شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱
۰
سایه ای شوم که بر زندگی جوانان سنگینی می کند؛

تجمل و تشریفات آفت ازدواج آسان/بحران کرونا فرصتی مغتنم برای تشکیل زندگی بی تکلف برای زوج های جوان

تجملات و تشریفات از مهمترین موانع ازدواج جوانان است که سایه شوم آن باعث هدر رفت سالهای جوانی و شادابی افراد و افزایش تجرد در جامعه شده است.
تجمل و تشریفات آفت ازدواج آسان/بحران کرونا فرصتی مغتنم برای تشکیل زندگی بی تکلف برای زوج های جوان
به گزارش پهره به نقل از زاهدنیوز، تشکیل خانواده در دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید است و روایات متعدد در این باره بر اهمیت این موضوع در زندگی جوانان اشاره دارد اما امروزه تجملات، گرانی و تورم، مشکلات عدیده ای را بر سر راه ازدواج نسل جوان ایجاد کرده به طوری که برخی ترجیح می دهند تشکیل زندگی مشترک را به زمان دیگری موکول کنند،  چراکه رسم و رسوم ساده و بی‌پیرایه سال های گذشته به مرور جای خود را به انواع مراسم پرخرج و صحنه نمایش توان مادی خانواده‌ها داده است و باعث شده تا این سنت حسنه برای جوانان به آرزویی دست نیافتنی مبدل شود.

هزینه های تشکیل زندگی هر جوانی را به وحشت می اندازد

به عقیده بسیاری از جوانان  این گرانی، تورم و هزینه های سرسام آور ازدواج از خرید طلا تا کرایه خانه و جشن ازدواج هر جوانی را به وحشت می اندازد.

ترس از هزینه های زندگی مشترک مانع از ازدواج جوانان است

زهرا هراتی معاون فرهنگی حوزه علمیه نرجس زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به لزوم ترويج ازدواج آسان در جامعه، بیان کرد: ازدواج یکی از توصیه های مهم دین اسلام است و روایات زیادی درباره این مقوله  وجود دارد که گویای اهمیت این موضوع در زندگی جوانان است اما امروزه تجملات مشکلات عدیده ای بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد کرده است.

وی افزود: مشکلات فرهنگی نقش موثری در کاهش تمایل به ازدواج جوانان دارد به خصوص اشاعه فرهنگ  بیگانه در کشور، تبلیغ سبک زندگی غربی سبب عدم احساس نیاز به زندگی مشترک در جوانان ایرانی و بی میلی به این موضوع شده است.

وی خاطرنشان کرد: ترس از هزینه های زندگی مشترک مانند اجازه منزل و  خرید وسایل لوکس و جهیزیه های چند صدمیلیونی یکی دیگر از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج است چرا که امروزه جوانان  هرگز حاضر نیستند مانند گذشته با امکانات متعارف و در حد نیاز زندگی کنند.

لزوم فرهنگ سازی ازدواج های ساده و آسان در جامعه

هراتی با بیان تبعات بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تجرد، خاطرنشان کرد: افسردگی، بی تفاوتی ، عدم مسئولیت پذیری، کاهش انگیزه کار و تلاش در جامعه از جمله تبعات افزایش مجردهای جامعه است از سوی دیگر این موضوع سبب کاهش تولید نسل در جامعه شده و کشور به سوی پیری جمعیت خواهد رفت و افزایش فاصله سنی بین والدین و فرزندان نیز باعث عدم سازش بین آنان می شود.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به چگونگی ترویج ازدواج آسان در بین جوانان، تاکید کرد: تشویق خانواده ها و زوجین به کاهش تجملات و فرهنگ سازی ازدواج ساده و معرفی زوج های موفقی که بدین شکل تشکیل زندگی داده اند، آشنایی دختران جوان با سبک زندگی فاطمی و سیره معصومین توسط افراد تاثیر گذار جامعه و از طریق رسانه ها می تواند راهکاری موثر در این زمینه باشد.

وی ادامه داد:  هر فرد و خانواده ای باید فرهنگ سازی برای ازدواج آسان را از خود شروع کند و جوانان را با مشکلاتی که هزینه های بی مورد و اضافی برای زندگی آینده آنان تحمیل می کند،  آشنا سازد چرا که کاهش بسیاری از این خرج های بی مورد می تواند گره ای از مشکلات آنان باز کند از سوی دیگر ترویج و تبلیغ سیره معصومین در این زمینه  اثرات و برکات بسیاری برای جامعه دارد و سبب می شود تا تعادل بین فقیر و غنی در اجتماع رعایت شود.

شرایط کرونایی فرصتی مغتنم برای ترویج ازدواج های آسان

هراتی آقایی شرایط کرونایی را فرصتی مغتنم برای ترویج ازدواج های کم هزینه و آسان برشمرد و اذعان کرد: خانواده ها این دوران کرونا را می توانند به بهترین موقعیت برای برگزاری ازدواج های ساده و ترویج ان تبدیل کنند چراکه این شرایط در کاهش تشریفات و عروسی‌ها مؤثر است و جوانان می توانند بدون دورهمی ، تجمع و ایجاد خطر برای سلامتی دیگران، با گرفتن مراسم ساده به این سنت عمل کنند تا ضمن توجه به سلامت افراد، هزینه‌های پایین تری متحمل شوند.

وی تصریح کرد: ازدواج باعث به آرامش رسیدن زوجین شده و بسیاری از ناآرامی ها و افسردگی های جوانان را حل می کند، بازگشت به سنت های دین و تعالیم قرآن در رفع مشکلات این سنت الهی بسیار موثر است  و علاوه بر ترویج زندگی ساده باعث ایجاد آرامش در بین خانواده ها و جامعه می شود چراکه کاهش وابستگی به مادیات و امور دنیوی سبب افزایش علاقه، صداقت و قناعت در جامعه می شود.


انتهای پیام/
کد مطلب: 427739
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *