چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱
۰
راهکاری برای حفظ دسترنج کشاورزان جنوب شرق از دست دلالان؛ ‏

شبکه تعاون روستایی برای جلوگیری ازارزان فروشی واردمیدان شد/دریافت پول نگهداری خرمادرسردخانه هاپس ازفروش محصول

داد رحمن بامری،مدیرتعاون روستایی سیستان و بلوچستان گفت:با توجه به مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا ومحدویت صادرات وهمزمانی آن با فصل برداشت خرما، دلالان فرصت را غنیمت شمرده وسعی دارند خرمای مرغوب باغداران را با قیمت نازلی خریداری کنند.
شبکه تعاون روستایی برای جلوگیری ازارزان فروشی واردمیدان شد/دریافت پول نگهداری خرمادرسردخانه هاپس ازفروش محصول
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، در حالی سیستان وبلوچستان یکی از مناطق مهم تولید خرما به شمار می رود که علیرغم داشتن افزایش 9 هزار تنی تولید در طی سال های اخیر و توسعه سطح زیرکشت نخلستان ها از 52 هزار به 58 هزار هکتار اما باز هم فصل برداشت این طلای ناب سیاه که فرا می رسد حاصل دسترنج یک ساله نخلکاران یک‌شبه از دست می‌ رود.
 
همه‌ساله با آغاز فصل برداشت خرما در این خطه به ویژه جنوب استان از یک سو گرمای هوا و آتش سوزی نخلستان ها و از سوی دیگر چوب حراج به طلای سیاه این منطقه دسترنج یکساله کشاورزان را به دلیل نبود سرمايه گذاری مناسب محصول تولیدی بر باد می دهد. به این علت که این محصول تولیدی با نام ديگر استان ها همچون بم بسته بندی و یا به صورت فله ای توسط دلالان در کیسه گونی‌های ٤٠ تا ٥٠ کیلویی و درون حلب به پاکستان ارسال شده و البته با بسته بندی همان شهر و کشور به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادر می شود؛ یا طبق روال معمول توسط دلالان بیش از 2 هزار کیلومتر راه از سیستان و بلوچستان تا تبریز حمل و مورد فرآوری قرار می گیرد.

با این تفاسیر تداوم این امر علاوه بر اینکه هويت نخلکاران واقعی که سالها عرق جبین خود را برای مثمرثمر شدن این درختان بکار گرفته اند، نادیده کرده بلکه ارزش افزوده حاصل از آن در جيب دلالان بازار خرما می کند.

شیرینی خرمای سیستان و بلوچستان در کام دلالان

پیر محمد رئیسی از خرماکاران نمونه و قدیمی قصرقند چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: عدم حمایت دولت در فصل برداشت محصول خرما از نخلکاران باعث شده تا آنها دسترنج یکسال زحمت کشاورزان به ارزانی در جیب دلالان برود و این محصول تولیدی به علت نبود کارخانه فرآوری و بسته بندی و سردخانه به صورت فله ای و با برندهای دیگری در استان های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش برسد.
 
 

دوشنبه روچکار یکی از نخلکاران شهرستان سرباز هم مدتی قبل با اشاره به مشکلات فراوان کشاورزان استان و عدم حمایت دولت از آنان افزود: در حالی دسترنج این قشر ضعیف زیر سایه بی تدبیری دولت در حال نابودی است که با سرمایه گذاری دولتی و یا حمایت از بخش خصوصی می توان بسیاری از مشکلات کشاورزان را حل کرد.
 
حسین بامری از کشاورزان شهرستان دلگان هم بیان کرد: خرمای تولیدی از سوی دولت به صورت تضمینی خریداری نمی شود، اغلب کشاورزان این منطقه به علت نیاز مالی و سپری کردن زندگی، محصول خود را چند ماه قبل و یا حتی برخی در سال های گذشته به دلالان پیش فروش می کنند که این امر باعث شده این محصول ناب با قیمت بسیار پایینی خریداری و جهت فروش به استان های مرکزی و شمال غربی صادر و از آنجا با فرآوری به بازار و حتی به کشورهای دیگر صادر شود.

وی ادامه داد: نیاز است تا دولت در این زمینه با خرید تضمینی و مناسب محصول خرما مانند گندم، یار و کمک کشاورزان باشد.
 
اقدام شبکه تعاون روستایی برای جلوگیری از ارزان فروشی خرما
 
داد رحمن بامری، مدیر تعاون روستایی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: علیرغم محدودیت منابع مالی وعدم تخصیص اعتبار جهت خرید تضمینی خرما،  این مجموعه به همراه کلیه شرکت ها و اتحادیه ها برای جلوگیری از ارزان فروشی خرما، به یاری تولید کنندگان خرما شتافتند.
 

وی گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا ومحدویت صادرات وهمزمانی آن با فصل برداشت خرما، دلالان فرصت را غنیمت شمرده وسعی دارند خرمای مرغوب باغداران را با قیمت نازلی خریداری کنند.

وی بیان کرد: این مدیریت با ظرفیت کامل سردخانه های متعلق به شبکه تعاون روستایی مستقر در ایرانشهر وسراوان که حدود هزار و۴۰۰ تن است وسردخانه های استیجاری با ظرفیت ١٣ هزار تن در ایرانشهر، مهرستان و سیب و سوران خرمای کشاورزان را نگهداری می کند.

بامری تاکید کرد: کشاورزان می‌توانند خرمای تولیدی خودرا پس از بسته‌بندی به سردخانه های اتحادیه تعاونی روستایی مستقر در شهرستان بدون پرداخت هزینه تحویل، تا یا اتحادیه تعاون روستایی در موقع مناسب نسبت به فروش خرما اقدام کند ویا کشاورز  هر زمانی که بازار مناسبی پیدا کرد شخصا اقدام به فروش محصول خرما کند.

این مقام مسئول با تاکید بر این مطلب که این اقدام بهترین شیوه ممکن حفظ دسترنج کشاورزان از دست دلالان است، گفت: کشاورزان هزینه نگهداری را در زمان فروش تسویه خواهند کرد.
 
 
 
افزایش ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی خرما در استان

به گفته محمد علی نیکبخت رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، این استان دارای۵۷ هزار هکتار نخیلات خرما است که از این میزان سالانه ۲۳۰ هزار تن خرما برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

وی افزود: از آنجایی که نیاز به واحدهای صنایع تبدیلی شدیدا احساس می شد اقدام به افزایش آن کردیم به گونه ای که از 30 واحد در سال 92 به 67 واحد در سال جاری رسید.

این مقام مسئول ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی را در حال حاضر 137 هزارتن دانست و گفت: این رقم در سال 92 حدود 42 هزار تن بوده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 426638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *