سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹
۰
در پاسخ به ایرادات طرح 46 هزار هکتاری مطرح شد؛

کشاورزان سیستان به سوی کشت‌های الگویی اقتصادی هدایت شوند/سرقت شیرآلات عاملی در افزایش هزینه های اجرایی

محمد اربابی، معاون بهره برداری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان گفت: در برخی از نقاط اجرای طرح 46 هزار هکتاری شاهد سرقت هایی از شیرآلات هستیم که این امر باعث افزایش هزینه اجرایی و تاخیر در تامین آب است.
کشاورزان سیستان به سوی کشت‌های الگویی اقتصادی هدایت شوند/سرقت شیرآلات عاملی در افزایش هزینه های اجرایی
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان در تیرماه سال 93 با تخصیص مبلغ 423 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تامین برق  و ساخت ایستگاه های مورد نیاز، اجرای شبکه های مدرن لوله های انتقال و توزیع از آب موجود در چاه نیمه ها تا ابتدای مزرعه هر کشاورز در سطحی معادل 46 هزار هکتار به تصویب رسید که پس از تکمیل مطالعات و تامین اعتبارات عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 94 آغاز شد.

از کل 203 هزار هکتار دشت سیستان بالغ بر 150 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی است که این طرح در سطح 46 هزار هکتار و در قالب 16 ناحیه عمرانی در محدوده اراضی کشاورزی شهرستان های زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند به اجرا در آمد.

مجموع لوله های بکار رفته در این طرح 4 هزار کیلومتر است که توسط 17 ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت 37 متر مکعب بر ثانیه آب مورد نیاز اراضی را از چاه نیمه ها به سر مزارع انتقال می دهد.

با تمام این تفاسیر اما این طرح ایراداتی همچون استفاده از کانال های روباز برای انتقال آب به ایستگاه های پمپاژ، عدم دسترسی تمام روستاها و مناطق سیستان به آب جهت کشاورزی، دیده نشده روستاهای جدیدالتاسیس بعد از انقلاب در این طرح، عدم پیش بینی محل تامین هزینه‌های نگه داری طرح بعد از اجرا و عدم وجود نظام بهره برداری و دیگر موارد را دارد که بارها کشاورزان به آن اشاره کرده اند.
 
مردم در نگهداری از طرح کمک رسان باشند

پیرامون برخی از این مشکلات خبرنگار ما در تماسی که با محمد اربابی، معاون بهره برداری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان برقرار کرد، وی گفت: این طرح تا پایان هفته جاری به طور تمام و کمال اجرا و آماده تحویل آب است.

وی بیان کرد: در برخی از نقاط سرقت هایی از شیرآلات صورت گرفته که باعث شده هزینه اجرایی طرح افزایش یابد و تامین آب با تاخیر مواجه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: وقتی یک شیرآلات به سرقت می رود عملا تامین آب آن ناحیه دچار مشکل و این امر منجر می شود تا به طور نمونه با سرقت یک شیر آلات 20 هکتاری یا یک حوضچه هوا، طرح حدود 10 کیلومتر از خط لوله و بهر برداری ساقط شود.

وی تصریح کرد: در این راستا انتظار داریم مردم یاریگر و کمک رسان و در نگهداری شبکه و شیرآلات سهیم باشند تا آب به موقع تامین شود و در مراحل مختلف شرمنده آنان نباشیم.

اربابی افزود: این طرح در کل دشت سیستان اجرا و از 160 هزار هکتار زمین های قابل بهره برداری دشت، 46 هزار هکتار را جهت تامین آب آماده سازی و مراحل تجمیع افراد در آن انجام شده است که در این باره دو سوال مطرح است اول اینکه بعضی افراد داخل این تجمیع قرار نگرفته یا اینها براساس اسنادی که قرار بود حقآبه به آنها تعلق بگیرد حقابه نداشتند یا اینکه حقابه داشته اما فاصله آنها از محل تجمیع به گونه ای بوده که هزینه اجرای طرح را افزایش می داد که در این راستا تدابیری اخیرا در دستور کار قرار گرفت تا آنها هم دارای حقابه شوند.

معاون بهره برداری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان تصریح کرد: بر اساس پروتکلی که با کشور افغانستان داریم این طرح برای افراد طراحی شده، پیش داوری درمورد تحقق آن در حیطه ما نیست، طرح بر اساس آمار بلند مدتی که از رودخانه بوده برنامه ریزی شده است، دوم اینکه بر اساس معاهده بین ایران و افغانستان طراحی شده و امید است مشکلی در اجرای طرح رخ ندهد.

