چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳
۰
رونق کشاورزی با بارندگی؛

حل مشکل اشتغال با کشت برنج در جنوب شرق کشور/رحمت الهی جانی دوباره به کشاورزی سیستان وبلوچستان بخشید

بارندگی های اخیر در سیستان وبلوچستان سبب شده کشاورزان با استفاده از آب مازاد رودخانه ها و قنوات کشت برنج را توسعه دهند.
حل مشکل اشتغال با کشت برنج در جنوب شرق کشور/رحمت الهی جانی دوباره به کشاورزی سیستان وبلوچستان بخشید
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، نزول رحمت الهی طی سال گذشته در سیستان وبلوچستان علاوه بر تقویت سفره های زیرزمینی و احیای قنوات استان باعث شد روزنه ای از امید در دل کشاورزان ایجاد و کشت محصولات در سال جهش تولید رونق گیرد.

در این میان اگر چه بارندگی‌های سیل آسا منجر به بروز خسارت زیاد به راه ها، اراضی کشاورزی و زیرساخت ها شد اما روی دیگر سکه این بود که کشاورزان سخت کوش این دیار عزم خود را جزم کرده و با بهره گیری از شرایط مطلوب آب و هوایی به گسترش سطح زیرکشت و افزایش تولید محصولات کشاورزی روی آوردند و گام‌های ارزنده‌ای را در مسیر خودکفایی برداشتند.

در استان سیستان و بلوچستان که سمبل کویری، کم آبی و خشک بودن هوا است برنج یکی از محصولاتی به شمار می رود که در شهرستان های نیکشهر، سرباز، سراوان، ایرانشهر و مناطقی از شهرستان خاش کشت شده و وجود درختان نخل و شالیزارها در کنار هم تصویری از ویژگی های آب و هوایی خاص منطقه را به نمایش گذاشته است.
 

 
رونق کشاورزی به برکت بارش باران

شیرزاد کمالی،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: بارندگی های اخیر سبب شده کشاورزان با استفاده از آب مازاد رودخانه ها و قنوات کشت برنج را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه امسال کشاورزان این شهرستان ٣٠٠ هکتار از زمین های کشاورزی خود را به زیر کشت برنج برده اند، ادامه داد: از روز گذشته برداشت برنج ارقام پر محصول شیرودی و شفق آغاز شده که بطور میانگحاز هر هکتار ۴ تن شاتوک برداشت خواهد شد.

کمالی تصریح کرد: برداشت برنج رقم محلی صدری با متوسط برداشت سه تن در هکتار از اوایل آبانماه شروع خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی اکثر روستاهای بخش ایرندگان و مناطق کارواندر  وتیغ آب بخش مرکزی را عمده مناطق کشت برنج در شهرستان خاش برشمرد.

رونق اشتغالزایی با کشت برنج

 

 
مجید فیاضی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر هم چندی پیش در این خصوص گفت: باران‌های سال گذشته و امسال باعث غنی شدن سفرهای زیر زمینی و احیای قنوات منطقه دامن شده بطوری که کشاورزان این شهرستان ١۵٠ هکتار از زمین‌های خود را بعد از ١٠ سال به کشت برنج اختصاص دادند. 

به گفته وی، بهترین ارقام کشت شده برنج صدری، ندا و نعمت است که کار کشت برنج در خزانه در اردیبهشت و انتقال نشا به زمین در تیر انجام شده که برداشت محصول برنج نیز از اوایل آبان آغاز و تا آذر ادامه دارد.

فیاضی افزود: جوانان ایرانشهری که بر اثر خشکسالی به شهرستان‌های دیگر برای کار رفته بودند حالا به زادگاهشان بازگشته و مشغول کشت برنج شده‌اند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 426456
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *