شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۲
۰
دوئل عقل و احساس؛

اهدای عضو، پایانی كه ادامه زندگی دیگران می شود/ فرهنگسازی لازمه پیوند اعضا

اهدای عضو فرد مرگ‌ مغزی شده به دو صورت ممكن است، اول رضايت خانواده و دوم وصيت خود فرد، اما نبايد فراموش كرد كه حتی در صورت وصيت فرد اين كار تنها با رضايت خانواده مرگ‌ مغزی شده امكان‌پذير خواهد بود.
اهدای عضو، پایانی كه ادامه زندگی دیگران می شود/ فرهنگسازی لازمه پیوند اعضا
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، انگار رنگ و طعم همه چیز عوض می‌شود، زندگی سیاه و سفید، رنگ می‌گیرد... "یا ابوالفضل‌هایی" که در گلو طنین می‌اندازند، انتظاری که بعد از ماه‌ها و سال‌ها، بعد از هزاران بار رفتن روی مرز امید و ناامیدی با هدیه برگزیدگانی پایان می‌یابد که از مرگ مطلق زندگی می‌آفرینند.

هزاران بیمار محتاج پیوند عضو با رنج بسیار در انتظار دریافت عضو، روزها را سپری می کنند اما به دلیل کمبود اعضای اهدایی، متاسفانه درصد زیادی از این بیماران در لیست های انتظار فوت می کند.

این در حالیست که سیستان وبلوچستان با توجه به آمار تصادفاتی که دارد، می تواند گام های استواری در این امر خداپسندانه بردارد که لازمه آن فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت علما برای انتقال این فرهنگ به مردم است.
 
انسانیت تن به تن ادامه دارد

نادر اسماعیل زهی، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان، پدر بانویی 23ساله که با اهدای اعضای بدنش ناجی چند زندگی شد، در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: بعد از فوت دخترم این نهاد مردمی را با هدف فرهنگ‌سازی اهدای عضو در استانی که با توجه به وسعت و پهناوری و از سوی دیگر آمار بالای تصادفات بیشترین بیماران مرگ مغزی را دارد، تشکیل دادیم.

وی گفت: از خانواده هایی که فرزند یا هریک از اعضای خانواده خود را از دست داده اند تقاضا داریم هر چند این کار سخت است و راضی شدن برای آن سخت تر، اما باید بدانیم که مرگ مغزی و کما با هم تفاوت دارند وقتی مرگ مغزی اتفاق می‌افتد هیچ راه برگشتی برای فرد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از طرفی به محض رخ دادن مرگ مغزی مغز ماده ای سمی تولید می کند که اگر به موقع اقدام به اهدای عضو نشود به سایر اعضای بدن آسیب می رسد؛ بر این اساس این امید و آرامش را داریم که زندگی فرد از دست رفته با مرگ پایان ندارد بلکه ناجی چندین بیماری می شود که در بستر بیماری چشم انتظار اهدای عضو هستند.
 
صدور 2 هزار کارت اهدای عضو در سیستان وبلوچستان

اسماعیل زهی ادامه داد: با راه اندازی دفتر از سال 98 که در ابتدای کار بود مردم فرهنگ و دانش کافی در زمینه اهدای عضو نداشتند اما رفته رفته استقبال مردم از این اقدام بیشتر شد به گونه ای که هم اکنون قریب به 2 هزار کارت اهدای عضو در استان صادر شده و متقاضیان از سه طریق سایت، سامانه پیامکی و حضور در انجمن می توانند اقدام به ثبتنام و دریافت کارت کنند.
 
رضايت خانواده مهم‌ترين قانون در راه اهدای زندگی

وی گفت: کارت اهدای عضو حکم وصیت نامه فرد را برای خانواده متوفی دارد، برخی از افراد ثبتنام کرده ولی خانواده آنها در جریان امر نیستند، بافت استان به گونه ای است که با این کارت خانواده ها تا حدودی به خواسته فرد جامعه عمل می پوشانند؛ بارها پیش آمده در صورت مرگ مغزی علیرغم داشتن کارت اهدای عضو اما خانواده متوفی با این اقدام مخالفت کرده و تا زمانی که خانواده رضایت ندهد نمی توان اقدام به اهدای عضو متوفی کرد.
 

 
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان اذعان کرد: تا زمانی که فرهنگسازی در این خصوص کامل نشود و اطلاعات و دانش به مردم منتقل نشود روند اهدای عضو به کُندی پیش می رود، بر این اسا با توجه به اینکه در سیستان وبلوچستان آمار تصادفات بالا و مورد مرگ مغزی نسبت به سایر استان ها بیشتر است اما در این زمینه توقع آنچه که باید نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای فرهنگسازی این امر نیاز است تا علما و مفتی های اهل سنت، مسئولان، نخبگان و دانشجویان با استفاده از ظرفیت تریبون ها برای رساندن این اطلاعات و آگاهی ها به مردم بهره گیرند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هر مورد مرگ مغزی جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات می دهد، اظهار کرد: اگر موارد اهدا به حد مطلوب برسد امکانات و تجهیزات پزشکی استان هم برای انجام اهدا تکمیل و زیرساخت ها فراهم می شود، اکنون بیشتر پیوندها در شیراز، تهران و سایر شهرهای دیگر انجام می گیرد.

