رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر خبر داد؛

​ آغاز فصل مهاجرت پرنده هوبره به ایرانشهر

23 مهر 1399 ساعت 7:32

محمد انور هاشمزهی گفت: با فرا رسیدن فصل پاییز این شهرستان میزبان پرندگان زیبا و کمیابی مانند هوبره است


به گزارش پهره محمد انور هاشمزهی،رییس اداره  حفاظت محیط زیست ایرانشهر  با بیان اینکه ایستگاه این پرنده مهاجر دشت های باز و وسیع منطقه است، در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: امسال با توجه به بهبود نسبی و شرایط مساعد تالابهای جنوب استان پیش بینی می شود میزان مهاجرت پرندگان بویژه هوبره به  جهت زمستان گذاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

 وی گفت: گران قیمت بودن این پرنده در دیگر کشورها و قاچاقچیان این پرنده منحصر به فرد سبب شده تا نسل هوبره در معرض خطر انقراض قرار بگیرد.

 هاشمزهی با بیان اینکه جریمه هر قطعه هوبره ٣٠٠ میلیون ریال است تصریح کرد: هرساله در فصل مهاجرت هوبره ماموران اجرايي با گشت و كنترل مستمر، زيستگاه هاي اين پرنده را حفاظت مي كنند اما آمارهاي رسمي منتشر شده بيانگر آن است كه هر سال دهها مورد از تخلفات زنده گيري يا شكار پرنده هوبره در منطقه اتفاق می افتد.

ویادامه داد: در سال گذشته بیش از هفت هزار تله زنده گیری هوبره در سطح شهرستان جمع آوری شد.
 وی اشاره کرد: هوبره از لحاظ ظاهري تا حدودي به بوقلمون ماده شباهت دارد و در زيستگاههاي بياباني، مناطق خشك و دشت ها زاد و ولد و در فصل پاييز از مناطق سردسير به دشت هاي ايرانشهر مهاجرت مي ‌كند.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر ادامه داد: اين پرنده ارزشمند هنگام راه رفتن در بيابان از دانه ها، غلات، جوانه گياهان، حشرات، حلزون ها و خزندگان كوچك مثل مارمولك، بزمجه هاي كوچك و غيره كه در كوير يافت مي شوند تغذيه مي كند.

وی توضیح داد: هوبره به بهترين وجه با زندگي در محيط بيابان سازگار است و به ندرت آب مي نوشد و بيشتر آب بدنش را از غذايي كه مي خورد به دست مي آورد.

هاشمزهی با هشدار به شکارچیان متخلف و تاکید بر پرهیز از شکار این پرنده حمایت شده و کمیاب گفت: هرگونه شکار و صید حیوانات و پرندگان تحت حمایت ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 427022

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/427022/آغاز-فصل-مهاجرت-پرنده-هوبره-ایرانشهر

پهره
  https://www.pahreh.ir