قصه تلخ جاده های روستایی در جنوب شرق؛

15 سال چشم انتظاری میراث کمبود اعتبار و بی تدبیری مسئولان در "مهرستان"/ بودجه، حلقه مفقود شده در پروژه های راه سازی

25 آبان 1399 ساعت 9:32

چشم انتظاری پانزده ساله برای اتمام یک پروژه در شهرستان مهرستان در حالی امان مردم را بریده که تاکنون هیچ گونه پاسخی از سوی مسئولان در خصوص رفع این مشکل به مردم داده نشده است.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، سیستان وبلوچستان در زمره یکی از استان های پهناور کشور قرار دارد که علیرغم وسعت و پراکندگی اش اما با داشتن جاده های غیراستاندارد و بسیار خطرناک مواجه بوده به طوری که جاده‌های کم‌عرض و بی‌کیفیت آن که هر چه به سمت شهرهای کوچک و روستاها پیش می رود نامساعدتر است این روزها از ویروس کرونا خطر ناک تر بوده و علاوه بر خسارت جانی، ضررهای مالی زیادی به بار می آورد.

در این میان شهرستان مهرستان نقش یک چهارراه را در میان شهرستان‌های جنوب سیستان وبلوچستان بر عهده داشته و جاده های بسیار خطرناکی دارد به گونه ای که جاده ایرانشهر به مهرستان و مهرستان به سرباز به دلیل کم عرض بودن  و پیچ‌وخم زیاد به جاده‌های مرگ معروف شده، از سوی دیگر وجود ماشین های سوخت کش قاچاق معضلی برای اهالی است که جان آنها را در این جاده ها تهدید می کند.

شماری از اهالی منطقه ایرندگان در تماس هایی که با تحریریه خبر ما داشتند از وجود جاده های اسفناک و آسفالت های خراب در این محور مواصلاتی به ویژه مهرستان به ایرندگان ابراز گلایه کرده و گفتند: وضعیت جاده های این شهرستان با وجود سوخت کش ها بسیار بحرانی است.

این افراد بیان کردند: نبود جاده استاندارد و آسفالت مناسب باعث شده تا اهالی به صورت خودجوش دست به کار شده و اقدام به ترمیم چاله ها و گودال های عمیق در محور مذکور باسیمان کنند چرا که این وضعیت تردد را برای آنها دشوار و هزینه های هنگفتی برای تعمیر وسائط نقلیه بر دوش آنها وارد کرده است.
 

 
سپاهی، یکی از اهالی شهرستان مهرستان به خبرنگار ما گفت: اداره راهداری جهت پر کردن چاله ها و لک گیری هیچ اقدامی انجام نداده و با هزینه شخصی اقدام به لکه گیری در محور کرده ایم؛ این جاده ها گودال های بسیارعمیقی دارد که بیش از پانزده سال از چشم انتظاری اهالی برای ترمیم و بازسازی آن زمان می گذرد اما وعده های مسئولین طی این مدت محقق نشده است.

وی افزود: این وضعیت بحرانی باعث شده تا اهالی منطقه از این رسانه استانی خواستار پیگیری موضوع باشند زیرا بارها مسئولان مختلف استانی و محلی وعده داده اند اما اقدامی عاجل در این خصوص صورت نگرفته است.

کمبود اعتبارات مانع انجام پروژه است

نواب بارک زهی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مهرستان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: معضل این محور تنها وجود چاله و گودال های عمیق نیست چرا که این مسیر نیازمند زیرسازی و بسترسازی کامل است.

وی بیان کرد: مشکل اصلی در تکمیل پروژه به اعتبارات بر می گردد که امسال هیچگونه تخصیصص در این خصوص در نظر گرفته نشده است.

بارک زهی افزود: با پیگیری هایی که با مرکز استان داشته ایم حدود پنج کیلومتر از این محور قرار است طی هفته های اخیر آسفالت شود اما این محور باید از نو بازسازی و ترمیم شود.
 
مهرستان پایین ترین شاخص راه روستایی را دارا است

مجید ریسباف، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان وبلوچستان در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه دغدغه مردم به حق است، بیان کرد: یک پیمانکاران برای این محور در نظر گرفته ایم، ابتدای این جاده بسیار خراب است که مقرر شده تا دوهفته آینده حدود پنج کیلومتر از آن روکش آسفالت شود.
 

 
وی بیان کرد: اداره راه و شهرسازی برای مرمت 35 کیلومتر دیگر این محور قراردادی دارد که ابنیه و زیرسازی آن برای آسفالت آماده شده اما از نظر اعتباری، پروژه با مشکل مواجه است.

این مقام مسئول افزود: همچنین حدود هفت کیلومتر از گردنه به سمت ایرندگان نیز مسیری است که طی بازدیدهای به عمل آمده مقرر شد این محور هم طی مدت چهار ماه بازگشایی و به مسیر اصلی متصل شود.

وی خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا در صورت تامین اعتبار، مشکل این محور را هر چه سریعتر رفع کنیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه ضمن تشکر از پیگیری های نمایندگان استان در مجلس در خصوص قیر رایگان گفت: حوزه مهرستان از لحاظ راه روستایی شاخص پایین تری نسبت به کل استان از لحاظ کیفیت نگهداری و راه روستایی دارد که امید است بتوانیم آن را با توجه به امکاناتی که داریم تا اردیبهشت ماه بهبود بخشیم.

وی تصریح کرد: در هفته آینده با امکانات امانی این اداره، آسفالت حدود 13 کیلومتر از مسیر آشار را در دستور کار قرار داده ایم.

ریسباف از شهروندان خواستار رانندگی با سرعت مطمئنه شد و افزود: اکثر رانندگان محدودیت سرعت را در روستا‌ها و یا شهر‌های کوچک رعایت نکرده و تحت تاثیر رانندگی دیگران سرعت خود را بالا برده که این امر منجر شده تا در سایه غفلت رعایت مقررات، شاهد بروز حوادث ناگوار در محورهای مواصلاتی استان باشیم.
 

انتهای پیام/


کد مطلب: 427277

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/427277/15-سال-چشم-انتظاری-میراث-کمبود-اعتبار-بی-تدبیری-مسئولان-مهرستان-بودجه-حلقه-مفقود-شده-پروژه-های-راه-سازی

پهره
  https://www.pahreh.ir