وی خاطر نشان کرد: تامین آب باید صورت بگیرد و تمام زیرساخت های این طرح از نظر تامین  و انتقال فراهم شده فقط مردم باید همکاری کنند تا طرح به بهره برداری و نتیجه مطلوب برسد.
 
نگهداری از سیستم طرح 46 هزار هکتار بر عهده چه کسی است؟

حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان نیز در خصوص نگهداری از طرح  46 هزار هکتاری وسیستم موتورخانه ای که قریب به 500 میلیارد تومان برای آن هزینه صرف شده است، گفت: در سه مرحله باید برای نگهداری از این سیستم وارد عمل شد در ابتدا نگهداری سیستم که باید مشخص شود بر عهده چه شخص یا اشخاصی خواهد بود، دوم اینکه باید ردیفی در بودجه برای آن ایجاد شود که هزینه نگهداری چندین سال این موتورخانه و سیستم های بسیار پیشرفته در آن دیده شده باشد و سوم اینکه با ورود آب الگوی جدید کشت چیست؟ مردم چه باید در زمین ها کشت کنند و تکلیف محصول تولیدی آن چه می شود؟ چه کسی خریداری خواهد کرد؟ کدام کارخانه فرآوری این تولید را پوشش می دهد تا بحث صادرات آن نیز رونق گیرد و خانواده ها از آن امرار معاش کنند.

وی افزود:کار بسیار بزرگ و مهمی انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد، البته ایرادات جزئی نیز بر آن وارد است که در قبال بزرگی آن دیده نمی شود؛ ولی مراحل بعدی به مراتب مهمتر است به ویژه نگهداری سیستم که تکلیف آن چه خواهد شد اگر با پایان کار دولت این سیستم رها شود آیا کشاورز سیستانی می تواند آن را نگهداری کند؟ آن هم سیستمی که بسیار پیشرفته است وباید تکلیف این موضوع روشن شود تا نتیجه مطلوب از طرح حاصل شود.
 
اختصاص بودجه مستمر برای نگهداری از طرح ۴۶ هزارهکتاری در اولویت مجلس

عسکری، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم طی هفته اخیر در حاشیه سفر به شمال سیستان و بلوچستان و بازدید از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان گفت: به منظور استفاده هر چه بهتر از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در نظر  داریم بعد از اتمام طرح، یک دستگاه متولی با یک اعتبار ویژه و مستمر برای نظارت و نگهداری طرح پیش بینی کنیم تا ادامه کار این طرح عظیم با قوت پیگیری شود.

وی بیان کرد: این طرح در برنامه نخست حدود ۲۰۰ هزار هکتار بوده است که در مرحله اجرای عملیات  ۴۶ هزار هکتار آن مورد توجه قرار گرفته است.

تامین نهاده های دامی یکی از چالش های حوزه امنیت غذایی کشور

این مقام مسئول تامین نهاده های دامی را یکی از چالش های حوزه امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: به دنبال آن هستیم که یک فضایی ایجاد کنیم که هم ارزبری نداشته باشد و هم نهایت بهره وری  را از ظرفیت های داخلی داشته باشیم که در این زمینه دشت سیستان به دلیل ظرفیت های آبی و خاک حاصلخیز  فرصت ارزشمندی را فراهم کرده است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی طرح ۴۶ هزار هکتار را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: باید فضای ترویجی ايجاد کنیم تا کشاورزان منطقه با گذر از شیوه های سنتی کشت به سوی کشت‌های الگویی اقتصادی و کم آب بر هدایت شوند وبا یک حرکت ترویجی وبا استفاده از سیستم های نوین آبیاری عملکرد تولید در هر هکتار را به ۵ تن برسانیم.

عسکری با بیان اینکه استان های سیستان و بلوچستان،  ایلام و خوزستان از ظرفیت های خوبی برخوردارند که باید از آنها بیشترین بهره را برای تامین نهاده های بخش کشاورزی کشور برد، گفت: اجرای طرح آبرسانی ۴۶هزارهکتاری دشت سیستان برای ایجاد اشتغال و ارتقای تولید در منطقه حرکتی بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427431
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *