چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۳۵
۰
فرشته‌ای به نام زهرای اطهر (س)؛

سیره فاطمی؛ بهترین گره گشای مشکلات جامعه است/الهام گیری بانوان ایرانی از صدیقه کبری در مسیر انقلاب

بانوان قهرمان ملت در انقلاب اسلامى و دفاع مقدس، با الهام گیری از حضرت زهرا (س)، یاریگر مدافعان حق و پشتیبانى کننده صحنه‏ هاى جهاد و مبارزان راه انقلاب بودند.
سیره فاطمی؛ بهترین گره گشای مشکلات جامعه است/الهام گیری بانوان ایرانی از صدیقه کبری در مسیر انقلاب
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ امروز بهترین فرصت است تا از بانویی بگوییم که اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل است، بانویی که الگویی بی نظیر برای مرد و زن بوده و پناه بردن به سیره اش بهترین گره گشا برای مشکلات جامعه است.
 
آری امروز ولادت صدیقه کبری حضرت فاطمه (س) است، مادری پاک و همسری مهربان که در حوزه های مختلف اجتماعی، عبادی، فرهنگی، تربیتی، خانه داری، بندگی و صدها موضوع دیگر سرمشق همه مسلمانان عالم است.
 
اما فراتر از آن حضرت فاطمه زهرا (س) گل سرسبد تمام بانوان عالم و الگوی بی بدیل برای تمام جهانیان است، بانویی که جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به الگوگیری از ایشان نیاز دارد تا در فراز و نشیب‌های زندگی، ثابت قدم پیش برود، به منظور تبیین بخشی از ویژگی های شخصیتی آن حضرت با کارشناسان مسائل مذهبی گفت و گویی انجام شد.
 
سرمشق همه مسلمانان
 
در همین راستا، حجت الاسلام و المسلمین حاتم بامری، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بانوى بانوان، حضرت زهرا(س)، همچنان پس از گذشت قرن‌ها، براى همه بشریت به ویژه زنان و دختران الگو است، بیان کرد:  روز ولادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) را به نام روز زن و مادر نامگذاری کرده اند تا همه زنان مسلمان و مادران نمونه از فضایل و شایستگی‌هاى سرمشقِ خوبی‌ها، الگو بگیرند.
 
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) در حوزه اجتماعى، عبادى و سیاسى، اخلاق و معاشرت، تربیت و خانه‏دارى، عبادت و بندگى، علم و دین آموزشی سرمشق همه مسلمانان قرار دارد، افزود: حضرت فاطمه‏(س) بسیار شیفته عبادت و نیایش به درگاه الهى و از همه دل بریده و دلش پیوسته با پروردگارش بود.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه تسبیحات حضرت زهرا(س) از برکات آن بانو است، ادامه داد: هر کس در پى "سیرت فاطمى" است، باید در کنار تلاش‌هاى روزانه، اهل نیایش شبانه هم باشد و نماز و یاد خدا را در زندگى، سرمایه تقرّب به خدا قرار دهد.
 
صراحت لهجه و راستگویی
 

حجت السلام و المسلمین بامری صداقت، صراحت لهجه و راستگویى را از دیگر ویژگی‌های حضرت فاطمه (س) دانست و خاطر نشان کرد: آن حضرت ساده و با قناعت می‌زیست و دل از زرق و برق دنیا بریده بود،‌ آیین همسردارى را در خانه به خوبى مراعات می‌کرد ‌و در برخورد با دیگران به خصوص همسرش فروتنى داشت و براى رسیدن به مقامات بلند، سختی‌هاى زندگى را همراه با قناعت و مناعت تحمّل می کرد.
 
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه ‏(س) دست‏ پرورده مکتب وحى و تربیت‏ یافته حضرت محمد(ص)است که عفاف و حجاب‏ از بارزترین جلوه‏هاى الگویى این بانوى اسلام بود، اذعان کرد: پوشش از "نگاه حرام" و "چشم نامحرم"، هم مصونیتى براى بانوان پدید می آورد، هم جامعه را از تباهى و فساد باز می دارد و هم نشانه آگاهى و بیدارى زن و پرهیز از تبدیل شدن به ابزار سودپرستى و کامجویى بولهوسان است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که احیاگرى و فرهنگ فداکارى و جانبازى در راه دین، کلید سعادت اجتماعى و رستگارى ابدى  است که اولیاى دین، هم آموزگاران، هم مدافعان و هم احیاگران "خط جهاد" و "فرهنگ شهادت" بودند، گفت: حضرت زهرا(س) نیز، با سیره و رفتار خود، تلاش در زنده نگهداشتن این خط و فرهنگ داشت و با برنامه‏هاى عبادى و ذکر و دعا و زیارت، به پاسدارى از آرمان‌هاى شهدا می پرداخت.
 
بامری ادامه داد: زنان قهرمان ملّت ما نیز در انقلاب اسلامى و دفاع مقدّس، با الهام از آن حضرت، یاری گر مدافعان حق و پشتیبانى کننده صحنه‏ هاى جهاد و مبارزان راه انقلاب بودند.
 
گره گشای مشکلات جوانان
 
حجت الاسلام و المسلمین عیسی بزمانی، امام جمعه ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن و مادر به همه بانوان کشور، گفت: الگوگیری و سرمشق قرار دادن حضرت زهرا(س) یکی از راهکارهایی است که اگر انسان ها از مرد و زن، آن را در پیش گیرند، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه و جوانان برطرف می شود و  به طور قطع با مطالعه سیره آن حضرت کامل ترین و بی نقص ترین رفتارها را می توان آموخت.
 
