​معاون وزیر کشور مطرح کرد؛

جهش تولید و رونق تجارت مرز؛ اولویت دولت در سیستان و بلوچستان

8 مرداد 1399 ساعت 22:47

بابک دین پرست گفت: حل مشکلات سوختی کشاورزان و کمک به تحقق شعار «جهش تولید»، رونق اقتصاد و تجارت مرزی یکی از اولویت‌های مهم دولت در سیستان و بلوچستان است.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور که بامداد امروز به منظور بررسی طرح های محرومیت زدایی به سیستان و بلوچستان سفر کرد، در بازدید از از منطقه مرزی روتک خاش گفت: این منطقه مرزی با ظرفیت بالای کشاورزی و تجاری از شرایط مطلوبی در راستای رونق اقتصاد و اقدام های تجاری و صادراتی برخوردار است.

دین پرست ادامه داد: وجود بیش از ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود هشت هزار نخیلات نشان می دهد نظام اسلامی ایران به مرز و ساکنان آن اهمیت می‌دهد و از این ظرفیت برای رونق تولید و اشتغال بهره می‌برد.

به گفته وی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و ایجاد جاده با کیفیت دسترسی به مرز از مطالبات به حق مردم منطقه مرزی روتک خاش است دولت سعی دارد برای رفع مشکلات مرزنشینان اقدام کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: در طول 2 سال گذشته، 2 سند مشخص با حدود 600 بند در راستای محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان تنظیم شده و  در این اسناد توجه دولت برای رفع محرومیت زدایی از این استان جدی است.

دین پرست اضافه کرد: در این سفر 2 روزه اجرای این 2 سند محرومیت زدایی و موانع و مشکلات آن از نزدیک بررسی و گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی به منظور تسریع در اجرای این مصوبات به دفتر ریاست جمهوری اعلام می شود.
 


افزایش طول باند فرودگاه سراوان

معاون وزیر کشور در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان از عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه سراوان بازدید کرد، احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و‌بلوچستان در این بازدید گفت: با اتمام این پروژه، طول باند این فرودگاه به سه هزار و دویست و هشتاد متر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: فرودگاه سراوان در سال ٨٦  راه اندازی شده و پروازهای این فرودگاه در مسير بندر عباس، زاهدان، سراوان به مدت ١٤ ماه توسط هواپيمايي آريا  انجام می شد.

این مقام مسئول، مساحت فرودگاه سراوان را ٧٠٠ هكتار و مساحت ترمينال آن هزار مترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: این فرودگاه دارای ايستگاه آتش نشانی، دستگاه های كمك ناوبری بوده و  طول باند موجود دو هزار و یکصد و شصت و پنج متر با عرض ٣٠متر است.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر کشور در روز اول سفر به سیستان و بلوچستان با حضور در پایانه مرزی میرجاوه از سالن مسافری و محل ورود اتباع و زائرین کشور پاکستان و تردد و ارایه خدمات گمرکی ناوگان ترانزیتی در این پایانه بازدید کرد.

بازدید از بخش‌های مختلف بازارچه مرزی کوهک و مراحل احداث مجتمع دو منظوره مرز کوهک که تاکنون بیش از ۴۰میلیارد ریال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای راه اندازی آن هزینه شده است، از دیگر برنامه های سفر دین پرست به منطقه بلوچستان بود.

گفتنی است: دیوار این بازارچه به تازگی بنا و  وساختمان‌های اداری و تجاری آن تعمیر و بازسازی شده است، همچنین مشکل تامین آب مورد نیاز این بازارچه پس از هشت سال با لوله‌گذاری به طول ۴کیلومتر مرتفع و عملیات تسطیح و‌ خاکریزی محوطه انجام شده است و روزانه به طور میانگین ۱۸۰ کامیون در این بازارچه پذیرش و تخلیه می شود.

انتهای پیام/ 


کد مطلب: 426111

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/426111/جهش-تولید-رونق-تجارت-مرز-اولویت-دولت-سیستان-بلوچستان

پهره
  https://www.pahreh.ir