سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳
۰
کشنده و بی نشان؛

"هپاتیت" چراغ خاموش می آید/مبتلایان رژیم غذایی متعادل داشته باشند

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه گفت: توصیه ما این است که مبتلابان به هپاتیت سعی کنند یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند.
"هپاتیت" چراغ خاموش می آید/مبتلایان رژیم غذایی متعادل داشته باشند
به گزارش پهره مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به روز ملی هپاتیت در گفت و گو با عصرهامون گفت: هپاتیت یکی از اصلی ترین عوامل سیروز، سرطان کبد و نارسایی کبدی است، با توجه به این مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف حذف هپاتیت در ایران تا سال ۱۴۱۰ را دنبال می کند.
 
وی ادامه داد: اجرای برنامه های جامع واکسیناسیون هپاتیت B در نوزادان و گروه های پرخطر، افزایش ظرفیت بیماریابی و مراقبتی در نظام شبکه بهداشت و درمان،  توليد واکسن هپاتیت B و توليد داروي هپاتيت C در کشور از مهمترین اقدامات نظام سلامت برای کنترل این بیماری عفونی است.
 
این کارشناس با بیان این که ۱۰۰ درصد نوزادان در بدو تولد واکسن هپاتیت را دریافت می کنند، تصریح کرد: این اقدام به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت در بیمارستان ها، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت انجام می شود.
 
فیروزکوهی با اشاره به راه های انتقال ویروس هپاتیت اذعان کرد: انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی اعم از سرنگ، سرسوزن آلوده و تزریق غیر ایمن، از طریق ارتباط جنسی غير ايمن و انتقال از مادرحامله مبتلا به فرزندش جزو مهمترين راه هاي انتقال هپاتيت هاي ويروسي است.
 
به گفته وی، مشارکت در انجام  واکسيناسيون و رعایت اصول خود مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا، مهمترین رفتارهای خود مراقبتی است که می تواند توسط مردم انجام شود.
 
توصیه های تغذیه ای
 
این کارشناس با اشاره به راهکارهای  تغذیه برای بیماران مبتلا به هپاتیت، بیان کرد: رژیم پرکربوهیدرات و پرپروتئین و چربی تعدیل شده و مایعات فراوان در برنامه قرار گیرد،  تعداد دفعات صرف غذا بیشتر و حجم و مقدار غذای هر وعده کمتر باشد.
 
وی افزود: در صورت اضطرار بودن وضع بیمار محلول 5 تا 10 درصدی قندی به صورت وریدی تزریق یا تغذیه با لوله انجام شود، اما در وضعیت غیر اضطرار در صبح که تمایل به خوردن  بیشتر است یک صبحانه مفصل بخورید و وعده‌های بعدی را در طول روز، سبک میل کنید.
 
فیروزکوهی تصریح کرد: آب کافی و به اندازه مصرف کنید، مهم است که بدن خود را به خوبی، هیدراته نگه ‌دارید، به‌ خصوص زمانی که استفراغ دارید و بدن دچار کم‌آبی می‌شود، برای افزایش مصرف مایعات می‌توانید از آبمیوه یا سوپ کمک بگیرید.
 
استفاده از غذاهای کم چرب
 
وی با تاکید بر لزوم استفاده از غذاها، شیر و لبنیات کم چرب، اضافه کرد: به مقدار زیاد سبزیجات بخورید و سعی کنید برای رعایت تنوع، از سبزیجات با رنگ‌های مختلف، استفاده کنید، میوه، مرکبات، انواع گوشت کم چرب ، مرغ، ماهی و غلات سبوس دار هم استفاده شود.
 
این کارشناس تغذیه گفت: ماهی کم چرب، سیب زمینی آب پز، نان و غلات کامل، روغن زیتون  (مختصر) و کانولا، آبمیوه طبیعی شیرین شده، عسل طبیعی، مربا ، ژله  (در صورت پذیرش بیمار)، سفیده تخم مرغ، لوبیا و مصرف یک وعده آجیل نیز می‌تواند مفید باشد.
 
وی با اشاره به محدودیت های غذایی نیز گفت: غذاهای پرچرب، سرخ کردنی، کره، خامه و  پنیر پرچرب، بیکن، گوشت گاو پر چرب، ژامبون، گوشت بره، سوسیس و امعا و احشا استفاده نشود، درست است که روغن‌های ترانس از رده خارج‌شده‌اند، اما به روغن‌های هیدروژنه موجود در غذاهایی مانند دسرهای یخی، کراکرها و مارگارین توجه کنید.
 
فیروزکوهی با اشاره به محدودیت سدیم اضافه کرد: مواد غذایی فرآیندشده، غذاهای منجمد، مواد غذایی کنسرو شده، چیپس سیب‌زمینی  و فست فودها  از جمله این بسته است، همچنین از مصرف شکلات، شیرینی خامه ای، سبزی های معطر، نان ها و شیرینی جات روغنی، گوشت مرغابی و غاز، کنسرو ماهی در روغن، کره و کره بادام زمینی، کره شکلاتی صبحانه آبمیوه‌های شرکتی، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و انواع چای و اکثر محصولات نانوایی مانند شیرینی، دونات، نان سفید و پاستاها پرهیز شود.
 
اجتناب از مصرف الکل
 
وی با تاکید بر اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر بیان کرد: اگر شما مواد مخدر مصرف می‌کنید (چه با نسخه پزشک و چه غیرقانونی) و یا الکل می‌نوشید و مبتلابه هپاتیت B نیز هستید، اثر این دو ماده قوی‌تر شده و بار کبد را افزایش می‌دهند، درنتیجه آسیب‌پذیری کبد را بیشتر می‌کنند.
 
این کارشناس ادامه داد: توصیه می شود که فعالیت‌های خود را کاهش دهید تا انرژی‌تان حفظ شود، از فعالیت بدنی شدید بپرهیزید، حتی اگر تمایلی به غذا خوردن نداشتید، مهم است که خوب غذا بخورید و مصرف داروهای خود را خودسرانه قطع نکنید.
 
وی اضافه کرد: خارش بدن را کنترل کنید، مبتلایان به هپاتیت، گاهی اوقات ممکن است خارش پوست، داشته باشند، شما می‌توانید با خنک نگه‌داشتن خود و دوری از آفتاب، خارش خود را کنترل کنید، خواب و استراحت کافی داشته باشد، در اواخر روز از منابع غذایی حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه استفاده نکنید، زیرا خوابتان را نامنظم می کند.
 
حالت تهوع و بی اشتهایی
 
فیروزکوهی با اشاره به این که مبتلایان به هپاتیت B از حالت تهوع و بی‌اشتهایی در طول روز رنج می‌برند، گفت: پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به هپاتیت B، رژیم غذایی پرکالری – پرپروتئین داشته باشند که متأسفانه تبعیت از چنین رژیمی برای کسانی که حالت تهوع دارند، مشکل است؛ بنابراین توصیه ما این است که سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
 
 وی افزود: اگر شما دچار سیروز (زخم کبد) هستید، حتماً احساس خستگی خواهید کرد، همچنین داروی اینترفرون که اغلب در درمان هپاتیت استفاده می‌شود، می‌تواند سبب کاهش انرژی و افزایش حس خستگی شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 426092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *