دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۲۷
۰

دشت مغان، قلب تپنده کشاورزی کشور/ همت کشاورزان برای کمک به جهش تولید

دشت مغان جزو یکی از مناطق مستعد و حاصلخیز کشور برای تولید محصولات در عرصه ی کشاورزی است به طوری که به عنوان قطب کشاورزی استان و به لقب قزل تپراق مشهور هست.
دشت مغان، قلب تپنده کشاورزی کشور/ همت کشاورزان برای کمک به جهش تولید
به گزارش پهره به نقل از سبلان‌ما، دشت مغان جزو یکی از مناطق مستعد و حاصلخیز کشور برای تولید محصولات در عرصه ی کشاورزی است به طوری که به عنوان قطب کشاورزی استان و به لقب قزل تپراق مشهور هست.
همه ساله در این دشت حاصل خیز شاهد تلاش کشاورزان برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی مختلف ازجمله گندم، پنبه، جو و سایر محصولات باغی هستیم که در تحقق شعار جهش تولید نیز مؤثر واقع خواهد شد.
علت کشت گندم در دشت حاصلخیز مغان
گندم که یک محصول کشاورزی از چند محصول کشاورزی استراتژیک و دارای اهمیت ویژه‌ای است در استان اردبیل به ویژه در منطقه مغان بیش از سایر محصولات در کاشته و برداشت می‌شود که در تامین معیشت امنیت غذایی بسیار مهم است.
 
خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو خبرنگار ما از آغاز کاشت این محصول استراتژیک در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت : امسال در مناطق مختلف استان اردبیل از جمله دشت مغان ۲۸۷ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی به زیر کشت محصول گندم رفته است.
وی افزود: از اوایل خرداد ماه برداشت این محصول دانه روغنی مهم در اراضی کشاورزی استان اردبیل آغاز می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۵۸۰ هزار تن گندم در استان تولید شود.
نیکشاد تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل را در تحقق شعار جهش تولید موثر دانست و تصریح کرد: در سال جهش تولید تلاش خواهیم کرد تا اردبیل در عرصه ی کشت محصولات دانه روغنی پیشروی کند و یکی از قطب‌های اصلی و مهم تولید محصول دانه روغنی گندم در کشور باشد و بتواند عملکرد مطلوب خود را در مزارع دیم و آبی به نمایش بگذارد.
۴۰ مرکز خرید تضمینی آماده دریافت محصول گندم کشاورزان هستند
علی نوبخت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل نیز در ادامه با تاکید بر فعالیت مراکز خرید تضمینی بیان کرد: امسال ۴۰ مرکز خرید گندم و ۵ مرکز نیز مخصوص کلزاکاران برای خرید محصولات اختصاص یافته است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه شمال استان بیشترین محصولات غله و دانه‌های روغنی تولید می‌کند اظهار کرد: برداشت محصولات زراعی از خرداد ماه در شمال استان اردبیل به ویژه چهار شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و اصلاندوز آغاز خواهد شد که زارعین می‌توانند با قیمت مصوب محصولات خود را تحویل این مراکز دهند.
 
وی در خصوص نرخ خرید تضمینی محصولات غله و دانه‌های روغنی نیز گفت: نرخ تضمینی خرید گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کلزا ۴ هزار و ۶۶۰ تومان اعلام شده است که بیشترین محصول غله و دانه‌های روغنی در شمال استان اردبیل برداشت می‌شود.
همچنین اگرچه در جنوب استان چهار فصل اردبیل یعنی در شهرستان خلخال مزارع محصول کشاورزی کلزا در حال گل‌دهی است در این اینجا منطقه مغان کشاورزان زحمت‌کش برداشت این محصول را آغاز کرده‌اند.
۳ هزار تن دانه‌های روغنی کلزا در شهرستان اصلاندوز برداشت می‌شود
سید عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: ‌هم‌ اکنون برداشت محصول دانه‌های روغنی کلزا در مزارع کشاورزی سطح شهرستان مرزی اصلاندوز مغان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال شاهد استحصال ۳ هزار تن دانه‌های روغنی کلزا در این شهرستان باشیم.
 
وی افزود: کلزا از جمله گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده که از طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی برخوردار است.
آری محصولات گندم و کلزا جزو مهم‌ترین و با اهمیت ترین محصولات کشاورزی هستند که هرچه قدر به تولید این محصولات در کشور همت شود شاهد کاهش میزان واردات خواهیم بود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 425864
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *