يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۵۹
۰
واکنش ائمه جمعه به افتتاح مگاپروژه سیستان؛

افتتاح ناقص طرح 46هزار هکتاری فریاد همه را در آورد/لزوم بررسی و پرداخت خسارات کشاورزان از سوی دولت

عدم نظارت درست و اساسی روند اجرای طرح آبیاری تحت فشار 46هزار هکتاری دشت سیستان که براساس نظرات کارشناسان دارای مشکلات مختلفی است، در حالی زمینه نارضایتی همه ساکنین به ویژه کشاورزان را مهیا کرده که گوش شنوای مسئولان امر قادر به شنیدن آن نیست.
افتتاح ناقص طرح 46هزار هکتاری فریاد همه را در آورد/لزوم بررسی و پرداخت خسارات کشاورزان از سوی دولت
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، طرح 46 هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان، در سفر سال 1393رئیس جمهور وقت و هیئت دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور مقام معظم رهبری از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

از زمان آغاز اجرای این پروژه بزرگ ملی روند کار به گونه ای بود که گلایه کارشناسان، اساتید دانشگاه در حوزه مرتبط، کشاورزان و دامداران را در پی داشت، تاخیر در روند و نوع اجرا به گونه ای بود که با توجه به وقفه و تاخیر، باز هم اعتباری از صندوق توسعه ملی برای این پروژه تخصیص داده شد، اما هراز گاهی شکایات کارگران فعال در این بخش مبنی بر عدم پرداخت حق الزحمه و حقوق را شاهد بودیم.

در بازدیدی که در طی اجرای این پروژه توسط خبرنگاران صورت گرفت مسئول وقت مربوطه اجرای طرح که همراه با اتوبوس حامل خبرنگاران بود نتوانست به سوالات خبرنگار عصرهامون مبنی بر ایرادات وارده به طرح پاسخی ارائه دهد و آنها بی پاسخ همچنان باقی ماند؛ این گلایه و شکایات به جایی رسید که ائمه جمعه منطقه سیستان در خطبه ها و سخنرانی های متعدد از روند اجرای این طرح گلایه کرده و اخیرا نیز به نشانه اعتراض به نواقص طرح ۴۶ هزار هکتاری در مراسم افتتاح آن شرکت نکردند و به صورت یک صدا در خطبه های نماز جمعه گذشته در این زمینه به ایراد خطبه پرداختند.

برخی از پیمانکاران طرح به خارج از کشور فرار کرده اند

حجت الاسلام ابراهیم گزمه، امام جمعه شهرستان هامون در این باره با بیان اینکه هیچ کدام از ائمه جمعه با وجود دعوت رسمی در مراسم افتتاح نهایی طرح 46 هزار هکتاری شرکت نکردند، گفت: علت عدم حضور اعتراض به نحوه اجرای این طرح بود چرا که هیچ کدام از کشاورزان از این طرح راضی نیستند.

وی افزود: ضمن تقدیر و تشکر از تیم جدیدی که در طرح ۴۶ هزار هکتار در حال خدمات رسانی هستند باید بگوییم که در گذشته برخی از پیمانکاران این طرح فرار کرده اند و به خارج از کشور پناهنده شده اند.

این خطیب جمعه ادامه داد: در این طرح هنوز نظام بهره بردار مشخص نیست، چه کسی می خواهد این طرح را مدیریت کند، بسیاری از جاها مشکل دارد، این طرح برای آن بود که آب توزیع عادلانه شود اما اینطور نشده و هر کس ملک بیشتر داشت بیشتر از آب بهره مند شده است.

امام جمعه هامون خاطرنشان کرد: حق آبه کشاورزان باید اصلاح شود، آب باید به طور مساوی و عادلانه تقسیم شود لذا این طرح نیاز به بازنگری دارد، برخی از کشاورزان فقط ۲۰ دقیقه آب را در این فصل زراعی دیده اند.

وی بیان کرد: خساراتی که اکنون دامان کشاورزان را گرفته است باید برآورد و پرداخت شود، آقایان باید بدانند که مردم رضایت ندارند.

گزمه تصریح کرد: نواقص طرح ۴۶ هزار هکتار را حتما پیگیری خواهیم کرد از آنطرف هم چاه نیمه ها خالی شده است و مردم باید برای آب شرب هم دعا کنند.

وی اذعان کرد: افتتاح طرح ۴۶ هزار هکتار در پایان دولت برای این بود که به اسم دولت دیگری نوشته نشود، باید طرح را کامل می کردید بعد افتتاح می شد اگر کار برای خدا باشد به نام این دولت و آن دولت نمی شود

توزیع ناعادلانه آب و اجرای ناقص عمده مشکل طرح 46 هزار هکتاری

حجت‌الاسلام محمد راشکی، امام جمعه شهرستان هیرمند در انتقاد به طرح ناقص ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان بیان کرد: درحالی مرحله اول افتتاح طرح ۴۶ هزار هکتاری روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جاری صورت گرفت که نواقصی همچون توزیع ناعادلانه آب، اجرای ناقص لوله کشی یا عدم لوله کشی و متحمل شدن خسارت به کشاورزان برخی از عمده مشکلات آن بود.

وی افزود: همه کشاورزان خواستار آن هستند که اگر قرار است طرحی اجرا شود به صورت نیمه رها نشود  بلکه باید افرادی مشخص شوند تا از این طرح محافظت کنند.

دولت خسارت کشاورزان را پرداخت کند

این خطیب جمعه گفت: در اثر عدم توزیع صحیح آب کشاورزی، کشاورزان این خطه متحمل ضررهای زیادی شده اند و درخواست همگان این است که خسارات سنجیده و توسط دولت پرداخت شود.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح جهادکشاورزی زحمات زیادی بر دوش داشت اما چون طرح ناقص بود نتوانستند اراضی کشاورزی را به طور کامل آب دهند از این بابت منجر به ایجاد خسارت کشاورزان شدند.

راشکی اذعان کرد:  امید است از منافع این طرح مردم بهره مند شوند و مدیریت آب به خوبی صورت گیرد تا شاهد خسارت کشاورزان در آینده نباشیم.

افتتاح ناقص طرح ۴۶ هزار هکتار هیچ سودی برای کشاورزان ندارد

حجت الاسلام محمود پارسا امام جمعه شهر بنجار گفت: طرح ۴۶ هزار هکتار سیستان یکی از بزرگترین طرح هایی است که اگر به طور کامل اجرا می شد می توانست بذر امید را در دل مردم بکارد.

وی افزود: طرح آبیاری دشت سیستان از هدایای ویژه مقام معظم رهبری به مردم سیستان است که متاسفانه دارای اشکالات جدی است که اگر برطرف نشود طرح ناقص و ابتر خواهد ماند.

پارسا تصریح کرد: از دولت مردان می خواهیم که پیگیری حقوقی و قضایی مجریان سابق و پیمانکاران بعضا فراری طرح که باعث حیف و میل و خسارت به بیت المال شده اند را شناسایی و تحویل قانون دهند.

دولت مشکل آب منطقه سیستان را بر طرف کند

وی گفت: عدم برنامه برای آموزش کشاورزان جهت تغییر الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع آبی و عدم تعیین سازمان بهره بردار و تامین منابع آب پایدار از مهمترین مشکلات این طرح است.

امام جمعه بنجار بیان کرد: همچنین عدم توجه به نظر کارشناسی کشاورزان و بهره برداران زمان نصب حوضچه ها و افتتاح ناقص طرح در چندین مرحله توسط دولتمردان از بزرگترین اشکالات این طرح است.

پارسا خاطرنشان کرد: عدم توجه به گلایه کشاورزان که باعث اعتراض آنها نیز شده بود سبب شد تا ائمه جمعه در مراسم افتتاح شرکت نکنند.

وی ادامه داد: توجه نکردن به خواسته مردم و کشاورزان باعث ناامیدی در جامعه می شود، مردم ولی نعمت ما هستند و باید در برابر خواسته آنها به نحو مطلوب عمل کنیم.

امام جمعه بنجار گفت: افتتاح ناقص طرح ۴۶ هزار هکتار با توجه به خسارت کشاورزان بابت کمبود آب و به ثمر نرسیدن محصول هیچ سودی برای کشاورزان سیستانی نداشته است.

وی ادامه داد: به دلتیل وجود مشکلات فراوانی که در طرح ۴۶ هزار هکتار وجود دارد ترجیح دادیم که‌کنار کشاورزان مظلوم سیستان قرار بگیریم تا صدای مظلومیت آنها شنیده شود.

این خطیب جمعه خاطرنشان کرد: البته جا دارد از زحمات خالصانه و شبانه روزی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان ها، فرمانداران و بخشداران منطقه سیستان و مجریان و پیمانکاران فعلی طرح که واقعا زحمت کشیدند تشکر کنیم این افراد ریسک کردند و آب را در لوله ها رها سازی کردند.

وی گفت: با توجه به خالی شدن چاه نیمه ها، دولت منطقه سیستان را منطقه بحرانی اعلام کند تا با برآورد خسارت از صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی با اذن مقام معظم رهبری خسارت کشاورزان پرداخت شود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *