سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ۱۰:۱۷
۰

سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور در حوزه ثبت آثار منقول را کسب کرد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این مجموعه امسال موفق به کسب رتبه نخست کشور در حوزه ثبت آثار منقول شد.
سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور در حوزه ثبت آثار منقول را کسب کرد
سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور در حوزه ثبت آثار منقول را کسب کرد
به گزارش پایگاه خبری پهره؛ کامبیز مشتاق گوهری اظهار داشت: این نهاد امسال 161 اثر را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند که 83 اثر به شمال و 78 اثر به جنوب استان اختصاص داشت.
وی افزود: با ثبت این آثار، شمار آثار تاریخی سیستان و بلوچستان به حدود هزار و 800 اثر افزایش یافت.
وی تصریح کرد: سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ظرفیت های مهم گردشگری و تاریخی در این استان آن قدر زیاد است که اگر این فرصت در کشور دیگری بود آن منطقه متحول و درآمد کلانی کسب می کرد.
وی با اشاره به اقدامات امسال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: امسال 6 پژوهش در محوطه های تاریخی استان نظیر شهر سوخته و کوه خواجه با کمک محققان ایتالیایی و غیره انجام شده است.
مشتاق گوهری با اشاره به جایگاه موزه منطقه جنوب شرق افزود: این موزه یکی از موزه های مطلوب باستان شناسان ملی و بین المللی است به گونه ای که طیف های مختلف باستان شناسی از سراسر دنیا برای مشاهده آثار موجود در این موزه به سیستان و بلوچستان سفر می کنند.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکانهای تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرفراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران است. 
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است. 
سفر به سیستان وبلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است./ایرنا
انتهای پیام/
کد مطلب: 4272
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *