پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
۰
جنوب شرق کشور تشنه تحقق وعده های بی سرانجام؛

قول هایی که در حد شعار انتخاباتی باقی ماند/ چشم امید مردم به محقق شدن وعده ها، در عمر باقی مانده دولت

هفته دولت امسال از نظر قرار گرفتن در سال پایانی دولت دوازدهم اهمیت خاصی پیدا كرده به گونه ای که مردم سیستان وبلوچستان انتظار دارند در آخرین سال دولت، شاهد تحقق شعارها در استانی باشند که بیشترین آرای اخذ شده حسن روحانی از صندوق رای آنها بود.
قول هایی که در حد شعار انتخاباتی باقی ماند/ چشم امید مردم به محقق شدن وعده ها، در عمر باقی مانده دولت
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، در حالی هفت سال و اندی از ریاست جمهوری حسن روحانی می گذرد که وی در سفر استانی خود در سال 93 به سیستان و بلوچستان جایی که پیشتر از آن به عنوان یکی از سه استان استراتژیک کشور نام برده می‌شد، آمد و بر رفع تبعیض ها تاکید کرد و وعده‌هایی برای عمران و آبادانی داد.

هرچند که طبق آمار رسمی وزارت کشور بیش از ۷۳ درصد از آرای اخذ شده این استان به نام حسن روحانی ریخته شد اما این مهم هم بانی آن نشد تا کلید دولت تدبیر حلال مشکلات در پهناور ترین استان کشور باشد.
 
بیان این مطلب بدان جهت است که وی در سومین سفر استانی خود در فروردین ماه سال 93 گفت: "برخی فکر می‌کنند سیستان و بلوچستان یعنی محرومیت. این که می گویند محرومیت سیستان و بلوچستان یعنی طوفان‌های شن و استان ناامن، درست نیست. این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست." اگرچه این سخنان حسن روحانی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان مردم را امیدوار کرد که دولت جدید در پی زدودن چهره امنیتی و ترسیم تصویر جدیدی از این استان است اما با گذشت سال ها از این وعده ها هنوز مردم این دیار در انتظار تبدیل چابهار به مرکزی برای صنعت، پتروشیمی و معدن، راه اندازی نیروگاه زابل، گاز کشی شهرها و رفع مشکل کم آبی و... هستند که روحانی و هیئت همراه وی در سیستان و بلوچستان به مردم دادند.
 
افتخار به وعده محقق نشده!

دهم اسفند ماه 95 بود که رئیس جمهور از سفر خود به زاهدان نه به عنوان سفراستانی بلکه با نام "سفر وفای به عهد" یاد کرد و به صورت نمادین مشعل گاز در تنها مرکز استان بدون گاز را روشن و این مهم را جزو افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم دانست که قرار بود تا سال 98 گازرسانی زاهدان به "اتمام" برسد و مردم دیگر رنج به دوش کشیدن سیلندرهای گاز 11 کیلویی را به جان نخرند اما همچنان شاهد آن هستیم که روزانه صف دریافت یک عددسیلندر گاز طویل تر از قبل می شود و علیرغم تمام وعده های داده شده هنوز بخش های زیادی از شهر گاز رسانی نشده است.

15 ماه از وعده مدیرعامل شرکت گاز به ساکنان مهرشهر زاهدان گذشت

21 اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رضا پنجابی، مدیرعامل شرکت گاز سیستان وبلوچستان گفت:"ساکنان مهر شهر زاهدان تا سه ماه آینده گاز دار می شوند." هم اکنون پانزده ماه از این وعده می گذرد اما همچنان بی مهری به مهرنشینان ادامه دارد و ساکنان چشم انتظار رسیدن گاز شهری به مجتمع هایی هستند که روزانه باید از پله آپارتمان های 4-5 طبقه برای تهیه گاز، سیلندرهای ۱۱ کیلویی را روی دوش خود گذاشته و از این طرف به آن طرف بروند.
 
آبِ خوردن هم به مردم سیستان وبلوچستان نرسید

در حالی رفع مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان یکی از وعده های روحانی در سفر به این استان بودکه همچنان مردم این دیار با مشکل کم آبی در تمام فصول سال دست و پنجه نرم کرده و همواره شاهد جان باختن هموطنانی هستیم که برای برداشت آب به هوتگ ها رفته و غرق می شوند یا دختران و پسرانی که طعمه تمساح پوزه کوتاه شده و اینها همه گویای مشکلات عدیده آبرسانی به روستاهای این منطقه است.
 
کرونا بهانه است، مشکل جای دیگریست!

اختصاص تنها یک پارک مختص به بانوان گویا خواسته غیرمعقولی از دولتمردان است چرا که با گذشت بیش از یازده سال همچنان بانوان غریب استان چشم انتظار بهره برداری از این پروژه هستند.

هرچند محبوبه معتکفی، معاون دفتر امور خانواده و بانوان استانداری سیستان و بلوچستان در این خصوص گفته است: طبق محاسبات و قرارداد با پیمانکار، فاز اول پروژه پارک بانوان باید تاکنون تکمیل می شد اما روند تکمیل آن با مشکلاتی مواجه شد که به گفته پیمانکارپروژه، شیوع کرونا، وقفه ای در خرید مصالح و زیرساخت ها از سایر استان ها ایجاد و روند تکمیل پروژه به تاخیر انداخت.
 
احداث سایت 100 هکتاری دانشگاه سراوان بیش از یک دهه به طول انجامید

کلنگ احداث سایت جدید مجتمع آموزش عالی شهرستان سراوان در اوایل دهه 80 زمانی که احمد علی موهبتی استاندار فعلی سیستان و بلوچستان، سکانداری فرمانداری سراوان را برعهده داشت، به زمین زده شد اما با گذشت بیش از یک دهه همچنان مردم این خطه از کشور چشم انتظار روبان افتتاح آن هستند.

به گفته علی رضا شهرکی، فرماندار کنونی سراوان؛ بهتر بود طراحی این سایت به گونه ای انجام می شد که به صورت فاز به فاز مورد بهره برداری قرار گیرد اما طراحی به نحوی انجام شده که کل پروژه به طور کامل افتتاح شود. همچنین از آنجایی که زیر ساخت های آب و برق جزء مراحل پایانی کار دیده شده در حال حاضر سایت 100 هکتاری مجتمع آموزش عالی سراوان عملا قابلیت بهره برداری ندارد!!

فرودگاه بین المللی چابهار، می توانست محرکی برای جذب سرمایه گذار باشد
 
راه اندازی فرودگاه بین المللی در محدوده منطقه آزادچابهاریکی دیگر از وعده هایی است که در صورت تکمیل شدن می تواند محرکی برای جذب سرمایه گذار و گردشگر باشد.

پروژه اجرای محور ریلی چابهار- زاهدان، تبدیل چابهار به قطب سوم خودروسازی ایران، ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی در ایرانشهر، منطقه آزاد سیستان و ... از دیگر پروژه های نیمه تمامی است که در صورت بهره برداری کامل از آنها شاهد تحولی عظیم در پویایی اقتصاد و اشتغال منطقه و به تبع آن کشور خواهیم بود.
 
کلنگ‌هایی که تنها زمین را سوراخ کرد

احداث کارخانه تایر هامون یکی از مصوبات سفر دکتر روحانی در سال ۹۳ به سیستان و بلوچستان بود. کلنگ این کارخانه که روزنه ای از امید در دل جوانان ایجاد کرده بود در دوره سکانداری علی‌اوسط هاشمی بر زمین خورد و قرار شد طی سه سال بخش هایی از آن همچون تکمیل ساختمان ونصب تجهیزات به بهره برداری برسد اما این طرح که می توانست نقش مهمی در رفع بیکاری و مشکل اقتصاد و پویایی منطقه داشته باشد همچنان راکد مانده و باعث ناامیدی اهالی شده است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 426474
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *