يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۵۰
۰
9 سال گذشت؛

ساخت کتابخانه استاندارد زاهدان همچنان اندر خم اعتبارات/ فاصله معنادار افزایش سرانه فضای مطالعه سیستان و بلوچستان با چشم انداز 1404

ساخت کتابخانه استاندارد زاهدان به عنوان سازه عظیم فرهنگی برای افزایش سرانه فضای مطالعه سیستان و بلوچستان و زاهدان، پس از گذشت 9 سال از آغاز هنوز در ابتدای راه است و پیشرفت چندانی ندارد.
ساخت کتابخانه استاندارد زاهدان همچنان اندر خم اعتبارات/ فاصله معنادار افزایش سرانه فضای مطالعه سیستان و بلوچستان با چشم انداز 1404
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، پروژه احداث کتابخانه مرکزی زاهدان از سال 90 آغاز شد، پروژه ای که می توانست در کاهش فاصله معنادار سرانه فضای مطالعه استان با دیگر نقاط کشور سهم زیادی داشته باشد.

از دیگر سو این سازه عظیم فرهنگی می توانست در بهبود سرانه مطالعه سیستان و بلوچستان هم تا حدودی موثر باشد، زیرا کتابخانه استاندارد بی شکر جاذبه های زیادی برای اهل مطالعه دارد و می تواند آن ها را به دنیای علم و کتاب جذب کند.

اگرچه امید زیادی برای تحول فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی سیستان و بلوچستان ایجاد شده بود، اما با وجود گذشت 9 سال از آغاز احداث کتابخانه، ساخت این پروژه با حرکت لاک پشتی در حال انجام است.

فاصله معنادار سیستان و بلوچستان با سند چشم انداز 1404

اسنفدیار زیدآبادی مدیرکل سابق نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان سال 97 در این باره به یکی از رسانه های استان گفت: زمین کتابخانه استاندارد زاهدان رو به روی دهکده المپیک در خیابان بزرگمهر خریداری و نامه نگاری های زیادی برای اختصاص اعتبار انجام شد.

وی ادامه داد: کمبود اعتبار دلیل وقفه طولانی ساخت این کتابخانه در سال های اخیر است، استانداری به دلیل عظیم بودن پروژه اعتبار لازم برای احداث را نداشت، به همین دلیل این سال ها کمبود منابع مالی سبب خاک خوردن یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی استان شده است.

در ادامه این گزارش مدیرکل سابق نهاد کتابخانه های عمومی درباره وضعیت کتابخانه ها در استان به لحاظ زیربنایی گفت: بر اساس سند تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تا سال 1404 باید به ازای هر 100 نفر هشت متر مربع زیربنای کتابخانه باشد که با تخمین جمعیت استان به سه میلیون نفر بر اساس سند چشم انداز، زیربنای کتابخانه ای در استان باید 240 هزار متر مربع باشد.

به گفته وی، 16 هزار مترمربع زیربنای کتابخانه عمومی در استان است که به ازای هر 100 نفر 50 تا 60 سانتی متر را شامل می شود و این نشان دهنده فاصله زیاد استان با سند چشم انداز 1404 است و وضعیت اعتبارات استان هم مناسب نیست.

در این راستا با توجه به فرارسیدن 24 آبان ماه و روز کتاب و کتابخوانی خبرنگار ما وضعیت ساخت این کتابخانه را بعد از گذشت 9 سال از آغاز فرآیند احداث آن بررسی کرد.

کمبود اعتبار دلیل طولانی شدن ساخت کتابخانه استاندارد

حامد زارعی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: کتابخانه استاندارد زاهدان چند گره بزرگ در مقابل خود داشت که حل کردن آنها زمان‌بر بود.

وی اظهار کرد: برخی از این مشکلات، اداری نبود و از سمت و سویی دیگر برای کتابخانه ایجاد می‌شد، با پیگیری‌هایی که زیدآبادی مدیر کل سابق نهاد کتابخانه های عمومی استان انجام داد و اقدامات اخیر، توانستیم قدم های خوبی را در این زمینه برداریم.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر دیوارکشی، گودبرداری و بتن ریزی کف آن انجام شده و اقدامات اولیه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

زارعی عنوان کرد: فاز بعدی ساخت این کتابخانه، زیرزمین و اسکلت فلزی طبقه اول است که هر چه زودتر شروع می شود، این پروژه مشکلات بودجه ای دارد که باید مرتفع شود و در حال تامین اعتبار است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد برکت و اعتبارات استانی سه منبعی هستند که قرار است برای ساخت این پروژه ورود پیدا کنند و مقدمات یک مناقصه در حال انجام است که در فاز بعدی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبود اعتبار عاملی است که سبب طولانی شدن روند احداث کتابخانه استاندارد زاهدان شده، زیرا هنگامی که تصمیم به ساخت این کتابخانه گرفته شد و اعتباراتی را مصوب کردند کشور در شرایطی قرار داشت که حوادثی مانند سیل های بزرگ و نیز زلزله های سال های اخیر در کشور رخ داد نبود.
 
پروژه ساخت کتابخانه استاندارد در راه انجام مناقصه

به گفته این مقام مسئول، هنگام وقوع این حوادث غیرمترقبه بودجه‌ کشور به آن سمت هدایت شد که کار درستی بود و در ماه های اخیر هم با توجه به شرایط کرونایی که بخش‌های اقتصادی کشور با آن مواجه هستند طبیعی است که ما در تامین اعتبارات کتابخانه دچار مشکل باشیم.

زارعی تصریح کرد: در حال حاضر نیز بودجه ها را به پروژه هایی اختصاص می‌دهند که رو به اتمام است و ۹۰ درصد آن انجام شده، بنابراین ما در حال مقدمات انجام مناقصه هستیم تا فاز بعدی ساخت کتابخانه را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم به این زودی این مناقصه برگزار شود و در این زمینه از ظرفیت نمایندگان نیز بهره بردیم و با تمامی نمایندگان مکاتباتی داشتیم و با پنج نماینده استان دیدار و گفتگو داشتیم و مشکلات عمده نهاد کتابخانه‌ها آن قید شده است.

زارعی گفت: مشکلات کتابخانه استاندارد زاهدان با دو نفر از نمایندگان طرح بحث شد، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در همان دیدار دغدغه های نهاد کتابخانه های عمومی استان را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتقل کرد و بر این اساس پیگیری‌های بعدی را انجام دادیم.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 427287
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *