یک کارشناس سیاسی مطرح کرد:

تجزیه خوزستان؛ آرزوی ناکام صدام در جنگ/ لزوم الگو گرفتن از دفاع مقدس در میدان جنگ اقتصادی

8 مهر 1399 ساعت 9:48

ضیاء خزایی گفت: جنگ تحمیلی ایران و عراق می توان به عنوان الگویی در عرصه های اقتصادی، فرهنگ استفاده کرد به نحوی که در حوزه اقتصاد می توانیم از آن به عنوان یک الگو بهره گرفته و با کار و تلاش زیاد اثرات تحریم را کاهش دهیم.


ضیاء خزایی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیلی پهره با بیان این که در سی و یکم شهریور ماه سال ۵۹ جنگ تحمیلی بین ایران و عراق شروع شد، افزود: در شرایطی این جریان رخ داد که کشور ما درگیر انقلاب بود و بسیاری از مدیران، مسئولین در حال درست کردن کارها و عقب ماندگی های اقتصادی بودند و سعی شان بر این بود که مشکلات را حل کنند.
وی در تکمیل مطلب فوق، بیان کرد: در زمان شاه یکی از سیاست هایی که وجود داشت عدم رسیدگی به روستاها در زمینه احداث جاده، برق رسانی، آب رسانی و فراهم کردن تجهیرات و امکانات بود و در آن زمان کمبودهای فراوانی وجود داشت که آغاز جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس هم تا حدودی باعث شد رسیدگی به امورات آبادانی کشور عقب بیافتد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: شروع جنگ تحمیلی درس های فراوانی برای ما به همراه داشت که باید همیشه حواسمان باشد دشمنان ایران به دنبال ضربه زدنمان هستند و قطعا اگر یک درصد هم احساس کنند می توانند بر کشورمان غلبه کنند قطعا این کار را انجام می دهند و تردیدی هم در این مسئله نیست.
وی اضافه کرد: یکی از درس هایی که جنگ تحمیلی به ما داد این بود که همیشه آماده باشیم و سعی کنیم قدرتمان را از لحاظ نظامی، اقتصادی و ... افزایش دهیم.
خزایی عنوان کرد: جنگ بین ایران و عراق در طول ۸ سال ثابت کرد که اگر ملت ما تلاش کنند و زحمت بکشند و روحیه قوی داشته باشند می توانند بر بسیاری از مشکلات فائق آیند.
وی در ادامه، گفت: در سال ۵۹ ایران فقط با عراق در حال جنگ نبود بلکه با چندین کشور متخاصن در نبرد بود، در واقع از نظر نظامی، اطلاعاتی مستقیما به ارتش صدام کمک های زیادی می شد و کشورهای منطقه هر کدام به نوعی به عراقی ها کمک می کردند اما آنان با تمام این امکانات نتوانستند یک وجب از خاک کشورمان را به خودشان اختصاص دهند.
به گفته این کارشناس سیاسی، هر زمانی ملت ایران دارای گفتمان مقاومت، قدرت بودند، آنان توانستند بر بسیاری از موانع و مشکلات غلبه پیدا کنند و جنگ تحمیلی از بسیاری جهات برای ما الگو بوده است.
خزایی در ادامه تصریح کرد: اگر به تاریخ معاصر مراجعه کنیم خواهیم دید در زمان فتحعلی شاه قاجار دو جنگ بزرگ با روسیه داشتیم که در طول آن طبق قرارداد های گلستان و ترکمنچای بخش وسیعی از خاک ایران از جمله قفقاز را از دست دادیم و به لحاظ سیاسی در آن زمان کاپیتولاسیون بر کشور ما حاکم شد که بعدا آمریکا هم به دنبال امتیازات حاصل از قراردادها بود و از این جهت ضربه اساسی به قدرت نظامی وارد شد.
وی با بیان این که هرات بزرگترین شهر شرقی ایران محسوب می شد، بیان کرد: در آن زمان برای بازگرداندن این منطقه به خاک ایران محمد شاه قاجار حمله و لشکر کشی کرد اما وقتی با فشار انگلیسی ها روبرو شد شکست را پذیرفت و عقب نشینی کرد.
خزایی در ادامه، خاطر نشان کرد: در دوره ناصر الدین شاه قاجار هم همین اتفاق افتاد که او می خواست به نیروها و طرفداران ایران در هرات کمک کند ولی انگلستان عملا با کشور ما وارد جنگ شد و جزایر عمومی را تسخیر کرد.
وی اضافه کرد: بعد از آن هم ناصر الدین شاه تن به عهد نامه پاریس داد و این شکست بزرگی برای ما در آن برهه زمانی بود و هر جنگ و درگیری باعث می شد بخشی از سرزمین ایران از کشور جدا شود؛ حتی در دوره رضا شاه پهلوی بحرین را از دست دادیم که اگر این شخص مقداری مقاومت از خود نشان می داد این کار اتفاق نمی افتاد و ارتباطمان با جنوب خلیج فارس قطع نمی شد.
این کارشناس سیاسی گفت: در جنگ هشت سال دفاع مقدس یکی از حداقل آرزوی صدام این بود که خوزستان را از ایران جدا کند اما مقاومت شدید سربازان ایرانی با دل و جان باعث شد که به آرزویش نرسد و شکست بخورد.
وی عنوان کرد: از جنگ تحمیلی ایران و عراق می توان به عنوان الگویی در عرصه های اقتصادی، فرهنگ استفاده کرد به نحوی که در حوزه اقتصاد می توانیم از آن به عنوان یک الگو بهره گرفته و با کار و تلاش زیاد اثرات تحریم را کاهش دهیم.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: اگر امروزه همه مردم در عرصه اقتصاد با خلوص نیت وارد شوند و به مادیات توجه نکنند و مانند زمان جبهه برای رفتن روی مین از همدیگر سبقت بگیرند بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود.
وی گفت: نیروهای نظامی ایران باید همیشه آماده باشند و تقویت شوند، هیچ وقت متکی به کشورها و نیروهای خارجی نباشیم.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ گفتمان مقاومت، ایثار، فداکاری را باید تقویت کرد و نباید هیچ وقت از فرهنگ جبهه و جنگ فاصله بگیریم.
انتهای پیام/


کد مطلب: 426859

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/426859/تجزیه-خوزستان-آرزوی-ناکام-صدام-جنگ-لزوم-الگو-گرفتن-دفاع-مقدس-میدان-اقتصادی

پهره
  https://www.pahreh.ir