يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
۰

پایین کشیدن تاریخ استعماری و سرمایه داری غرب در اعتراضات مردمی/ نمادهایی که غرب به آن‌ها فخر می‌فروشد را بشناسید+ تصاویر

با پایین کشیدن مجسمه های افراد سرشناس غربی توسط معترضان که نامشان با تاریخ کشورهای آمریکا، انگیس و ... پیوند خورده است به خوبی به ماهیت استعماری و غیرانسانی امپریالیست غربی می توان پی برد.
پایین کشیدن تاریخ استعماری و سرمایه داری غرب در اعتراضات مردمی/ نمادهایی که غرب به آن‌ها فخر می‌فروشد را بشناسید+ تصاویر
به گزارش پهره به نقل از راه دانا؛ این روزها با اتفاقاتی که درکشورهای غربی می افتد فضای اعتراضات مردمی وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه این اعتراضات از قتل یک انسان سیاه پوست با شعار «نمی توانم نفس بکشم» آغاز شد اما حالا در سراسر کشورهای غربی گسترده شده است. اکنون این جنبش مردمی نه فقط به موضوع نژادپرستی بلکه به مسائل دیگر خصوصا سرمایه داری و بی عدالتی در جامعه غربی پرداخته است. در همین رابطه مجسمه هایی که روزگاری نماد غرب بودند و ارج و قرب زیادی داشتند حالا توسط معترضان به زیر کشیده می شوند.
تخریب و به زیر کشیدن مجسمه ها پیام های زیادی در بطن خود دارد و نشان می دهد که ارزش های غربی همه برای ملت های این کشورها فروریخته است و تنها حکومت ها هستند که سعی دارند این ارزشها را حفظ کنند.
در ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا، تظاهرات‌کنندگان روز پنج‌شنبه در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا مجسمه جفرسون دیویس، رییس کنفدراسیون جنوب در جنگ‌های داخلی آمریکا[۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵]، را به زیر کشیدند.
 
ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که مجسمه جفرسون دیویس روی یک ماشین باری کشیده می‌شود و حاضران در حال تشویق کردن هستند. در همین حال، پایه این مجسمه با گرافیتی پوشیده شده است.
در زمان جنگ داخلی آمریکا، ریچموند پایتخت کنفدراسیون ایالت‌های جنوب بود. مجسمه دیویس در خیابانی بود که درحال حاضر چندین مجسمه دیگر از چهره‌های کنفدراسیون جنوب نیز در آن قرار دارد.
معترضان سر یکی از مجسمه‌های «کریستف کلمب» را که در یکی از پارک‌های شهر بوستون نصب است، از تنش جدا کردند. صبح روز بعد، سر جدا شده این مجسمه بر روی سکوی مجسمه بود و نوار زرد رنگ پلیس اطراف این مجسمه کشیده شده بود و قرار است که برداشته شود. این مجسمه در سال ۱۹۷۹ نصب شده است. جالب است که کلمپ به نوعی نماد آمریکای غیر بومی است.
 
کریستف کلمب از چهره‌های بحث‌برانگیز تاریخ است. برخی – از جمله اکثر سرخ پوستان آمریکا – او را مسئول مستقیم یا غیرمستقیم کشتار ده‌ها میلیون نفر از مردم بومی و عامل استثمار و استعمار آمریکا از سوی اروپا می‌دانند؛ در حالیکه دیگران وی را به خاطر نقش مؤثری که در گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایفا کرد می‌ستایند.
در شهر «ریچموند» ایالتِ ویرجینیا نیز حدود ۱۰۰۰ معترض با استفاده از طناب مجسمه‌ی ۲ متری کریستف کلمب‌را پایین کشیدند. سپس آن را آتش زدند و به دریاچه نزدیک آن منطقه انداختند. این مجسمه شهر در سال ۱۹۲۷ بنا شده بود. برخی معتقدند کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا در ترویج برده‌داری نقش داشته است.
 
‏سرنگونی مجسمه جورج واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید در شهری که به نام او نامگذاری شده یکی از عجایب اعتراضات اخیر در امریکا بود.
جورج واشنگتن بنیانگذار ‎آمریکا و اولین رئیس جمهور این کشور بود و با عنوان "بنیانگذار پدر" از وی نام برده می‌شود.در تاریخ آمده که واشنگتن ۳۱۷ برده سیاه پوست داشت.
 
برده داری و استعمار و سرمایه داری رابطه تنگاتنگی با هم دارند. خصوصا کشورهایی مانند انگلیس در این حوزه تاریخ ننگین و گسترده ای دارد. پس از سرنگونی مجسمه «ادوارد کلستون» در انگلیس، حال نام این برده‌دار ثروتمند قرن ۱۷ از برج های این کشور هم پاک می‌شود.
 
در همین رابطه، در آستانه تظاهرات ضدسرمایه داری، در اطراف مجسمه ها و آثار تاریخی شهرلندن به خصوص وینستین چرچیل، حفاظهایی برای مراقبت از آنها در مقابل معترضان گذاشته شده است.
 
معترضان روی پایه مجسمه چرچیل عبارتهای ضدنژادپرستی نوشته بودند که با واکنش بوریس جانسون مواجه شدند.
در دیگر نقاط اروپا نیز وضع به همین منوال است. در همین زمینه، مجسمه "بودوئن" پادشاه پیشین بلژیک هدف حمله گروهی از معترضان قرار گرفت و اکنون روی این مجسمه که به رنگ سرخ درآمده، عبارت "غرامت" نقش بسته است.
معترضان همچنین مجسمه "لئوپولد دوم" دومین پادشاه بلژیک را نیز از محل خود برداشته اند و اکنون فقط پایه نگهدارنده آن باقی مانده است.
نکته قابل توجهی که در سرنگونی این مجسمه‌ها دیده می شود ماهیت غرب را به خوبی نشان می دهد. افرادی که مجسمه آنها ساخته شده و حالا از سوی معترضان با عنوان برده داری و نژادپرستی و بی عدالتی پایین کشیده می شود جزو مفاخر و شخصیت های ارزشمند غربی هستند که مجسمه آنها ساخته و در نقاط مهم شهرهای کشورهای غربی نصب شده است.
پایین کشیدن مجسمه های غربی به خوبی نشان می دهد که ماهیت غرب چیست و تاریخ کشورهای غربی بر اساس چه المان های ساخته شده است. بره داری، سرمایه داری و استعمار از جمله تاریخ غرب است که حالا با پایین کشیدن مجسمه ها در کشورهای مختلف غربی این تاریخ دوباره در ذهن مردم جهان تداعی می شود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 425645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *