سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ۲۳:۱۶
۰
اهدای زندگی در دوران تاریک کووید19؛

وقتی بهبودیافتگان کرونا ناجیان نفس های به شماره افتاده شدند/توزیع203واحد پلاسما بین مراکز درمانی سیستان و بلوچستان

بهبود یافتگان کووید -۱۹ در سیستان وبلوچستان با اهدای پلاسما به کمک بیماران کرونایی بدحال شتافتند.
وقتی بهبودیافتگان کرونا ناجیان نفس های به شماره افتاده شدند/توزیع203واحد پلاسما بین مراکز درمانی سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره به نقل  از عصرهامون، هفت ماه از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور می گذرد و مجموع مبتلایان کووید-19 در ایران به 375 هزار و 212 نفر افزایش یافته و تعداد جان باختگان هم به 21 هزار و 571 نفر رسیده است.

یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید19 اما تاکنون استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری بوده که توانسته زندگی را بار دیگر به بیماران بدحال اهدا کند.

ایران دومین کشوری بود که بعد از چین از این روش درمانی برای مقابله با کرونا استفاده کرد و پس از آن، تعداد دیگری از کشورها نیز کار را بر روی این شیوه درمانی در دستور کار خود قرار دادند.

انجام این شیوه درمانی اینگونه است که ۲۸ تا ۳۰ پس از بهبودی از ابتلا به ویروس کرونا، به دلیل میزان مناسب آنتی بادی و کیفیت بالای پلاسما، فرصت طلایی برای اهدا رقم می خورد و بهبود یافتگان به شکرانه بازگشت به چرخه عادی زندگی با اهدای پلاسمای خون خود به سایر مبتلایان در بنداسارت این ویروس کمک می کنند.

اقدامی خیرخواهانه که این روزها رنج گذراندن بیماری کرونا از دوش بیماران بدحال برداشته و روزنه امید را در دل آنها ایجاد کرده است.
 
تلخ و شیرین روزهای کرونایی از زبان بهبود یافتگان
 
جهانتیغی،یکی از بهبود یافتگان بیماری کرونا در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که برایم رقم خورد روزی بود که نتیجه تست بنده مثبت شد، ناامید بودم چرا که از یک سو می دانستم راه درمانی وجود ندارد و امید به زندگی برایم از بین رفته بود از سوی دیگر دل نگرانی برای والدین سالخورده ام بود که با آنها در ارتباط بودم.

وی بیان کرد: طی مدتی که در قرنطینه خانگی به سر بردم نذر کردم اگر به سلامتی از این بیماری گذر کنم برای بهبود سایر بیماران اقدام به اهدای پلاسما خواهم کرد که خوشبختانه به شکرانه اهدای دوباره زندگی و لطفی که خدا به بنده عطا کرد، ادای دِین کرده تا بیمارانی که در چنگال این ویروس منحوس گرفتار شده اند هم نجات یابند.

این بیمار بهبود یافته، در ادامه ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در آستانه بازگشایی مدارس از سایر شهروندان خواستار آن شد تا با اهدای پلاسمای خون خود به بیماران بدحال فرصتی دوباره برای زندگی هدیه دهند.

اُکاتی یکی دیگر از بیماران بهبود یافته زاهدانی به خبرنگار ما گفت: همسرم شاغل در آزمایشگاه و بنده نیز فعال رسانه ای بودم، علیرغم رعایت پروتکل های بهداشتی اما به صورت دسته جمعی علاوه بر ما دو نفر همه اعضای خانواده از کودک 2ساله تا پیرمرد 76ساله همه درگیر ویروس کرونا شدیم ، مدتی را در خانه به صورت انفرادی در قرنطینه سپری کردیم که حال همه بهبود یافت اما همسرم که باردار بود همچنان با این بیماری درگیر و روزهای سختی سپری می کرد به گونه ای که اشتها و حس بویایی را از دست داده بود.  

وی بیان کرد: چند هفته سپری شد اما همچنان همسرم با این بیماری درگیر بود به گونه ای که پزشک معالج دستور سزارین پیش از موعد را داد اما مخالفت از سوی وی مانع انجام شد، در همین حواشی چون 28 روز از بهبود بنده از این بیماری منحوس گذشته بود تصمیم به اهدای پلاسما گرفتم تا رنج بیماری را از دوش بیماران در حد بضاعت خود کم کنم. هرچند پلاسمای اهدایی بنده برای بهبود همسرم استفاده نشد اما خدا را شکر گذاریم که این اقدام خیرخواهانه باعث حک لبخند بر لبان بیمارانی شد که مدت ها در بستر بیماری بسر برده و ناامید بودند.

195 نفر اهدای پلاسما کردند

سهیلا خسروی، مدیر کل انتقال خون سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد:  یکی از روش های مورد تاکید برای کمک به درمان بیماران کرونا، تزریق پلاسما بهبودیافتگان است در همین راستا از ابتدای سال تا پایان مردادماه جاری  195 نفر برای اهدای پلاسما به مراکز اهدای خون مراجعه کرده که از این تعداد 175 واحد پلاسما تولید شد.

وی ضمن دعوت از بهبودیافتگان کرونایی برای انجام این کار خیرخواهانه و خداپسندانه به مراکز انتقال خون گفت: تاکنون58 واحد پلاسمای کووید19 از سایر استان ها دریافت کرده ایم که در همین زمینه 203 واحد پلاسمای به مراکز درمانی توزیع شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این مطلب که تزریق پلاسما باعث درمان زودتر بیماران خواهد شد، افزود: با توجه به افزایش بیماری های عفونی از جمله کرونا و انجام قرینطینه خانگی از سوی شهروندان اهدای خون به صورت قابل توجهی کاهش داشته است.

خسروی تصریح کرد: 20 هزار و 270 واحد خون از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه از سایر استان ها دریافت کرده ایم که بیشترین میزان از شهرستان های بیرجند، تهران، بجنورد و اصفهان بوده است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 426527
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *