در گفت و گو با کارشناس مسائل تغذیه مطرح شد؛

ضرورت کنترل قیمت افسارگسیخته مواد غذایی در روزهای کرونایی/ فراوانی بیکاری و درآمدهای ناچیز به نا امنی تغذیه‌ای دامن می‌زند

27 مهر 1399 ساعت 10:24

مسعود فیروزکوهی گفت: مهاجرت از روستا به حاشیه شهر، فراوانی بیكاری و درآمدهای ناچیز و آگاهی کم تغذیه ای از جمله عوامل تاثیرگذار در ناامنی غذایی است که باید توسط دولت و بخش خصوصی درمان شوند.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، امروز روز جهانی غذاست، موضوعی مهم و حیاتی که همیشه از اهمیت و جایگاه مهمی در جامعه بشری برخوردار بوده که این روزها با توجه به بحران کمبود غذا در جهان و دامن زدن انتشار ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در کاهش دسترسی به غذا برای اقشار آسیب پذیر جامعه، اهمیت آن دوچندان شده است.

در همین راستا، مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با گرامیداشت این روز در گفت و گو با حبرنگار ما بیان کرد: اهمیت امنیت یا تامین و دسترسی و ایمنی غذا یا همان سلامت و عاری بودن از عوامل آلاینده و میکروبی باعث شده که سازمان فائو هر سال یک روز را به نام روز جهانی غذا اختصاص دهد تا نقطه عطفی برای توجه جامعه جهانی به اهمیت موضوع،تبادل اطلاعات و بررسی اقدام های انجام شده و راهکارهای توسعه و بهبود غذا باشد.
 
وی با بیان این که برای سال جاری میلادی، فائو شعار روز جهانی غذا را با عنوان "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" نام گذاری کرده است، ادامه داد: بر اساس گزارش FAO، در سال 2020 بیش از 2 میلیارد نفر در جهان به غذای ایمن، سالم، مغذی و کافی دسترسی منظم ندارند.

14 درصد غذاهای تولیدی از بین می رود
 
به گفته این کارشناس، هر سال حدود 14 درصد از غذایی که برای مصرف انسان تولید می شود، بین مراحل کشت تا رسیدن به بازار عمده فروشی، از بین می رود، در مسیر خرده فروشی تا مصرف، حتی مقادیر بیشتری از غذای تولیدی هدر می رود که با توجه به افزایش جمعیت جهان، باید راهکارهای جدیدی در تولید مواد غذایی اندیشیده شود.
 
وی افزود: در ارائه اقدام های جدید برای تقویت سیستم های غذایی و حفاظت از معاش مردم، باید نکاتی شامل نداشتن اثر منفی بر سلامت مصرف کننده و دارا بودن قابلیت تامین غذای سالم و دست یافتنی برای همگان، حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و مقابله با مشکلاتی مثل تغییرات آب و هوایی، قابلیت نگهداری بیشتر و ضایعات کمتر، مد نظر قرار گیرد.
 
فیروزکوهی با بیان این که عوامل متعددی در ناامنی غذایی تاثیر دارند که باید شناسایی و توسط دولت و بخش خصوصی درمان شوند، ادامه داد: مهاجرت از روستا به حاشیه شهر، فراوانی بیكاری و درآمدهای ناچیز، آگاهی کم تغذیه ای، عادات و رفتار های غذایی غلط، کاهش دسترسی به دلیل افزایش روز افزون قیمت مواد غذایی که در صورت بی توجهی به آنها احتمال گرسنگی و اشکال مختلف سوء تغذیه به صورت کوتاه قدی و لاغری کودکان، اضافه وزن و چاقی و نا امنی غذایی در گروه های آسیب پذیر جامعه افزایش می یابد، از جمله این عوامل است.
 
وی تصریح کرد: نا سالم بودن غذا که از مزرعه تا سفره ممکن است اتفاق بیفتد، از دیگر عوامل تاثیر گذار در ناامنی غذایی است، به عنوان مثال وجود انواع آلاینده ها در محصولات کشاورزی، میزان بالای قند، نمک و اسید چرب ترانس و اشباع در مواد غذایی امنیت غذا و تغذیه را به مخاطره می اندازد.

همه با هم برای تغذیه سالم در شرایط کرونا
 
این کارشناس تغذیه افزود: با توجه به بحران کمبود غذا در جهان و انتشار ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در کاهش دسترسی به غذا برای اقشار آسیب پذیر جامعه، فعالیت هایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در هماهنگی با سایر دستگاه های متولی امر غذا و تغذیه، با شعار "همه با هم برای تغذیه سالم و تامین امنیت غذایی خانواده در شرایط اپیدمی کرونا" در جامعه ارائه می شود.
 
وی گفت: آموزش به بانوان به عنوان افرادی که تعیین کننده کیفیت مواد غذایی در منزل به لحاظ مغذی و مقوی بودن آن هستند، آموزش زنان روستایی به منظور ایجاد باغچه های سبزی به منظور صرفه جویی در هزینه ها، دسترسی بهتر به سبزیجات و تامین فیبر و ریزمغذی های مورد نیاز، تاکید بر سلامت غذا و اهمیت این موضوع در سلامتی انسان، آموزش تغذیه علمی بر حسب نیازهای گروه های سنی و بیان اهمیت تنوع و استفاده از همه گروه های غذایی 6 گانه  و تعادل در مقدار مصرف از جمله برنامه های تاثیرگذار است.  
 
به گفته فیروزکوهی، پرهیز از افراط یا تفریط در مصرف غذا، ترغیب مردم به پرهیز از اسراف در خرید و طبخ به منظور کاهش ضایعات مواد غذایی، هدایت صنایع غذایی به تولید محصولات با کیفیت با حداقل شکر، نمک و روغن، کاهش مصرف افزودنی های شیمیایی، رنگ ها و نگهدارنده ها، نظارت بر تولید به منظور پیشگیری از تقلب در کیفیت مواد اولیه مصرفی، توسعه دامداری و کشاورزی ارگانیک و بهبود شرایط حمل و نقل و نگهداری برای کاهش ضایعات نیز در این راستا مثمر است.
 
وی اذعان کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی به منظور صرفه جویی در منابع آب و ...، بکارگیری سیاست های موثر در کاهش فقر با ایجاد اشتغال و درآمد، کنترل قیمت افسار گسیخته مواد غذایی و اجرای برنامه های حمایت تغذیه ای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد به عنوان يک برنامه هدفمند برای تامین و ارتقای امنیت غذایی، حذف گرسنگی و سوءتغذیه باید مد نظر مسئولان کشورها قرار گیرد.

اقدام های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر در کشور
 
فیروزکوهی ادامه داد: طرح هایی در سال های گذشته برای رفع کمبود ریز مغذی ها و حمایت اقشار آسیب پذیر در کشور انجام شده است که از جمله آن می توان به برنامه کمک غذایی به کودکان زیر 5 سال و مادران باردار قشر ضعیف جامعه، مکمل یاری آهن و ویتامین D به دانش آموزان، مکمل یاری به مادران باردار، خدمات گسترده آموزشی و حمایتی در مراکز خدمات جامع سلامت بر مبنای طرح تحول سلامت به همه گروه های سنی که سطح آگاهی جامعه را در ابعاد مختلف ارتقا داده است، اشاره کرد.
 
وی افزود: اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک برای کاهش کمخونی در جامعه، اجرای برنامه غنی سازی نمک با ید به منظور کنترل و کاهش بیماری های ناشی از کمبود ید، طرح آموزش زنان روستایی برای ایجاد باغچه سبزی خانگی، طرح بررسی کیفیت محصولات واحدهای تولیدی با نمونه برداری از محصولات سطح عرضه، نظارت بر ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولیدی و صنوف عرضه مواد غذایی، توسعه و تجهیز آزمایشگاه های کنترل مواد غذایی، تدوین استانداردهای ملی و توسعه کشاورزی و دامداری مدرن از دیگر طرح های اجرا شده است.
 
این کارشناس اضافه کرد: با توجه به مناسبت روز جهانی غذا، می طلبد که از اقدام های متولیان امنیت و سلامت غذا شامل بازرسان مواد غذایی معاونت بهداشت و معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی، ادارات کل استاندارد، ادارات کل دامپزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت که با بازرسی های مستمر، سلامت و کیفیت غذا را رصد می کنند، تقدیر کرد.

وی ادامه داد: اقدام نیروهای مدیریت بهبود تغذیه جامعه و همه کارشناسان تغذیه و مراقبین سلامت که کیفیت تغذیه آحاد مردم را رصد می کنند، با آموزش های مستمر، سواد تغذیه ای جامعه را بالا می برند و با بررسی های تن سنجی، مکمل یاری و پیگیری های شبانه روزی، رشد کودکان، سلامت مادران و سالمندان، تغذیه دانش آموزان و در واقع سلامت جسمی و تغذیه هموطنان را دنبال می کنند و از کارآفرینان، صاحبان صنایع، بازرگانان، کشاورزان و دامدارانی که در تامین مواد اولیه غذایی و فرآوری آن اقدام های مثمری انجام می دهند، نیز جای تقدیر دارد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 427068

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/427068/ضرورت-کنترل-قیمت-افسارگسیخته-مواد-غذایی-روزهای-کرونایی-فراوانی-بیکاری-درآمدهای-ناچیز-نا-امنی-تغذیه-ای-دامن-می-زند

پهره
  https://www.pahreh.ir