بی خیالی های کرونایی در وضعیت هشدار؛

شانه به شانه کووید 19 در بازارهای جنوب شرق کشور/ وقتی سلامتی مغلوب لذت خرید می شود

8 مرداد 1399 ساعت 22:34

با وجود این که هنوز کرونا جولان می دهد، اما بعضی از مردم جنوب شرق کشور با خیال راحت قدم به بازار گذاشته و چنان هیاهویی به پا کرده اند که شرایط عادی را در ذهن تداعی می کند.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، طبق اعلام روزهای اخیر وزارت بهداشت، سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارد، این در حالی است که تعداد زیادی از مردم ماسک استفاده نمی کنند و به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه هستند.
 
این روزها که در آستانه عید قربان قرار داریم، شاهد قدم زدن آن ها از کودک تا بزرگسال آن هم با خیالی آسوده در کوچه و بازار هستیم، گویا خرید کردن مهم تر از سلامتی است، چراکه مردم زیادی را می توانی در بازارهای سیستان و بلوچستان ببینی که با خیالی آسوده و فارغ از این که کرونا در کمین است، در حال خرید هستند.
 
اگر چه نسبت به روزهای گذشته بر تعداد افرادی که از ماسک استفاده می کنند افزوده شده است، اما همچنان شمار قابل توجهی از شهروندان و حتی مغازه داران با ماسک غریبه هستند، غافل از این که این غلغه جمعیت در مراکز فروش و بی خیالی بسیار خطرناک و دلهره آور است.
 
این در حالی است که به گفته مسئولان امر شلوغی ها و تجمعات پایان ماه رمضان و در آستانه عید فطر باعث سیر صعودی کرونا در این استان شد.
 
نمی توان خرید را تعطیل کرد
 
سعادت، یکی از شهروندان زاهدانی که در این  شلوغی ها با وجود شرایط موجود با کودک خردسالش مشغول خرید بود، به خبرنگار ما گفت: ناچار به خرید کردن هستیم، به هر حال عید است و بچه هایمان نیاز به لباس نو دارند، اما سعی داریم پروتکل ها را رعایت کنیم.
 
وی ادامه داد: بدون تردید رعایت نکردن بهداشت در شرایط کنونی می تواند باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری شود و از سویی نمی توان خرید کردن را تعطیل کرد، به هر حال باید با این شرایط زندگی و عادت کنیم.
 
دهمرده، یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز بیان کرد: گاهی چاره ای جز خرید نداریم، ولی وقتی منزل برسیم دستمانمان را شست و شو می دهیم و سعی می کنیم به صورت دست نزنیم و ماسک هم داشته باشیم.
 
به گفته وی، این درست است که هنوز هم خیلی از مردم نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند و بدون ماسک به بازار می آیند، اگر همه مردم بهداشت را رعایت کنند، بدون تردید مشکلی پیش نخواهد آمد و آمار مبتلایان کنترل می شود.

نگرانی از پیک دوم کرونا

مجید سرتیپی، مدیرگروه بیماری واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به خبرنگار ما گفت: از زمانی که بحران کرونا در استان شیوع پیدا کرد تا اردیبهشت ماه وضعیت بدی نداشتیم، اما بعد از آن که تعطیلی ها متوقف شد و همه سرکار رفتند کم کم آمار مبتلایان افزایش یافت و 2 هفته بعد از عید فطر موارد با شیب تندی شروع به افزایش کرد.
 
وی ادامه داد: در واقع در استان تا حدود 2 هفته قبل، شاهد شیب شدید این بیماری بودیم، اما در 2 هفته اخیر تعداد مبتلایان مقداری کاهش یافته است، پیک اول را گذراندیم و نگران پیک دوم هستیم، اگر مردم رعایت نکنند و برای عید قربان و مراسم عزاداری در محرم تجمع کنند انتظار می رود، پیک دوم شدیدتر و بدتر از اولی باشد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: بنابراین توصیه می شود که به هیچ عنوان مردم از خانه خارج نشوند و اگر کار ضروری دارند حتما ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، به هیچ عنوان از یک متر به کسی نزدیک تر نشوند و فاصله را رعایت کنند، شست و شوی دست خیلی موثر است.
 
وی اضافه کرد: اگر دستشان با سطوح تماس پیدا کرد، از آنجایی که هر نوع سطحی ممکن است آلوده باشد، دست ها را بشویند اگر دسترسی به آب و صابون ندارند از محلول های بر پایه الکل برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده کنند.

بروز مصیبت جبران ناپذیر؛ در صورت بی توجهی مردم
 
علی زینی وند، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: مردم این استان هر سال عید قربان را باشکوه برگزار می کنند، اما امسال با توجه به شیوع کرونا انتظار می رود به پروتکل های بهداشتی توجه ویژه ای شود.
 
وی با بیان این که بخشی از اوج این بیماری در سیستان و بلوچستان به دلیل تجمعات پایان ماه رمضان بود، ادامه داد: اگر مردم در عید قربان پروتکل ها را رعایت نکنند، با مصیبت جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.
 
به گفته این مقام مسئول، هم بیمارستان های ما ظرفیت ندارند و هم پرسنل و کادر درمانی خسته هستند، خیلی از خانواده ها مصیب زده شده اند و بسیاری از عزیزان در حال از دست رفتن هستند.

وی با بیان این که کشور را هم که نمی توان تعطیل کرد، افزود: هر جا که فاصله گذاری اجتماعی رعایت و ماسک استفاده شود، به سرعت تاثیرگذاری خودش را نشان داده است.

زینی وند ابراز امیدواری کرد: در این زمینه مردم خیلی توجه کنند تا برگزاری مراسمی که برای همه محترم است و از اعیاد اصلی مسلمان محسوب می شود، تبعاتی نداشته باشد و ذهنیت جامعه نسبت به این مراسم های مذهبی مثبت بماند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 426106

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/426106/شانه-کووید-19-بازارهای-جنوب-شرق-کشور-وقتی-سلامتی-مغلوب-لذت-خرید-می-شود

پهره
  https://www.pahreh.ir