شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۸:۰۶
۰
تهدیدی برای سلامتی؛

رشد قارچ گونه لبینات های سنتی در سیستان وبلوچستان/ مراکز لبنیاتی حق عرضه شیرخام ندارند

در حالی به گفته مسئولان، مراکز لبنیاتی حق عرضه شیرخام را ندارند که به وفور شاهد فروش این محصول در فروشگاه های لبنیات سنتی سطح شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان هستیم.
رشد قارچ گونه لبینات های سنتی در سیستان وبلوچستان/ مراکز لبنیاتی حق عرضه شیرخام ندارند
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، این روزها در حالی شاهد رشد قارچ گونه مراکز لبنیاتی سنتی در هر کوچه و خیابان هستیم که این امر از یک سو زمینه اشتغال یک خانوار را فراهم کرده و از سوی دیگر سلامت مردم را به بازی گرفته است.

بیان این مطلب بدان جهت است که شیر، ماست، پنیر و سایر مواد لبنیاتی یکی از مایحتاج ضروری هر فرد در سبد غذایی است که اهمیت بدان، سلامت جسمی فرد را تضمین می کند.

اما گاهی این خوشمزه های غیربهداشتی بدون نظارت تولید و عرضه می شوند، به طور مثال شیر فله ای در حالی همچنان در ماست بندی ها مورد عرضه قرار می گیرد که کمتر نهادی بر آن نظارت می کند و این هشداری بوده برای اینکه سلامت مردم در خطر است.

عدم نظارت مسئولین مربوطه بر قیمت ها و کیفیت مواد لبنی هچون کره، پنیر، سرشیر و شیر به صورت فله ای که هر یک مشتریان پرو پاقرص خود را دارد از یک سو باعث نرخ گذاری دلبخواهی از سوی فروشندگان شده و از سوی دیگر عملیات هایی که در به دست آوردن محصولات پاستوریزه صورت می گیرد، در طرز تهیه لبنیات سنتی به کار گرفته نمی شود و این سوال ذهن را درگیر می کند که شیرهای سنتی از کجا تهیه می‌شوند؟! آیا عرضه شیرخام در بسیاری از مراکز لبنیاتی سنتی به صورت فله ای، بدون رعایت نكات بهداشتی و به دور از نظارت كارشناسان سلامت مردم را در معرض خطر نمی دهد؟

نبود نظارت؛ عامل رشد قارچ گونه مراکز لبنیاتی سنتی

نارویی یکی از شهروندان زاهدانی که در خیابان خیام در حال خرید از یک لبنیاتی سنتی بود به خبرنگار ما گفت: شایعات زیادی در خصوص شیرهای صنعتی وجود دارد که مردم از خرید آن واهمه دارند، اگر چه بهداشت در این مراکز به طور کامل رعایت نمی شود اما چون مواد افزودنی ندارند و طبیعی تر هستند مردم به این سمت سوق داده شده 
یک شهروند: تفاوت قیمت زیادی بین مراکز لبنیاتی سنتی وجود دارد که این نشان از نبود نظارت در این مراکز است که می طلبد مسئولان حرکتی از خود نشان دهند.
 
اند.

وی بیان کرد: تفاوت قیمت زیادی بین مراکز لبنیاتی سنتی وجود دارد که این نشان از نبود نظارت در این مراکز است که می طلبد مسئولان حرکتی از خود نشان دهند و بر روی بهداشت، کیفیت و قیمت این مراکز تمرکز کنند تا اینگونه مردم در تنگنا قرار نگیرند.

کیخا یکی دیگر از شهروندان که در خیابان ثارالله مشغول به خرید شیر فله ای است، افزود: چون اطمینان دارم که این مواد لبنی سالم تر از صنعتی ها هستند سالهاست که از مشتریان ثابت این محصولات هستم و یکی از دلایل اصلی آن  نیز طعم و کیفیت عالی است که با محصولات پاستوریزه طعمشان فاصله دارد.

این شهروند زاهدانی ادامه داد: عدم نظارت مسئولین بر قیمت ها عمده مشکل موجود در این مراکز است که به صورت دلبخواهی افزایش می یابند، انتظار ما رسیدگی بیشتر به خصوص در وضعیت بهداشتی این مراکز از سوی مسئولان است.

به گفته وی، یکی از عوامل اصلی در رشد قارچ گونه این مراکز، عدم نظارت بر روی آنها بوده که آیا مجوز یا پروانه کسب دارند یا نه.
 
مجوز نه، وجدان کار آری!

مدیر یک لبنیاتی نیز در این خصوص گفت: پنج سال است در این زمینه فعالیت می کنم اگر چه مجوز ندارم اما وجدان کاری دارم و اصول بهداشتی را رعایت می کنم، با فعالیت در این عرصه زمینه اشتغال برای فرزندانم مهیا و چند نفر دیگر نیز از این طریق درآمدزایی می کنند، سود خوبی در این کار وجود دارد زیرا مردم استقبال زیادی از لبنیات سنتی دارند.
 
احتمال انتقال برخی بیماری ها از شیرخام به انسان
 
حمید جانفدا، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرگار ما گفت: نظارت بر فرآورده های خام دامی تا مرحله ای که از حالت خام خارج نشده بر عهده دامپزشکی است؛ بنابراین نظارت بر شیر تا مرحله قبل از پاستوریزاسیون و یا تغییر به دیگر فرآورده های لبنی بر عهده این سازمان بوده و پس از آن بر عهده وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: از آنجایی که مصرف شیرخام می تواند یکی از راه های احتمالی انتقال برخی عوامل بیماری زا به انسان باشد که با 
یک مسئول:مراکز لبنیاتی سطح شهر حق عرضه شیرخام ندارند و فقط مجازند شیرخام مورد تایید دامپزشکی را به دیگر فرآورده های لبنی تبدیل کرده و عرضه کنند.
 
پاستوریزاسیون شیر این راه انتقال از بین می رود، بنابراین سازمان دامپزشکی کشور مخالف عرضه شیرخام به مصرف کنندگان می باشد و شیر باید حداقل به صورت پاستوریزه به دست مصرف کنندگان برسد.

جانفدا بیان کرد: مراکز لبنیاتی سطح شهر حق عرضه شیرخام ندارند و فقط مجازند شیرخام مورد تایید دامپزشکی را به دیگر فرآورده های لبنی تبدیل کرده و عرضه کنند.

رسیدگی به تخلفات عرضه فرآورده های لبنی بر عهده وزارت بهداشت است
 
به گفته وی، این مراکز به علت عرضه فرآورده های لبنی تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارند و دامپزشکی هیچ گونه مجوزی به آنها نداده و رسیدگی به تخلفات احتمالی آنها بر عهده وزارت بهداشت است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: کارخانه های لبنی از وزارت بهداشت مجوز فعالیت دارند و تحت نظارت وزارت بهداشت هستند و هرگونه اطلاعات درخصوص فعالیت آنها باید از وزارت بهداشت اخذ شود.

این مقام مسئول افزود: دامداری ها تحت نظارت دامپزشکی هستند و به صورت مستمر از نظر وجود بیماری هایی مانند تب مالت، سل و غیره تست می شوند اما با توجه به اینکه اکثر دامداری های استان سنتی و کوچک بوده و پراکندگی زیادی دارند ممکن است برخی دام ها تحت نظارت و تست دامپزشکی قرار نگیرند و از آنجایی که یکی از راه های مهم انتقال برخی بیماری ها مثل تب مالت و ... مصرف شیرخام است توصیه اکید می شود حتما شیر حداقل به صورت پاستوریزه مصرف و از مصرف شیر خام پرهیز شود.

وی خاطر نشان کرد: مطابق بند بالا، دامپزشکی سعی می کند نظارت کافی بر روی دامداری ها داشته باشد اما ممکن است برخی دامداری های سنتی کوچک تحت نظارت قرار نگرفته باشند بنابراین به ادعای عرضه کننده شیرخام نباید اکتفا کرد؛ همچنین ذکر این نکته ضروری است که حتی در صورت سالم بودن دام ها، فرآیند دوشش دام، خنک کردن سریع شیر پس از دوشش، نحوه نگهداری و انتقال شیر به مراکز عرضه، نقش مهمی در سلامت شیر دارد و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، شیری که از دام سالم به دست آمده می تواند آلوده و مصرف کننده را بیمار کند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 426894