پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۱۰
۰
در پی جولان سایه شوم مرگ در سواحل مکران؛

نور چشم خانواده ها در سکوت فریادها خاموش می شود/طرح سالم سازی سواحل تنها بندر اقیانوسی کشور غرق در بی توجهی مسئولین

طرح سالم سازی سواحل در تنها بندر اقیانوسی کشور بعد از گذشت چندین سال هنوز اجرایی نشده و این طرح برعهده اداراتی نظیره شهرداری، بنادر و دریانوردی، میراث فرهنگی، دریابانی و شیلات است.
نور چشم خانواده ها در سکوت فریادها خاموش می شود/طرح سالم سازی سواحل تنها بندر اقیانوسی کشور غرق در بی توجهی مسئولین
به گزارش پهره به نقل از چهاربهاران، سواحل دریا یکی از ظرفیت های بکر و خدادادی است که دلنشینی آن باعث شده تا اقبال عمومی مردم برای سفر به شهرهای ساحلی و دریایی نسبت به سایر نقاط در ایام تعطیلات افزایش داشته باشد.
 
 با توجه به پتانسیل بالا برای حوزه گردشگری در جذب سرمایه اقتصادی، امروزه  این حوزه یکی از مهم ترین ارکان های اقتصادی مقاومتی بوده و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می کند و  باید با مدیریت صحیح و توسعه از این ظرفیت برای رشد شاخص های اقتصادی استفاده شود.
 
جذب و توسعه حوزه گردشگری به رونق اقتصادی در جنوب سیستان و بلوچستان شتاب بیشتری می دهد اما نیازمند این امر اجرای طرح سالم سازی سواحل و استقرار امکانات رفاهی و تفریحی است تا از خطراتی نظیر غرق شدگی که سالانه باعث فوت بسیاری از فرزندان خانواده ها می شود، جلوگیری کنند.
 
اقبال عمومی مسافران و گردشگران، جلب و جذب گردشگر، اصلاح امور و پایدار بودن آن از مهم ترین اهداف در استفاده بهینه از سواحل است که پس از اجرای طرح سازی ممکن می شود اما متاسفانه این طرح مهم در بزرگترین بندر اقیانوسی ایران فقط بین ادارات و مسئولین مثل توپ فوتبال پاس کاری می شود و در پی اهمال کاری آنها نور چشم بسیاری از خانواده ها فقط در سکوت فریادها خاموش می شود.
 
نوار ساحلی مکران؛ از دریا بزرگ تا بندر گواتر دارای نقاط حادثه خیز  شنا است
 
محمدرضا وظیفه دان شهرکی؛ معاون مدیرعامل و رئیس جمعیت هلال احمر بندر چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه بیشترین غرق شدگی های گزارش شده مربوط به حدفاصل میان پارک بهاران تا رمین است بیان کرد: طبق نظر کارشناسان از دریا بزرگ یا پارک بهاران و پس از آن روستاهای بریس، پسابندر و بندر گوادر به دلیل اینکه سواحل اقیانوسی دارد و بستر دریا و ساحل ناهموار و خطر آفرین و شدت موج ها بسیار سهمگین و خطرناک گزارش شده و تمامی طول این نقاط حادثه خیز و شنا ممنوع است.
 
وی با اشاره به وظیفه نجات غریق ادامه داد: وظیفه نجات غریق تنها برعهده این تشکل مردم نهاد و داوطلبانه نیست و باتوجه به اینکه تاکنون نه آموزش های نجات غریق و نه امکانات برای این ارگان از نظر بودجه ای، تجهیزاتی و از نظر سطح وظایف فراهم نبوده در نتیجه بطور مثال وقتی خودروها و امکانات تخصصی برای آتش نشانی فراهم نباشد آیا می توان به مقابله با آتش رفت؟
 
نیروهای هلال احمر صرفا امدادگر هستند نه غریق نجات
 
وی گفت: در این زمینه هیچ نیروی نجات غریق به صورت تخصصی وجود ندارد صرفا نیروهای ما امدادگر هستند.
 
رئیس هلا احمر شهرستان چابهار با اشاره به اینکه شهرستان چابهار نیاز مبرم به مهیا شدن طرح سالم سازی سواحل دارد تصریح کرد: اگر طرح سالم سازی مهیا باشد برای انجام و کمک های اولیه و یا انتقال مصدوم یا غریق از اطراف و نزدیک سواحل سریعتر اقدام می شود و اگر نیاز به اعزام فرد مصدوم به مراکز درمانی باشد سریعا با هماهنگی اورژانس این کار صورت می پذیرد.
 
وی ادامه داد: در پایگاه امدادی ساحلی، نجات افراد وظیفه ما نیست ولی اگر امکان نجات برای بچه های مستقر در پایگاه باشد دریغ نمی کنند همانگونه که در طول ایام پیک مسافر و یا نوروز جان خیلی از افراد را در محل دریا کوچک (اسکله 7 تیر) و پلاژ ساحلی تیس نجات داده اند.
 
تنها بندر اقیانوسی کشور فقط دو پایگاه امداد ساحلی دارد
 
شهرکی گفت: در حال حاضر هلال احمر 2 پایگاه صرفا امدادی ساحلی در محل اسکله 7 تیر و پلاژ ساحلی تیس دارد.
 
وی با اشاره به اینکه طرح سالم سازی صرفا برعهده هلال احمر نیست اذعان کرد: ما یکی از اعضا کارگروه با یک حق رای و ارائه پیشنهادات لازم هستیم و اینکه طرح سالم سازی بیشتر برعهده شهرداری، بنادر و دریانوردی، میراث فرهنگی، دریابانی و شیلات است.
 
وی افزود: علت کمبود پایگاه عدم واگذاری زمین بصورت قطعی برای ساخت و ساز در بدنه ساحل توسط نهادهای ذیربط است در حالی که چندین مرتبه مکاتبه صورت گرفته ولی متاسفانه پاسخ قاطعانه دریافت نکردیم.
 
رئیس هلا احمر شهرستان چابهار یادآور شد: در طرح سالم سازی وظیفه و علت ایجاد آن مباحث استقرار نجات غریق می باشد ولی در این چند ساله نجات غریق شهرستان خارج از وظایف خود در محدود سالم سازی انجام وظیفه می کنند.
 
عدم حمایت مالی وزارت ورزش و جوانان در اجرای طرح سالم سازی سواحل
 
وی گفت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت کافی توسط وزارت کشور و تامین مباحث بودجه ای و مهیا ننمودن امکانات کارها ناقص مانده است.
 
رئیس هلال احمر چابهار عنوان کرد: هیئت نجات غریق و غواصی یکی از هیئت های زیر نظر وزارت ورزش و جوانان می باشد یعنی حتی برای ورود به آب و غواصی و درآوردن جنازه نیز باید هم ما و هم سایر نهاد ها مجوز ورود به آب را برای غواصان از این هیئت اخذ کنیم.
 
وی گفت: تا طرح سالم سازی سواحل محقق نشود و افزایش تعداد پایگاه بدون کارشناسی صرفا کاری بیهوه و هزینه بر است ولی در صورت محقق شدن طرح سالم سازی در نقاط کمتر حادثه خیر این تشکل و نهاد نیز اعلام آمادگی می کند.
 
شهرکی خاطرنشان کرد: برای اینکه سواحل ما از هر نظر ایمن باشند و تمامی نقاط حادثه خیز طرح سالم سازی اجرا و پایگاه مستقر شود و ارگانهایی نظیر شهرداری، شورای شهر، بنادر و دریا نوردی، شیلات و تمامی نهادهایی که بخشی از ساحل را در اختیار دارند میتوانند مسیر ساخت پایگاه برای هلال احمر را تسهیل کنند.
 
 انتهای پیام/
کد مطلب: 426023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *