شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰
۰
ایرانگردی، مسافرت در جغرافیای داخلی؛

سیستان و بلوچستان در فهرست ۵ مقصد اول سفر ایران است/ شاخه های متنوع گردشگری در سرزمین ناشناخته ها

سیستان و بلوچستان جزو پنج مقصد اول گردشگری کشور است و سرزمین ناشناخته ها نامیده می شود و با توجه به اینکه بسیاری از شاخه های گردشگری در این استان دیده می شود قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی را دارد.
سیستان و بلوچستان در فهرست ۵ مقصد اول سفر ایران است/ شاخه های متنوع گردشگری در سرزمین ناشناخته ها
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، سی ام اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی روز ملی ایران شناسی و ایرانگردی نامیده شده که نشان دهنده اهمیت گردشگری در جغرافیای داخلی است.

سیستان و بلوچستان از سال 96 به عنوان سرزمین ناشناخته ها نام گرفته و مقصد سفرهای گردشگران زیادی شد، این موضوع سبب توسعه زیرساخت های جاده ای، اقامتی و گردشگری در نقاط مختلف استان شده است.

این استان دارای جاذبه های فراوانی در حوزه گردشگری است و می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند، علاوه بر آثار باستانی و جاذبه های طبیعی در شمال و جنوب استان، شاخه های مختلف گردشگری از جمله مذهبی، خرید، کشاورزی، روستایی، فرهنگی، دریایی، ورزشی، بیابان و ... در جای جای این استان دیده می شود.

این موارد در جذب گردشگر به استان موثر بوده و توانسته است توسعه را در برخی ار زیرساخت های استان رقم بزند و سبب افزایش درآمد و ایجاد شغل برای بسیاری از مردمان منطقه شود.

سیستان و بلوچستان جزو ۵ مقصد اول گردشگری کشور

علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته هاست و تلاش می شود داشته های غنی این استان به همه مردم کشور معرفی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیستان و بلوچستان جزو پنج مقصد اول گردشگری کشور است و امیدواریم بتوانیم بعد از کرونا این جایگاه را تقویت کنیم تا نگاه ها تغییر کند و مردمان خارج از ایران زمین هم به سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مقاصد خود نگاه کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ظرفیت روستایی سیستان و بلوچستان بیشتر از ظرفیت های شهری است، ۵۱ درصد جمیعت استان روستانشین هستند که این موضوع توانسته است گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: محیط ها، لوکیشن ها و جغرافیای طبیعی استان سبب جذب گردشگر می شود و شامل باغ های گردشگری، میوه های گرمسیری، آبشارها و قلعه های تاریخی خاص، مکان های باستانی و محیط های طبیعی، بیابان لوت، جازموریان و بسیاری از موارد دیگر است.

جلالزایی بیان کرد: این موارد توانسته در اولین ها تاثیر داشته باشد و ما به عنوان برند آن ها را حفظ می کنیم که بتوانیم به آیندگان تحویل دهیم و نشان دهیم ظرفیت های استان چگونه بوده است.

وی اظهار کرد: پرونده آسبادهای سیستان و بلوچستان با سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی پیگیری می شود تا بتوانیم آن را هم به عنوان یکی از برندهای گردشگری سیستان و بلوچستان معرفی کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: تلاش می شود گردشگرانی به سیستان و بلوچستان سفر می کنند خاطره خوبی را از این استان داشته باشند که در آینده با کیفیت و هزینه بیشتری به استان بیایند و نگاه های مردود به استان را حذف کنند.

سرتاسر سیستان و بلوچستان قابلیت جذب گردشگر را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: همه استان می تواند قابلیت جذب گردشگر داشته باشد، کوه خواجه، شهر سوخته، دهانه غلامان، ارگ سردار محمدحسین خان قلعه نو، زاهدان کهنه، بانک ایران و انگلیس برخی از مکان های تاریخی شمال استان است.

جلالزایی تصریح کرد: دهکده منزلاب، موزه منطقه ای جنوب شرق، چهارراه رسولی، گاراژ ملک، خانه ابویی، اولین خانه خلاق جمهوری اسلامی ایران در ساختمان دادگستری برخی از جاذبه های گردشگری زاهدان است.

وی افزود: دامنه های تفتان، قلعه حیدرآباد خاش، قلعه ناصری ایرانشهر و بمپور، مقابر جالق سراوان، دره نگاران و قلعه کنت و سب سوران، زیبایی های نیکشهر از جمله آبشار اسفندک، گرگان، که نوعی اکوموزه است و برای آن برنامه ریزی شده نیز در بلوچستان می تواند سبب جذب گردشگر شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در پیشین گردشگری کشاورزی یا اگروتوریسم را می توان نام برد که مکان های بسیار زیبایی را شامل می شود، همچنین ساخته های دست انسان در قالب سدها را داریم، تنگه سرحه به عنوان روستای ملی حصیربافی و جالق یا گلشن جدید که شهر ملی باغ شهرها است و ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی جدید از دیگر جاذبه های جنوب استان به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، سرزمین گنج پنهان دارای کوه های مینیاتوری، تالاب لیپار و صورتی، تلاقی نخل و کویر در درک و پلانکتون ها و ...است و کنارک که یکی از قطب های صیادی محسوب می شود و شاخه های گردشگری دریایی را رقم می زند.

جلالزایی عنوان کرد: همه این موارد نشان دهنده زیبایی های استان به لحاظ محیط طبیعی، لوکیشن های جغرافیایی است و مدیریت انسان های محیط پرور می تواند این استان را به منصه ظهور برساند و به دنیا معرفی کند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428270
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *