تب مالت هدیه لبنیات ناپاک؛

شیرهای محلی و سنتی می توانند حامل میکروب بروسلا باشند/ پرهیز از مصرف مواد لبنی غیر بهداشتی

22 تير 1399 ساعت 7:45

همان قدر که مصرف شیر و لبنیات سالم و استاندارد برای تندرستی و سلامت انسان مهم و اثر گذار است، مصرف شیر فله ای و ناسالم می تواند در ایجاد تب مالت موثر باشد و به سلامت انسان ها لطمه بزند.


به گزارش عصرهامون به نقل از پهره؛ بیماری تب مالت، یک عفونت باکتریایی است که از گاوها، گوسفندان آلوده و عفونی شده به انسان انتقال می‏ یابد.
بیماری تب مالت از انسان به انسان مسری نیست، در واقع در حیوانات به نام سقط جنین واگیر معروف می باشد و به اسامی دیگری چون تب مواج، تب دیوانه، تب مدیترانه‏ ای یاد می‏ شود.



بروسلوز انسانی یا همان تب مالت ناشی از بروسلا ملی تنسیس در جاهایی که گوسفند و بز آلوده زیاد است؛ خطر جدی بهداشت عمومی در آن مناطق می‏ باشد و بیشتر در فصول تابستان و بهار یعنی فصل زایش و شیردهی دام‏ ها دیده می‏ شود.


عفونت باکتریایی ناشی از تب مالت در بدن انسان اعضا خون‏ساز بدن، از جمله مغز استخوان، گره‏ های لنفاوی، کبد و طحال را تحت تاثیر قرار می دهد.



وضعیت بیماری در جهان و ایران ‏


اگر چه تب مالت در سراسر جهان وجود دارد، اما بیشتر در کشورهایی دیده می‏ شود که فاقد برنامه‏ ای موثر برای کنترل این بیماری در حیوانات هستند.




تب مالت، ارمغان مصرف شیر فله ای و لبنیات ناسالم


محمد امین حسینی، رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: تب مالت یا بروسلوزیس نوعی باکتری عفونی می باشد که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق مواد غذایی چون شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود.


وی در تکمیل مطلب فوق، افزود: به طور نادر باکتری عامل تب مالت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد.


رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر عنوان کرد: باکتری بروسلا می تواند از حیوان به انسان به سه طریق انتقال یابد که عبارتند از محصولات لبنی غیرپاستوریزه که در شیر حیوانات آلوده می تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیر غیرپاستوریزه به انسان منتقل شود. همچنین باکتری می تواند از طریق گوشت خام یا نیم پز شده حیوانات آلوده به انسان انتقال می یابد.



وی اضافه کرد: استنشاق یکی دیگر از راه های انتشار و انتقال باکتری بروسلا می باشد که به راحتی در هوا پراکنده می شود.


وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: کشاورزان، تکنسین های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه ها می توانند این باکتری را استنشاق کنند.


این مقام مسئول اذعان کرد: تماس مستقیم یکی دیگر از راه های ابتلا به بیماری تب مالت است که باکتری در خون، مایعات بدن یا جفت حیوانات آلوده می تواند از طریق زخم وارد جریان خون شود.


وی گفت: علائم تب مالت می تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین رفته و دوباره بازگشت کند و در برخی افراد، این بیماری می تواند مزمن باشد و علائم آن تا چند سال و حتی پس از درمان نیز ادامه یابد.


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر خاطر نشان کرد: علائم و نشانه های بلند مدت بیماری تب مالت شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره های ستون فقرات است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت در جوامع انسانی یکی از برنامه های مهم دامپزشکی می باشد و همواره با انجام اقداماتی چون واکسیناسیون دام ها، خونگیری، تست، کشتار و حذف دام های آلوده تحت کنترل قرار می گیرد.


حسینی گفت: رعایت نکات بهداشتی در تهیه و مصرف لبنیات مصرفی خانوارها، مطمئن ترین روش ایمن سازی بدن مقابله با بیماری تب مالت می باشد.
این مقام مسئول با بیان ماندگاری مادام العمر میکروب تب مالت در بدن انسان، به شهروندان توصیه کرد: از مصرف هرگونه محصولات لبنی غیر بهداشتی فاقد استانداردهای لازم خودداری کنند تا سلامت آن ها مورد تهدید قرار نگیرد.


وی تهیه فرآورده های لبنی پاستوریزه از مراکز معتبر و مجاز و دارای لیبل، مشخصات تولید بهداشتی را رکن اساسی پیشگیری از بروز بیماری تب مالت عنوان کرد.


حسینی بیان کرد: جوشاندن شیر غیرپاستوریزه و نگهداری پنیر محلی حداقل به مدت دو ماه در آب نمک از  نکات بهداشتی لازم الاجرا توسط مصرف کنندگان فرآورده های لبنی می باشد.


وی در پایان با اشاره به این که اقدامات پیشگیرانه از سوی دامپزشکی به طور مستمر در حال اجرا می باشد؛ گفت: کنترل بیماری تب مالت نیازمند همکاری مردم از طریق رعایت اصول بهداشتی در تهیه و مصرف فراورده های لبنی می باشد.



رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر تصریح کرد: احداث مرکز جمع آوری شیر در این شهرستان را جهت کنترل بهداشت و سلامت فرآورده های لبنی و سلامت شهروندان، با توجه به آمار مبتلایان به بیماری تب مالت ضروری دانست و از مسئولین امر تقاضا کرد تا در این راستا تدابیری بیاندیشند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 425829

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/425829/شیرهای-محلی-سنتی-می-توانند-حامل-میکروب-بروسلا-باشند-پرهیز-مصرف-مواد-لبنی-غیر-بهداشتی

پهره
  https://www.pahreh.ir