وی با بیان این که اگر در راستای تفاوت بین زن و مرد به قرآن کریم مراجعه کنیم، منطق های بسیار فراوان و زیبایی در این زمینه وجود دارد که ثابت می کند که میان آن ها تفاوتی وجود ندارد، افزود: در فرهنگ غربی ها بین زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد که تمام همت آنان نگاه به کالبد و جنس انسان ها بوده و به موضوع جسم هم توجه می کنند.
 
امام جمعه ایرانشهر با تاکید بر این که در کشورهای غربی هدف از بیان جایگاه و منزلت زن و نوع نگاه آنان به بانوان در راستای مسئله مادیت است، تصریح کرد: در وهله اول در مباحث تعلیمی، حقوقی عدم تفاوت بین زنان و مردان مطرح می شود و در  قرآن کریم انسان دارای جایگاه ویژه ای بوده و این کتاب آسمانی تنها برای هدایت مردان نازل نشده بلکه برای راهنمایی همه بشریت آمده است.
 
وی اضافه کرد: یکی از اهداف مهم قرآن تعلیم و تزکیه نفس انسان ها بوده و بین دو جنس زن و مرد تبعیضی قائل نشده، اما در کشورهای غربی انسان به دو صنف تقسیم شده که محور تعلیم جسم آن است.
 
این خطیب جمعه عنوان کرد: در هیچ جای قرآن دعوت و هدایتی تنها مختص به مردان ذکر نشده که زنان را از آن محروم کنند، بلکه همه دعوت ها عام بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم داستان های فراوانی از زنان با فضیلت در راستای ارزش گذاری آنان ذکر شده و از بانوان نمونه و ستوده یادآوری کرده است که به عنوان الگویی به همگان معرفی شوند.
 
بهترین الگوی بشریت
 
بزمانی با بیان این که حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از زنان خوب عالم و بهترین الگو برای بشریت است، اضافه کرد: مقام مادری در دین دارای جایگاه ویژه و ارزنده ای بوده که در روایات آمده بهشت زیر پای مادران قرار دارد.
وی اذعان کرد: در دین مبین اسلام برای مادران جایگاه والایی در نظر گرفته شده به گونه ای که اگر مادری فرزند خود را در حین نماز خواندن صدا بزند او باید برای جواب دادن نمازش را بشکند، پس این موضوع نشان دهنده ارزش بالای مادر در اسلام است.
 
این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی از رسالت های حضرت فاطمه (س) تربیت فرزندان صالح بود، ایشان در دامن خود انسان های شایسته و بزرگی را پرورش داد.
 
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در جامعه امروزی نمونه بارز مادران موفق را معرفی کنیم، می توان از مادر امام خمینی (ره) نام برد که فرزندی را پرورش داد که توانست تاریخ را متحول کند و چنان جریانی در تاریخ به وجود آورد که منجر به احیای اسلام شد.
 
به گفته بزمانی، امام راحل (ره) در زمانی که همه ملت ها از احیای اسلام مایوس بودند و دین کنار گذاشته شده بود و آن را افیون ملت ها می دانستند، تحول عظیمی در جهان به وجود آورد.
 
الگوی متعالی خانواده اسلامی

 
امام جمعه ایرانشهر عنوان کرد: در سیره فاطمی نگاه به فرزند و پرورش آن، منطبق با معیارهای الهی بوده و در بحث پیوند و تحکیم خانواده تاکیدات فراوانی شده که می توان به عدم فشار آوردن همسر در تأمين نیازهای مادی اشاره کرد که این بانوی بزرگوار هیچ وقت امیر مومنان (ع) را در فراهم کردن امکانات خانه در مضیقه و تنگنا قرار نداده است.
 
وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه در بسیاری از زندگی ها باعث ایجاد تلاطم شده، چشم و هم چشمی است که آرامش خانواده ها را بر هم زده و این عدم همراهی همسران سبب به هم خوردن تحکیم خانواده می شود.
 
به گفته این کارشناس مذهبی، در بسیاری از روایات آمده که در زمانی که در خانه حضرت زهرا (س) خوراک و امکانات محدود و اندک وجود داشت، آن بانوی بزرگوار از خدا شرم می کرد که به همسرش بگوید که این معاش را تامین کن، مبادا از عهده فراهم کردن آن بر نیاید.
 
وی تصریح کرد: اگر زوجین سیره فاطمی را الگوی زندگی خود قرار دهند، به تحکیم بنیان خانواده خود کمک شایانی می کنند که عدم زیاده خواهی و همدلی همسران با یکدیگر از جمله مواردی است که آنان را در پیمودن پله های کمالات و رسیدن به موفقیت نزدیک می کند.
 
امام جمعه ایرانشهر خاطرنشان کرد: سیره و سنت فاطمی حمایت از ولایت، نقش آفرینی سیاسی و دفاع از ولی زمان را شامل می شود، مادران و همسران شهدا فرزندان و همسر خود را تقدیم اسلام کردند که این امر نشان دهنده این است که آنان نگاه و ارادت خاصی به الگوی خود حضرت فاطمه (س) داشتند و تابع ولی امر مسلمین خود هستند و هرگز از این مسیر عقب نشینی نخواهند کرد.
 
وی گفت: اگر همگان در جامعه به سنت فاطمی مراجعه کنند، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی گره گشایی می شود و این موضوع کمک بزرگی به رفع معضلات جوامع اسلامی می کند که از نمونه های بارز آن می توان به کمک های مومنانه و مواسات اشاره کرد که دختر نبی اکرم (ص) در ۱۴۰۰ سال قبل به نمایش گذاشته است.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 427789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *