دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۵۹
۰
امام جمعه اهل سنت مهرستان؛

علما و ریش سفیدان در ایجاد صلح و سازش طوایف یاری دهندگان دستگاه قضا هستند / پایان نزاع های قومی و قبیله ای با میانجیگری معتمدین

مولوی عبدالله کردی گفت: باید فرهنگ دینی و اسلامی صلح و سازش در جامعه گسترش داده شود و نباید امنیت مردم خدشه دار شود و به این وسيله جلو نا امنی ها گرفته می شود.
علما و ریش سفیدان در ایجاد صلح و سازش طوایف یاری دهندگان دستگاه قضا هستند / پایان نزاع های قومی و قبیله ای با میانجیگری معتمدین
مولوی عبدالله کردی، امام جمعه اهل سنت مهرستان در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: علما، ریش سفیدان و معتمدین و افراد اهل علم با توجه به موقعیت جغرافیای باید از نفود خود در راستای حل اختلافات قومی قبیله ای، طایفه ای و گسترش امنیت در این منطقه با ایجاد فرهنگ صلح و سازش به کار ببرند تا مردم این استان همچون گذشته با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی افزود: علما، ریش سفیدان، معتمدین سر طایفه ها و سایر متنفذان می توانند نقش بسیار موثری در پایان دادن اختلافات بین برادران دینی خود ایفا کنند.

امان جمعه اهل سنت مهرستان تصریح کرد: جلساتی که در راستا صلح و سازش بین اقوام و طوایف مختلف برگزار می شود باعث رفع دشمنی و خصومت می شود و دل ها را به هم نزدیک می کند و سبب حاکم شدن آرامش و امنیت در شهرستان می شود.

وی اضافه کرد: باید اختلافات طایفه‌ای و درگیری‌ ها قبل از این که سبب کشته و زخمی شدن شخصی شود و حس انتقام‌ گیری و انتقام جویی در طرفین ایجاد شود، به واسطه بزرگان، علما و روحانیون برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی و قانون هم می تواند در حل اختلافات طایفه‌ای و غیر از آن با بهره گیری از ظرفیت علما و متنفدین برای برقراری صلح و سازش بین برادران دینی اقدام کند و شوراهای حل اختلاف نیز باید از ظرفیت های خوب موجود در استان برای حل دعواهای قومی کمک بگیرند.

این خطیب جمعه اضافه کرد: ورود معتمدین به حل این آسیب ‌ها می ‌تواند باری از دوش قوه قضاییه و نیروی انتظامی بردارد.

به گفته مولوی کردی؛ میانجی ‌گری ریش ‌سفیدان علما، ائمه جماعت در مساجد و معتمدین در محلات در حل آسیب های ناشی از اختلافات طایفه‌ای یکی از کم هزینه ‌ترین و مؤثر‌ترین راه‌ کارها به شمار می رود که از گذشتگان این فرهنگ در سیستان و بلوچستان مرسوم بوده و به واسطه احترام ویژه ای که این بزرگان بین عموم مردم دارند بسیاری از خصومت ها و دشمنی ها بین اقوام مختلف در کمترین زمان پایان می یابد.

وی بیان کرد:  علما و ائمه جماعت می توانند با استفاده از تریبون نماز جمعه و تشویق معتمدین به میانجی ‌گری به ایجاد صلح و سازش و خاتمه دعواهای قومی طایفه ای اقدام و این فرهنگ را در جامع ترویج و نهادینه کنند.

وی تصریح کرد: کلیه دعواها و مشاجره های طایفه ای اعم از سیاسی، اجتماعی که منجر به ایجاد اختلافات قومی و قبیله ای با عواقب جبران ناپذیر می شود از نظر اسلام محکوم است.

وی عنوان کرد: نباید در اختلافات طایفه‌ای و قومی، قبیله ای از سلاح های گرم و سرد همچون اسلحه استفاده شود و طبق فرموده پیامبر اعظم (س) کسی که اقدام به برادر کشی کند از امت من نیست و در کشور اسلامی چون ایران نباید به دنبال ایجاد تفرقه و نفاق بین برادران دینی بود و به دشمنان اجازه داد از این فرصت ها سو استفاده کنند و با حفظ وحدت همچون همیشه دشمن را در رسیدن به اهداف ناکام بگداریم.

وی با بیان این که امنیت سبب توسعه پایدار می شود، تصریح کرد: نتیجه در گیری های طایفه ای در هر منطقه ایجاد ناامنی، رعب و وحشت بین مردم بوده که این موضوع بی امنیتی، عقب ماندگی در راستای توسعه و پیشرفت هر محله را به دنبال دارد.

کردی عنوان کر: در طول چهل و اندی سال از عمر بابرکت نظام و انقلاب اسلامی ثابت شده که هر کجا از تفکر، روحیه و منش بسیجی استفاده شده موفقیت های فراوانی به دست آمده و در قیمت امروزه می توان از این منابع با ارزش در حل مسائل و مشکلات اجتماعی بهره برد.

امام جمعه اهل سنت مهرستان گفت: یکی از برنامه های بسیج تشکیل محلات اسلامی در پایگاه های هر محله بوده که در این راستا به دنبال پای کار آوردن ظرفیت های مردم بسیاری از مشکلات و معضلات را می توان به شکل محله ای حل و فصل کرد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428059