يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۴۵
۰
وقتی جاده مقصر مرگ می شود؛

سرقت بالغ بر 24 هزار تابلو از محورهای مواصلاتی جنوب شرق/ سارقان به جان مردم هم ‏رحم نمی کنند

سرقت بالغ بر 24 هزار تابلو از محورهای مواصلاتی سیستان وبلوچستان در حالی هزینه مالی زیادی بر دولت تحمیل کرده که عاملی مهم در افزایش آمار تصادفات نیز به شمار می رود.
سرقت بالغ بر 24 هزار تابلو از محورهای مواصلاتی جنوب شرق/ سارقان به جان مردم هم ‏رحم نمی کنند
 به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، سرقت علائم ایمنی از محورهای مواصلاتی در حالی معضلی اساسی در جاده ها به شمار می رود که بسیاری از تصادفات خونین را باید به پای این عامل مهم نوشت زیرا آنجا که باید باشد، نبودش حادثه‌ساز شده و بسیاری از خانواده ها را دغدار کرده است.

معمای تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها و نبود حفاظ‌‌های ایمنی ماجرای پیچیده‌ای به شمار می رود که نه تنها رانندگان اتوبوس‌های و کامیون‌داران بلکه مسافران و گردشگران هم از نبود آن در برخی مسیرهای جاده‌ای گلایه دارند.

به عقیده برخی از رهگذران جاده ها نبود تابلوهای نشان‌دهنده مسیر، علائم هشداردهنده، تابلوهای تعیین‌کننده سرعت مجاز، خط‌کشی‌های غیراستاندارد وسایر علائم بلای جان رانندگان در بسیاری از محورها به خصوص جاده‌های دورافتاده شده آن هم در استانی پهناور همچون سیستان وبلوچستان کهنبود بزرگراه و اتوبان، وجود جاده‌های ۲ طرفه و ناایمن، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی، طولانی بودن فاصله بین شهرها و روستاها و قاچاق انسان و سوخت زمینه را برای پرواز راحت ققنوس مرگ در راه‌های فراهم کرده است.

با این تفاسیر اما در حالی هر ساله هزینه‌های زیادی از منابع ملی و استانی و بیت المال صرف خرید تابلوها و علائم ایمنی می شود که عده‌ای از روی ناآگاهی اقدام به سرقت آنها کرده و علاوه بر اینکه هزینه مالی زیادی بر دولت تحمیل می‌کنند از جنبه ایمنی نیز موجب مشکلات زیادی شده و نا ایمن شدن جاده‌ها را رقم زده اند.

خسارت افزون بر 45 میلیارد ریال در پی سرقت علائم ایمنی

ایوب کرد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده در محورهای مواصلاتی یکی از وظایف این اداره کل است که متاسفانه هر روزه تعداد قابل توجهی از این علائم همچون پایه مسیر نما، تابلوهای اخطاری، انتظامی و اطلاعاتی، بشکه ترافیکی، چراغ های چشمک زن و صفحه گاردریل به سرقت می رود.

وی ادامه داد: علائم جاده ای سرقت شده با قیمت‌های بسیار اندک فروخته می‌شود در حالیکه این اداره‌ کل باید برای خرید و نصب مجدد آنها هزینه‌های سنگینی را از محل اعتباراتی که می‌توانست در زمینه بهسازی جاده‌های استان صرف شود متحمل می‌گردد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان اینکه تابلوها و علائم هشداردهنده با هدف راهنمایی و هدایت رانندگان و ارتقاء ایمنی و حفظ جان مسافران نصب شده است، تصریح کرد: آشکارسازی راه ها، نصب تابلو در مکان‌های مناسب، حفظ حریم راه ها، ونصب سرعت‌کاه‌ها از مهمترین اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در سال گذشته افزون بر 24 هزار انواع تابلو و علامت هشدار دهنده در محورهای مواصلاتی این استان به ارزش 45 میلیارد ریالی سرقت شده است.

وی گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده سارقان بیشتر در تاریکی شب اقدام به سرقت این تابلوها و علائم می‌کنند که این اداره کل با گشت‌های شبانه روزی سعی بر کاهش این گونه سرقت‌ها دارد.

کرد در پایان خاطر نشان كرد: از مردم تقاضا می شود در صورت مشاهده سرقت و یا خرید و فروش علائم جاده ای، مراتب را فوراً به پلیس 110 اطلاع دهند یا از طریق تماس با تلفن های 141 جهت رسیدگی فوری گزارش دهند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *