ماجرای وعده 100 روزه رئیس جمهور و توصیه رهبر انقلاب/ صد روزهای باقی مانده و وظیفه دولت

5 شهريور 1399 ساعت 14:21

صحبت دولتمردان با مردم می تواند در آرامش فضای سیاسی اقتصادی که چند روز پیش رئیس جمهور هدف دولت را بر پایه و اساس آن معرفی کرد اثر مستقیم و محسوسی بگذارد.


به گزارش پهره به نقل از راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با اعضای هئیت دولت در هفته گرامی داشت دولت از فرصت باقی مانده پاستورنشینان برای ارائه گزارش و توجه به رشد و پیشرفت کشور سخن گفتند و با تقسیم بندی سال کاری به سه 100 روز و یکم 65 روز تاکید فرمودند که دولتمردان بایستی از این فرصت مغتنم استفاده کنند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار به دولتمردان توصیه کردند که «در گزارش‌هایی جامع و صادقانه، آنچه توانستید و آنچه قرار بود اما نتوانستید برای مردم بیان کنید که مردم از این گونه گزارش‌های صادقانه، خرسند و امیدوار می شوند.»
 
رهبر انقلاب سال آخر فعالیت دولت را فرصتی قابل توجه و از جهات مختلف بسیار مهم برشمردند و گفتند:  «هرچه می توانید از فرصت آخر برای خدمت به مردم و کشور استفاده کنید.»
 
ایشان در این حوزه می فرمایند: «بدانید این آخرین فرصت است؛ این یک سال آخرین فرصتی است که شما دارید. البتّه ممکن است در آینده آقایان مسئولیّتهایی داشته باشند، امّا در این مسئولیّتِ خاص که خیلی هم مهم است -مدیریّت کلان در کشور، آن هم در بخشهای گوناگون- این آخرین فرصت شما است؛ از این آخرین فرصت هر چه میتوانید باید استفاده کنید. و یک سال هم زمان کمی نیست؛ یعنی این جور نباید تصوّر کرد که یک سال چیزی نیست؛ نه، یک سال خیلی زمان است. خب ملاحظه کرده‌اید، در بعضی از کشورهای دنیا معمول است، در کشور ما هم اخیراً معمول شده که در اوّل مسئولیّت، رؤسای محترم یک فرصت صدروزه را معیّن میکنند میگویند در این ۱۰۰ روز مثلاً این کارها را یا یک کارهایی را انجام میدهیم، مردم هم در فرصت صدروزه قضاوت میکنند، مطبوعات و دیگران میگویند در این ۱۰۰ روز این جور کار شد؛ خب معلوم میشود که در ۱۰۰ روز میشود کارهای مهمّی کرد. یک سال سه ‌تا ۱۰۰ روز به اضافه‌ی یک ۶۵ روز است؛ بنابر‌این، زمان کمی برای کار نیست.»
 
در انتخابات سال 92 بود که حسن روحانی از حل مشکلات کشور در 100 روز سخن گفت. همین موضوع در نشست رسانه ای توسط یکی از خبرنگاران از رئیس جمهور سوال شد.
 
 
خبرنگار پرسید: شما در سال 92 از رفع مشکلات اقتصادی به مدت صد روز سخن گفتید اما 30 اسفند سال گذشته بعد از 4 سال گفتید 10 دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کنند، آقای روحانی چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر کرد و حل مشکلات از صد روز به 40 سال تبدیل شد که روحانی در پاسخ گفت:
 
«سؤال خوبی کردید بنده از شما ممنونم چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود و شما این را اشاره کردید و خیلی مهم است، بنده چه زمانی گفتم صد روزه حل می‌کنم؟ آن جمله‌ای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان صد روز اول کارهایی که در این صد روز انجام دادم اعلام می‌کنم و عین صحبت‌های بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عده‌ای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته صد روزه مشکلات را حل می‌کنم، آن کسی که یک شبه حل می‌کرد ما نیستیم کس دیگری است.»
 
رئیس جمهور تأکید کرد: «نکته شما بسیار مهم بود چون بنده 4 سال منتظر این سؤال بودم که کسی این را از من بپرسد و من جواب این دروغ را بدهم. بنده دقیقاً می‌دانم چه گفته‌ام، بنده گفته‌ام دولتی هستم که در برنامه صد روزه‌ام اعلام می‌کنم که در پایان صد روز چه کاری انجام داده‌ام. من که نگفتم در صد روز حل می‌کنم مگر اینکه آدمی عقل نداشته باشد این حرف را بزند مگر می‌شود مشکلات را در صد روز حل کرد لذا مگر می‌شود مشکلات را در 40 سال حل کرد، این سوال شما هم درست نیست زیرا تا صد دیگر مشکلات وجود دارد لذا مشکلات باید قدم به قدم حل شود و قدم به قدم آن این است که تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی افزایش یابد و سرمایه‌گذاری انجام بگیرد تا به پیشرفت برسیم بنابراین به نظر من کار دولت درست بوده و طبق برنامه پیش رفته و بنده هم از شما ممنونم که آن دروغ را یک بار دیگر مطرح کردید که من توضیح بدهم و این دروغ بزرگی که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.»
 
همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با وعده‌های جالب و هیجان‌انگیز دولت منتخب همراه بود؛ صحبت از گزارش‌های دوره‌ای مداوم به مردم و دولتی شفاف و امیدوار به سرمایه‌گذاری غربی‌ها در ایران برای حل مشکلات بود، اما بیش از 3 سال گذشت و نه تنها وعده‌ای تحقق نیافت که دولتی‌ها حتی به روی خودشان هم نمی‌آورند که حرفی زدند و قولی دادند!
 
بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، کابینه دولت نزدیک به 300 روز سخنگو نداشت و هیچ صحبت و واکنشی راجع به چرایی این مسئله به میان نیامد. اواخر مهرماه 97 بود که علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در مرداد همان سال در مجلس شورای اسلامی استیضاح و برکنار شده بود به عنوان سخنگوی دولت معرفی شد.
 
سخنان رهبر معظم انقلاب درباره فرصت های 100 روزه دولتی که به سرآشیبی پایان خود افتاده است به نوعی در ذهن بسیاری تداعی کننده وعده رئیس جمهور است. وعده ای که متاسفانه چندان به آن توجه نشد و حتی نشست های رسانه ای رئیس جمهور نیز با فواصل بسیار زیادی برگزار شده است. به عنوان مثال سال گذشته در مهرماه بعد از یک سال و هشت ماه رئیس جمهور با رسانه ها نشست برگزار کرد و بعد از آن نیز در بهمن ماه سال 98 نشست رسانه ای دیگر برگزار شد اما بعد از آن رئیس جمهور فرصتی برای بیان سئوالات و دغدغه های رسانه ها که نماینده افکارعمومی هستند، ایجاد نکرده است.
 
با این حال در صد روزهای باقی مانده دولت بایستی بنا بر دستور رهبر معظم انقلاب هم گزارش کار به مردم بدهد و هم اینکه کشور را به سمت پیشرفت هدایت کند. صحبت دولتمردان با مردم می تواند در آرامش فضای سیاسی اقتصادی که چند روز پیش رئیس جمهور هدف دولت را بر پایه و اساس آرامش و ثبات اقتصادی معرفی کرد اثر مستقیم و محسوسی بگذارد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 426464

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/426464/ماجرای-وعده-100-روزه-رئیس-جمهور-توصیه-رهبر-انقلاب-صد-روزهای-باقی-مانده-وظیفه-دولت

پهره
  https://www.pahreh.ir