يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
۰
یاری که همیشه مهربان است؛

کتاب؛ دریچه آشنایی با رخدادهای سال 57/ وقتی سطرها و واژه ها روایتگر پیروزی انقلاب اسلامی می شوند

حماسه انقلاب اسلامی و معرفی فرهنگ و آرمان های ناب آن، حوادث و رخدادهای سال 57 می تواند از طریق کتاب به نسل های جدید منتقل شود و آن ها را با اندیشه ها و رخدادهای این قیام عظیم قرن آشنا کند.
کتاب؛ دریچه آشنایی با رخدادهای سال 57/ وقتی سطرها و واژه ها روایتگر پیروزی انقلاب اسلامی می شوند
به گزارش  پهره به نقل از عصرهامون، "انقلاب تنها یک اتفاق بزرگ بیرونی نبود که ارکان حکومت شاه را فرو ریخت، بلکه روح و درون مردمان جامعه ای را منقلب کرد و اعتلا بخشید."

این همان چیزی است که وجیهه علی اکبری سامانی در رمان "آن مرد با باران می آید" مطرح کرده است، او در این کتاب، قصه پسری نوجوان به نام بهزاد را حکایت می کند که ناگهان در مسیر انقلاب قرار گرفته و ترس هایی است که شاید هر نوجوانی در آن سن دارد اما در بهزاد کمی بیشتر هم دیده می شود.

روایت روزهای پرشور انقلاب، شعارها، تظاهرات و دیوارنویسی ها تا الله اکبرگویی های شبانه، پخش اعلامیه و تجمع در مساجد می تواند از دریچه کتاب نسل جدید را به کوچه خیابان های پرهیاهوی انقلاب اسلامی در سال 57 ببرد.
 
کتاب می تواند دنیای جدیدی را پیش روی خوانندگان باز کند، روایت های گوناگون از غم و اندوه، ترس و هیجان، شور و شعف، استبداد و انقلاب را می توان لابه لای سطرهای آن جست و جو و با گوش جان احساس کرد.

حماسه انقلاب اسلامی و معرفی فرهنگ و آرمان های ناب آن، حوادث و رخدادهای سال 57 می تواند از طریق کتاب به نسل های جدید منتقل شود و آن ها را با اندیشه ها و رخدادهای این قیام عظیم قرن آشنا کند.

برخی از این کتاب ها به قدری زیبا به روایتگری روزهای پیروزی انقلاب می پردارند که مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار می گیرند و همین امر می تواند زمینه ای برای مطالعه آن کتاب ها فراهم کند.


کتاب؛ راه انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی به نسل جدید

حامد زارعی، مدیرکل کتابخانه های سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: یکی از رسالت های نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان معرفی کتاب های با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر است.

وی ادامه داد: این کار در قالب برنامه های مختلف انجام می شود، یکی از این موارد برگزاری نمایشگاه های مختلف است که با توجه به شیوع بیماری کرونا در محیط واقعی کتابخانه و مجازی مدنظر قرار می گیرد.

مدیرکل کتابخانه های سیستان و بلوچستان گفت: معرفی کتاب یکی از مواردی است که می تواند کتابخوان ها را به سمت بهره گیری از محتوای انقلابی سوق دهد که در قالب پویش های معرفی و نمایشگاه های کتاب با حضور اعضای کتابخانه و کتابداران انجام می شود.

زارعی اظهار کرد: معرفی این کتاب ها با موضوعات متفاوت و در قالب رده های سنی مختلف از کودک تا سنین بزرگسال انجام و در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر می شود.

وی گفت: نشست های کتابخوان هم با حضور اعضای کتابخانه ها و دیگر دوستداران کتاب انجام می شود که اقدام به معرفی کتاب های با محوریت انقلاب می شود.

مدیرکل کتابخانه های سیستان و بلوچستان عنوان کرد: مسابقات کتابخوانی هم می تواند در زمینه معرفی فرهنگ انقلاب از طریق کتاب کمک کند

زارعی اظهار کرد: با نسلی مواجه هستیم که بسیاری از اتفاقات مربوط به انقلاب اسلامی را ندیده است و یکی از راه ها برای آشنایی با شرایط آن زمان و اتفاقاتی که در آن دوره را افتاد و مسائلی که وجود داشت این است که با افرادی که در متن قصه بودند ارتباط گرفته شود.

وی بیان کرد: باید این انتقال داده و فرهنگ اتفاق بیافتد و در این زمینه هم بهترین وسیله که می تواند این پیام را منتقل کند و این ارتباط را به وجود بیاورد کتاب است.


حفظ تاریخ شفاهی در قالب کتاب

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: آنچه که در قالب تاریخ شفاهی قید می‌شود و دارای اسناد تاریخی است می توان می توان به کتاب تبدیل کرد و در مجموعه کتابخانه های عمومی قرار داد.

به گفته این مقام مسئول، یکی از فرآیندهای کاری که باید اتفاق افتد فرآوری محتوای کتاب است که در این زمینه علاوه بر اینکه فرد با محتوای کتاب آشنا می شود می‌تواند مدل‌هایی را استخراج کند که روند کار ما در زندگی، حوزه های اداری و مواردی از این دست را فراهم کند.

زارعی گفت: ما به کتاب‌ نیاز داریم زیرا آن ها الگوهای مدیریت، سبک زندگی، ارتباط با دیگران و موارد دیگر را می توانند انتقال دهند و در رویکردهای زندگی به ما کمک کنند.

زارعی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ترویجی و فرآوری کتاب می‌تواند مطالب ما را در اختیار نسل جدید قرار دهد، بنابراین باید امکان دسترسی به کتاب را فراهم کنیم و فرآیند تزریق کتاب به کتابخانه‌های عمومی و تولید آن را قوت ببخشیم.

زارعی اظهار کرد: از آن سو نیز نهاد کتابخانه‌ها کتاب های تولید شده را خریداری می‌کند و در اختیار کتابخانه‌ها قرار می دهد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کتابخانه‌های عمومی می توانند دسترسی به کتاب را برای افرادی که امکان خرید کتاب ندارند فراهم کند و آن ها را پوشش دهد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *