخایر و پوشش گیاهی برای سرعت بخشیدن به احیای تالاب هامون محقق شد.
 
به گفته پورمردان، در این راستا تیمی متشکل از مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران و نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد به منظور بازدید شرایط تالاب هامون و امکان سنجی تدوین طرح پیشنهادی برای جذب منابع مالی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل با هدف توانمندسازی اقتصادی جامعه محلی و حفاظت محیط زیست و احیای تالاب سال گذشته در استان حضور یافت.
 
جایگاه معیشتی و اجتماعی تالاب هامون
 
وی با اشاره به برنامه های کارگروه مدیریت بحران تالاب هامون نیز گفت: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه دارد و بسیاری از مشاغل شامل کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و ... و حتی حیات، بقا و یا مهاجرت تمامی مردم منطقه شمال استان وابسته به آن است، از این رو احیای تالاب هامون و معیشت جایگزین یکی از اصلی ترین دغدغه های محیط زیست کشور و استان محسوب می شود.
 
 مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اصلاح مرز مناطق حفاظت شده در جنوب استان که راه را برای توسعه پایدار هموار ساخته است، ادامه داد: پس از گذشت بیش از 44 سال از تعیین مرزهای مناطق حفاظت شده در استان یعنی از سال 1354 این اولین بار است که به همت عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حدود مرز این مناطق تدقیق می شود.
 
پورمردان تصریح کرد: با افزایش الحاق مناطق مستعد در نقاطی که خارج از مناطق تحت مدیریت بود در مجموع با این اقدام سطح مناطق حفاظت شده استان به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
 
وی افزود: این اقدام بزرگ پس از بررسی ها و انجام کار کارشناسی اداره کل استان در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح و با نظر مساعد ریاست سازمان در شورای عالی محیط زیست که به دبیری محیط زیست و ریاست رییس جمهور برگزار شد مصوب و پس از سیر مراحل قانونی به استان ابلاغ شده است.
 
این مقام مسئول با قدردانی از عملکرد عصرهامون به ویژه در حوزه محیط زیست، گفت: این رسانه با انتقاد، پیشنهاد و انعکاس اخبار زیست محیطی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف محیط زیست داشته است که جای تقدیر دارد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *