دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۴
۰
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر:

کشاورزان به موقع برای مبارزه علیه کرم ساقه‎خوار برنج وارد عمل شوند

مجید فیاضی با اشاره به این که آفت کرم ساقه‎خوار باعث مرگ جوانه مرکزی گیاه برنج و سفید شدن خوشه می شود، گفت: این آفت در صورت عدم مدیریت مناسب می تواند خسارت اقتصادی جدی به محصول وارد کند.
کشاورزان به موقع برای مبارزه علیه کرم ساقه‎خوار برنج وارد عمل شوند
مجید فیاضی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پهره بیان کرد: در روز گذشته کارشناسان حفظ نباتات به همراه کارشناس مسئول مکانیزاسیزاسیون این اداره از نحوه کشت برنج حوزه مرکز خدمات دامن این منطقه بازدید کردند که به بررسی آفات و بیماری های این محصول پرداختند.
وی با بیان این که طی بازدید به عمل آمده برنامه نحوه برداشت برنج در دستور کار قرار گرفت، افزود: آفت کرم ساقه خوار برنج، یکی از آفات مهم این محصول بوده که در نسل دوم باعث سفید شدن خوشه شده و در صورت عدم مدیریت باعث وارد کردن خسارت به آن می شود.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر ادامه داد: مبارزه با این آفت باید از ابتدا مد نظر قرار گرفته شود به نحوی که بوته های آلوده غلاف قهوه ای و تغییر رنگ دادند را در همان وجین اول و دوم حذف کرد.
وی اضافه کرد: کودهای حاوی سیلیس باعث افزایش مقاومت محصول برنج می شود و وجود علف های هرز داخل و اطراف مزرعه می توانند پناهگاه مناسبی برای آفت کرم ساقه خوار باشند که کشاورزان باید هر چه سریع تر نسبت به حذف آنان اقدام کنند.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: جهت مبارزه شیمیایی با آفت کرم ساقه خوار برنج می توان از دیازینون پودری استفاده کرد که اگر ۱۰ درصد باشد ۱۵ کیلوگرم برای یک هکتار کفایت می کند و باید سطح آب حدود ۵ سانتیمتر باشد و ورودی و خروجی بسته شود.
فیاضی در تکمیل مطلب فوق، تصریح کرد: اگر دیازینون ۴ درصد باشد، ۳۰ کیلوگرم در هکتار باید مورد استفاده قرار بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: اگر مبارزه شیمیایی با آفت کرم ساقه خوار برنج توسط استفاده از محلول پاشی و دیازینون مایع استفاده شود برای یک هکتار، ۱/۵ لیتر کافی است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 427009
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *