يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶
۰
یک جامعه شناس مطرح کرد؛

برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان در فصل مقابله با کرونا نیاز است

مجید رستگاری گفت: در شرایط کنونی که همه دنیا با بیماری کرونا درگیر است، برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هم برنامه ریزی مناسبی نیاز است.
برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان در فصل مقابله با کرونا نیاز است
به گزارش پهره، مجید رستگاری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان، بیان کرد: تردیدی نیست که اوقات فراغت با وجود فراهم سازی فرصت شناسایی ذوق و علایق دانش‌آموزان همانگونه که اشاره شد می‌تواند در صورت غفلت جامعه، تبدیل به یک تهدیدی از جنس بزه‌ها و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی شود.
 
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و دنیا، ادامه داد: لذا در شرایط کنونی که این ویروس همه گیر شده اگر برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی‌های هدفمند و واقعی نداشته و نتیجه گرا نباشیم؛ این راه اشتباه همچنان ادامه خواهد داشت.
 
این جامعه شناس عنوان کرد: در تابستان های گذشته چندین دستگاه مختلف اقدام به برگزاری کلاس‌های اوقات فراغتی می کردند که در عمل نیز نتیجه چندان ملموسی به جز هدر رفت وقت و اعتبارات نداشته است.
 
رستگاری گفت: همچنین در این راستا باید دستگاه‌های مختلف هر کدام به صورت تخصصی وارد این عرصه شده و برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان برنامه ریزی کنند تا نتیجه پایانی مطلوب باشد.
 
وی افزود: اما در مورد اوقات فراغت قاعدتا همه دستگاه‌ها یک کار را انجام نمی‌دهند فقط یک نگرانی از این بابت وجود دارد و آن نقض یکدیگر به لحاظ هدفگذاری، محتوا و روش‌ها است اما اگر دستگاه‌ها هم‌افزایی کنند و بر کیفیت عملکردشان بیفزایند بر این تعدد هیچ اشکالی وارد نیست.
 
این جامعه شناس بیان کرد: طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی، ورزشی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود که تقریبا همه این موارد در برنامه تمامی دستگاه‌هایی که به این زمینه ورود می‌کنند.
 
رستگاری گفت: با اندکی تغییر در کمیت و کیفیت یافت می‌شود، موضوعی که برآیند آن موازی کاری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، افت کیفیت برنامه‌ها، کاهش شرکت کنندگان، هدررفت اعتبارات این بخش و در نهایت عدم کارایی مناسبت طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت است.
 
وی عنوان کرد: از سویی وقتی نگاه به فراغت جامع، اصولی و مبتنی بر هندسه مهارت بنیان باشد و دانش‌آموزان از فرصت طولانی فراغت به مهارت‌های دلخواه و کاربستی راه پیدا کنند باید نگاه ما از فراغت مصطلح  تابستانه خارج و دامنه‌ای به فراخی یک سال وهم دوش دوره سال تحصیلی رسمی شود و فراغت ضمن تحصیل را نیز پوشش دهد.
 
این جامعه شناس ادامه داد: توجه نکردن به اوقات فراغت و دست و پا گیر دیدن برنامه‌های فراغتی موجب خواهد شد تا نه تنها اوقات فراغت سرمایه دیده نشود بلکه برنامه‌ریزی برای آن نیز کاری بیهوده به نظر برسد.
 
رستگاری تصریح کرد: در شرایط کنونی که نه تنها جامعه ما با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند بلکه کل دنیا درگیر آن است، برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هم برنامه ریزی مناسبی نیاز است.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با وضعیت آماری موجود جوانان در کشور و همچنین شور و نشاط بین این قشر و ظرفیت بالای بهره مندی از این قشر در جامعه و تاکیدات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و همچنین نگاه خاص دولت به جامعه جوان، در شرایط کنونی عزمی عمومی برای هماهنگی بهتر تمامی نهادهای متولی، خانواده‌ها و دلسوزان و فعالان اجتماعی در راستای کمک و همراهی دولت در برنامه ریزی مبتنی بر نیاز اوقات فراغت شکل بگیرد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *