سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰
۰
عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی سراوان:

تسهیل صادرات در سیستان و بلوچستان با توسعه خطوط ریلی/ در سال جهش تولید عزم ملی و جهادی وجود ندارد

امام بخش تیره عیدوزهی گفت: می توان با راه اندازی سامانه های متفاوت برای بازرگانان و تجار محلی، توسعه خطوط ریلی، افزایش تجهیزات حمل و نقل خصوصا در استان سیستان و بلوچستان می توان صادرات را در مناطق مرزی تسهیل کرد.
تسهیل صادرات در سیستان و بلوچستان با توسعه خطوط ریلی/ در سال جهش تولید عزم ملی و جهادی وجود ندارد
به گزارش پهره؛ امام بخش تیره عیدوزهی دکترای علوم اقتصادی و عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون در ارتباط با یکجا نشینی و تثبیت جمعیت روستانشینی می توان گفت که از دیرباز نوعی شهر زدگی داشته ایم تا شهر نشینی، بیان کرد:  با هفت کشور پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان همسایه هستیم  و حدود 6 هزار کیلومتر مرز مشترک داریم.
 
وی با توجه به اینکه مردم در مرکز توجه توسعه قرار دارند، ادامه داد:  از آن جایی که نیروی کار را در مناطق مرزی داریم و با توجه به شرایط جغرافیایی و همسایگی با هفت کشور با جمعیت بالا مثل افغانستان و پاکستان  که کشورهای پیشرفته ای نیز نیستند، می توان صادرات بالایی انجام داد.
 
به گفته این دکترای اقتصادی تا کنون نتوانسته ایم از تجارت بین الملل بهره و یا استفاده مطلوب را ببریم، چرا که تجارت دارای اثرات بسیاری خوبی در توزیع درآمد درون کشورها دارد.
 
تیره عیدوزهی با بیان اینکه  تفاوت میان دو کشور در بحث منابع و منافع اقتصادی وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به تفاوت هایی که در تجارت وجود دارد می تواند برای هر دو کشور سودمند باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: صادرات یکی از بهترین کارهایی است که می توان در ارتباط با توسعه پایدار بر روی آن سرمایه گذاری کرد و با ایجاد زیرساخت ها، راه اندازی بازارچه های مرزی، مناطق ویژه تجاری و مناطق آزاد به افزایش صادرات کمک کرد.
 
دکترای علوم اقتصادی اذعان کرد: می توان با راه اندازی سامانه های متفاوت برای بازرگانان و تجار محلی، توسعه خطوط ریلی، افزایش تجهیزات حمل و نقل خصوصا در استان سیستان و بلوچستان می توان صادرات را در مناطق مرزی تسهیل کرد.

تاثیر مبادلات مرزی در امرار معاش مرزنشینان
 
تیره عیدوزهی با بیان اینکه سراوان به دلیل همسایگی با کشوری همچون پاکستان با جمعیت بسیار بالا در امر تجارت بسیار ویژه است، تصریح کرد: بسیاری از منافع و منابعی که در کشور وجود دارد در پاکستان وجود ندارد که می توان با مبادلات تجاری در مرز در امرار معاش مرزنشینان تأثیرگذار باشد.
 
وی با اشاره به اینکه اقتصاد در سراوان اقتصاد مرزی است چرا که در این شهر کارخانه ای وجود ندارد، گفت: تحلیل اقتصاددانان در بحث بازارچه های مرزی، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد باعث رونق اقتصادی می شود به ویژه برای کشوری مثل ایران که خام فروشی می کند و کشورهای همسایه ای با بازار مصرف بزرگ در اختیار دارد.
 
به گفته عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی سراوان قطعا ایجاد بازارچه مرزی، شهرک های صنعتی، تسهیل قوانین صادرات و واردات محلی با دو کشور کل اقتصاد منطقه را تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد وشهرستان سراوان این پتانسیل را دارد چرا که قبل از اینکه مرز به این شکل وجود داشته باشند، تبادلات محلی وجود داشته که برای هر دو طرف سودمند بوده است.
 
تیره عیدو زهی بیان کرد: به نظر می رسد در سال جهش تولید عزم ملی و جهادی در حوزه اقتصادی رخ نداده است باید بررسی شود که مشکل کار کجاست و برنامه های اقتصادی بلند و میان مدت در سراوان در کدام مرحله قرار دارد و مشکل کار در کجاست؟
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 427016
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *