رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

اعتبار 90 میلیارد تومانی از محل مابع استانی برای 5 شهر گرفتار حاشیه نشینی/شاخص های سیستان و بلوچستان همچنان دور از میانگین کشوری

14 مهر 1399 ساعت 10:23

مهرداد عرب اول گفت: برای ساماندهی حاشیه نشینی در پنج شهر استان که گرفتار این مشکل هستند، حدود 90 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استانی اختصاص یافته که بی سابقه است.


به گزارش پهره مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: امسال در حوزه پروژه های ملی استانی شده برای استان اتفاق بزرگی شکل گرفت به گونه ای که برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی در پنج شهرستان استان که مشکل حاشیه نشینی دارد، حدود 90 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استانی اختصاص یافت که بی سابقه است.
 
وی با بیان این که علاوه بر این از محل های مختلف برای ساماندهی مناطق حاشیه شهرها کمک می شود، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران اعتبارات مشخصی به این موضوع اختصاص دادند، به گونه ای که پس از سفر نیکزاد به سیستان 20 میلیارد تومان به ساماندهی حاشیه نشینی زابل تعلق گرفت.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: توجه ویژه و خاصی به حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی داریم و معتقد هستیم که باید این حوزه را به سامان کنیم که در این راستا مشکلات مردم دیده شده است و برای رفع آن اقدام می شود.
 
وی گفت: در حوزه ایرانشهر یکی از پروژه های مهم احداث بیمارستان 500 تختخوابی است که خوشبختانه این طرح مصوب و به پروژه های قانون اضافه شد، در حالی که افزودن پروژه ای به جدول پیوست شماره یک قانون بودجه کار سختی بود، بعد از آن در مرکز 8 میلیارد تومان و در استان 30 میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار گذاشتیم تا عملیاتی شود که در دست اجراست.
 
به گفته عرب اول، اگر توجه ویژه مقام معظم رهبری و دولت نبود این اتفاق های خاص را برای سیستان و بلوچستان شاهد نبودیم و روال سال های قبل طی می شد.

5 پروژه ناتمام فاضلاب در استان

وی با اشاره به پروژه های مربوط به فاضلاب هم بیان کرد: پنج پروژه در این بخش داریم که سال هاست در زابل، زهک، زاهدان، کنارک و چابهار شروع شده، ولی هنوز به اتمام نرسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در همین راستا برای زاهدان با توجه به این که انتهای دشت لار آب رها می شود، 2 کار بزرگ انجام دادیم تا بتوانیم از این پساب استفاده کنیم، پروژه ای را عملیاتی کردیم و اعتبار برای آن گذاشتیم که این آب هدر نرود و شهرداری زاهدان بتواند از آن برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده کند.

وی گفت: برای فاضلاب شهر زاهدان در قانون، 9 میلیارد تومان دیده شده و 37 میلیارد تومان هم از محل اعتبارات متوازن برای این پروژه اعتبار گذاشتیم که نشان از توجه خاص و اهمیت و جایگاه آن در استان دارد، برای پروژه فاضلاب شهر کنارک در قانون 6 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که 20 میلیارد تومان هم استان برای این پروژه اعتبار گذاشته است.

عرب اول با بیان این که زابل 10 میلیارد تومان اعتبار داشته که 20 میلیارد تومان به آن افزودیم و قرار شد سازمان برنامه و بودجه کشور این رقم را تقویت کند، تاکید کرد: در حوزه طرح های استانی ویژه یا ملی استانی شده تمرکزمان در بخش حاشیه نشینی و بیمارستان و فاضلاب بوده که توزیع و تقویت اعتباری در راستای همین بخش شکل گرفته است.

فاصله شاخص ها با میانگین کشوری

وی با اشاره به شاخص های این استان گفت: درصد روستاهای بالای 10 خانوار که از برق بهره مند هستند، در سال 92 حدود 91 درصد بود که در سال 98 به 93 درصد رسیده است.
 
این مقام مسئول با بیان این که سرانه تخت بیمارستانی به ازای 10 هزار نفر جمعیت در سال 92، 8.3 تخت و در سال 98 به حدود 9 تخت به ازای 10 هزار نفر جمعیت افزایش یافته است، اضافه کرد: سرانه فضاهای ورزشی روباز به ازای هزار نفر جمعیت در سال 92، 360 متر مربع بوده و در سال 99 به 377 متر مربع ارتقا پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به وضعیت شاخص های آب روستایی در سیستان و بلوچستان گفت: نسبت جمعیت روستایی بهره مند از آب آشامیدنی سالم در سال 92 حدود 59 درصد بوده که به 68 درصد افزایش یافته است که ارتقای شاخص را نشان می دهد، البته در این حوزه هم با متوسط کشوری که حدود 75 درصد است هنوز فاصله داریم و باید تلاش بیشتری کنیم که خودمان را به این میزان برسانیم.

عرب اول با بیان این که تراکم دانش آموزی در کلاس در کلیه مقاطع تحصیلی در سال 92، 41.7 درصد بود که در سال 99 به 35 نفر رسیده است، ادامه داد: تاثیر اعتباراتی را که به استان ابلاغ شده است و دریافت کردیم، در این شاخص ها می توان دید که البته همچنان با متوسط کشور هنوز فاصله داریم، اما تلاش کردیم که خودمان را در بازه زمانی کوتاه به متوسط کشور نزدیک کنیم.

وی با اشاره به بودجه امسال سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد:تاکنون 2 هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده که از این میزان ۴۵۶ میلیارد تومان نقدی و ۱۸۲ میلیارد تومان در قالب اسناد خزان و در مجموع از همه ردیف های ابلاغی 730 میلیارد تومان معادل ۳۱ درصد به استان تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: : با نگاه برنامه ای که در این سازمان شکل گرفته توزیع منابع در اختیار سیستان و بلوچستان بر اساس مطالعات آمایش سرزمین انجام می شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 426917

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/426917/اعتبار-90-میلیارد-تومانی-محل-مابع-استانی-5-شهر-گرفتار-حاشیه-نشینی-شاخص-های-سیستان-بلوچستان-همچنان-دور-میانگین-کشوری

پهره
  https://www.pahreh.ir