يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ۰۸:۱۸
۰
سربال بی پایان نبود آب در جنوب شرق کشور؛

لب تشنه، لب دریا/ بی آبی امان ساحل نشینان دریای عمان را برید

عدم دسترسی به آب شرب بهداشتی یکی از مشکلات جدی است که مردم ساحل نشین کنارک در سایه عدم برنامه ریزی دولت و کوتاهی مسئولان امر با آن دست و پنجه نرم می کنند.
لب تشنه، لب دریا/ بی آبی امان ساحل نشینان دریای عمان را برید
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، "کم آبی" و "بی آبی" کلید واژه هایی است که این روزها سرتیتر بسیاری از رسانه های پهناورترین استان کشور را به خود اختصاص داده است، قصه پر غصه ای که نه تنها پایانی ندارد بلکه هر سال با فرا رسیدن فصل تابستان بحرانی تر می شود.
 
عمق  فاجعه زمانی است که ساحل نشین بزرگترین بندر اقیانوسی باشی، اما از داشتن قطره ای آب لوله کشی محروم باشی، این معضل را می توان در گوشه گوشه شهرهای ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان به نظاره نشست.
 
مشکلی که نه تنها شهرنشین ها را گرفتار کرده، بلکه در روستاها جولان می دهد و این روزها با افزایش گرما و شیوع کرونا بحرانی تر شده است.
 
معضل جدی بحران آب در روزهای کرونایی
 
یکی از روستاییان کنارک در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیشتر روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان از نظر آب وضعیت مناسبی ندارد، این معضل در روستاهای کنارک که در واقع در حاشیه دریا واقع شده است، جدی تر نمود پیدا می کند.
 
هوتی افزود:  شرایط بی‌آبی در این هوای گرم خیلی دشوار است، از سویی با توجه به شیوع کرونا امکان رعایت اصول بهداشتی هم ممکن نیست، چراکه بسیاری از روستاییان آبی برای خوردن ندارند چه برسد به شست و شو، انتظار می رود مسئولان امر هر چه سریعتر برای رفع این معضل جدی اقدام کنند.
 
وعده به جای عمل
 
یکی دیگر از روستانشینان کنارک بیان کرد: بی آبی، معضل کهنه ای است که روز به روز شکلی بحرانی تر به خود می گیرد، خیلی درد آور است که مردم روستانشین برای تامین نیازهای اولیه خود همچنان دغدغه داشته باشند.
 
کریم بخشی افزود: برای تهیه آب مورد نیازمان هر چند روز اقدام به خریداری آب می کنیم که قیمت هر تانکر آب شور که غیر قابل شرب است، بالای 50 هزار تومان بوده و علاوه بر این برای تامین آب شرب هم باید هزینه کنیم که پرداخت این هزینه ها برای روستاییانی که مشکل معیشتی و اقتصادی دارند بسیار سنگین است.
 
وی اضافه کرد: مسئولان امر هر بار موقع بازدید برای رفع این مشکل قول می دهند، اما وعده هایشان هیچ گاه عملی نمی شود، همچنان مردم روستاهای کنارک با معضل جدی کم آبی مواجه هستند که در واقع امانشان را بریده است.
 
34 روستای کنارک فاقد سامانه آبرسانی
 
علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان در این باره بیان کرد: شهرستان کنارک دارای 131 روستای دارای سکنه است که از این تعداد 97 روستا از تاسیسات آب آشامیدنی برخودار هستند.
 
وی ادامه داد: 12 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان فاقد سامانه آبرسانی و 22 روستای زیر 20 خانوار هم بی بهره از تاسیسات آبرسانی هستند.
 
این مقام مسئول با بیان این که روستاییان با جمعیت 50 هزار و نهصد و سه نفری 52 درصد جمعیت این شهرستان را به خود اختصاص داده اند، افزود: شاخص بهره مندی از آب شرب کنارک 78 درصد بوده که این عدد 10 درصد بیشتر از متوسط استان است.
 
قاسمی افزود: راه اندازی مجتمع آبرسانی 28 روستایی بندینی با پیشرفت فیزیکی 90 درصد و مجتمع آبرسانی 55 روستایی زیر مجموعه سد کهیر که مطالعات آن تکمیل و عملیات اجرایی این طرح با اجرای شبکه آب آشامیدنی روستای انگور آباد آغاز شده و مجتمع آبرسانی نکمبکان مومانها که در حال اجرا است، از جمله برنامه های اجرایی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در این شهرستان محسوب می شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425946
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *