محیط زیست بدون زباله، رویای دوستداران طبیعت؛

رودخانه دامن ایرانشهر در محاصره زباله های گردشگران/ زنگ خطر "نابودی زندگی زیستمندان" در رودخانه های سیستان و بلوچستان نواخته شد

20 مهر 1399 ساعت 12:09

این روزها دیدن طبیعت بدون زباله یكی از آرزوهای گردشگران و دوستداران طبیعت شده است، چرا كه به جای لذت بردن از منظره های بكر طبیعی مانند رودخانه ها ، كوه ها و جنگل كه همگی نشانه هایی از عظمت خداوند بر روی زمین هستند با كوهی از زباله كه بیشتر آن ها نیز غیرقابل برگشت به چرخه طبیعت هستند مواجه می شویم.


به گزارش پهره؛ يكي از نيازهاي مهم مردم در دنياي امروز آرامش اعصاب، روح و روان است، به دنبال این که بعد از مدتي كار در محيط پر سر و صداي شهري و اخیرا هم با وجود مهمان ناخوانده، ویروس منحوس کرونا به دنبال دمي استراحت هستند.

اكثر مردم تصميم مي گيرند در خارج از شهر و محيطي بكر و عاري از آلودگي هاي شهري استراحت كنند.

رودخانه مقصد دورریز زباله های گردشگران

رودخانه دامن یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی است که از شهر ایرانشهر فاصله کمی دارد و این مکان دارای آب و هوای دلپذیر و آب خنک، روان و جاری در میان نخلستان های سر به فلک کشیده دامن و مناطق کوهستانی بوده که شرایطی را فراهم کرده که گردشگران فراوانی را به خود جذب می کند.
پس وظيفه همگان حكم مي كند كه اگر گذرمان به این مکان و چشم انداز طبیعی افتاد به خوبي از آن مراقبت كنيم.


در همین راستا محمد انور هاشمزهی، رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این روزها رودخانه دامن به خاطر بارندگی های اخیر و همچنین به دليل بكر بودن و وجود گونه های جانوری متنوع از جمله بزمجه بنگالی، خرچنگ آب شیرین، خدنگ، انواع ماهی های رودخانه، پرندگانی آبزی و کنار آبزی همچون حواصیل، لک لک ، تیهو ، کبک ،‌باقرقره که شروع فصل مهاجرت آن ها بوده در این منطقه وجود دارند و حضور درختان نخل و باغ هاي حاشيه آن، تقريبا همه روزه پذيراي گردشگران زيادي جهت استراحت بوده است.

وی افزود: وجود گردشگران جهت استراحت در اطراف و حاشیه رودخانه دامن نباید باعث ایجاد مزاحمتی برای حیات وحش منطقه شود و طبیعت و اکوسیستم رودخانه، تعادل اکولوژیکی آن را به هم بزنند.

رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر ادامه داد: گردشگران ضمن رعایت اخلاق زیست محیطی در منطقه از رها سازی وپراکندن زباله خودداری کنند وحتی المقدور پسماندها و زباله های خود را به شهر ودر مکان های مجاز تخلیه کنند تا به طبیعت و زیست مندان آسیبی وارد نشود.

وی اضافه کرد: انباشت انبوه زباله هاي مختلف در رودخانه و حاشيه آن و آلوده شدن آب این مکان به مواد شيمیایی مثل كلر و انواع شوينده ها به خاطر صيد ماهي باعث از بين رفتن پرندگان آبزي و كنار آبزي و ديگر جانوران وحشی شود. پس لازم است جهت حفظ اين اكوسيستم و ایجاد تعادل همگي دست به دست هم دهيم و در حفظ و نگهداري اين طبیعت و تفرجگاه طبيعي كوشش كنيم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: مراقبت از این گونه تفرجگاه ها نیاز به همکاری و همراهی مردم و مسئولین به خصوص دهیاران، ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه دامن را دارد و آموزش های جوامع محلی را باید جهت تنویر افکار عمومی مردم منطقه ایرانشهر در دستور کار خود قرار داده تا این گونه تفرجگاه ها برای نسل های آینده حفظ شوند.

این مقام مسئول در پایان گفت: از مردم خوب و طبیعت دوست شهرستان ایرانشهر تقاضا دارم در صورت مشاهده هر گونه تعرض به حیات وحش و طبیعت را به اداره محیطی زیست گزارش دهند.



انتهای‌ پیام/  


کد مطلب: 427008

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/427008/رودخانه-دامن-ایرانشهر-محاصره-زباله-های-گردشگران-زنگ-خطر-نابودی-زندگی-زیستمندان-سیستان-بلوچستان-نواخته

پهره
  https://www.pahreh.ir