در مرگ مغزی هیچ امیدی برای برگشت بیمار نیست

وی افزود: متاسفانه هنوز خیلی از افراد کما را با مرگ مغزی اشتباه می گیرند، در مرگ مغزی هیچ امیدی برای برگشت بیمار نیست و مغز مرده و اعضای بدن کم کم فاسد می شود اما در کما امکان برگشت به زندگی وجود دارد، آنچه در بیشتر مصاحبه ها افراد برگشته از کما به اشتباه از واژه مرگ مغزی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه اهدای بعضی از اعضا از جمله کلیه از فرد زنده انجام می شود، گفت: مرگ مغزی پدیده ای است که به هر علتی رگ های غذا دهنده مغز بسته می شود و خون رسانی به سلول های مغز و ساقه آن متوقف می شود در نتیجه تمام سلول ها با هم می میرند که با کما فرق دارد.اهدای عضو از فردی که به کما رفته است به هیچ عنوانی وجود ندارد زیرا مرگ مغزی باید به تایید پنج متخصص مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و متخصص پزشکی قانونی برسد و پس از برگزاری جلسه‌ای با خانواده فرد مرگ مغزی تا رضایت تام آن‌ها، بتوان اهدای اعضا را انجام داد.
 
اسماعیل زهی اضافه کرد: در فردی که مرگ مغزی شده تپش قلب را با کمک دستگاه موقتا تا چند روز حفظ می کنند تا جایی که با ترشح مواد سمی مغز مرده، قلب هم از کار می افتد، این چند روز طلایی است تا دیگر اعضا در این محیط سمی فاسد نشده خانواده فرد مرگ مغزی رضایت به اهدای عضو دهد، در غیر این صورت اعضا فاسد شده به کار پیوند نمی آید.
 
1000 نفر در لیست انتظار کلیه و اعضای حیاتی هستند

وی گفت: فردی که دچار مرگ مغزی شده با کمک دستگاه‌ها و فناوری پزشکی حیاتش برای مدت زمان محدودی حفظ می‌شود که این مدت بسیار محدود است و زمان طلایی حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت است که  برای اهدای عضو مناسب بوده و هر لحظه ممکن است اعضای بدن وی دچار مشکل شود مثلا  قلب او از تپش باز ایستد و یا دچار سکته شود.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان اذعان کرد: بیشترین پیوند های انجام شده در استان از نوع کلیه و قرنیه چشم است، پیوند کلیه از فرد زنده و فرد مرگ مغزی صورت می گیرد و فردی که کلیه های سالمی دارد می تواند یکی از آنها را به وابستگان خود اهدا کند.

وی خاطر نشان کرد: مباحثی که در رابطه با مسایل اخلاقی پیوند کلیه ازغیرفامیل و یا خرید و فروش کلیه مطرح می شود صحیح نیست، چراکه آگهی خرید و فروش کلیه ممنوع  و اهداکنندگان تنها می توانند از طریق ثبت نام در انجمن حمایت از بیماران کلیوی اقدام کنند.

اسماعیل زهی بیان کرد: اهدای عضو باقیات صالحات و ماندگار است، در سیستان و بلوچستان تا پایان سال گذشته حدود 800 نفر در لیست انتظار کلیه و هزار و 200 نفر در لیست اعضای حیاتی هستند.

اگر فرد قبل از مرگش اجازه داده باشد اهدای اعضای بدن او جایز است

 مفتی محمد قاسم مفتی اهل سنت در اینباره چندی پیش به خبرنگار ما با بیان اینکه اعضایی که حیات انسان بر آن عضو موقوف می باشد، مثل قلب و کبد، یا اینکه وظیفه اساسی آن ، با نقل آن عضو معطل می ماند مانند قرنیه دو چشم؛ نقل و پیوند آن شرعا حرام و ناجایز است، گفت: عضوی که پیوند می گردد جزء اعضاء موثر بر تولید و تناسل و یا منتقل کننده خواص ژنتیکی نباشد و اگر موثر بر تناسل و یا ناقل خواص ژنتیکی باشد جایز نیست.
 

 
وی ادامه داد: انتقال اجزایی همچون پوست، استخوان، مو و رگ از خود بدن فرد به قسمت دیگری از بدن همان فرد شرعا جایز است.

مفتی قاسم انتقال عضو از مرده به فرد زنده را دو دیدگاه بر شمرد و بیان کرد: دیدگاه اول مطلقا قایل به عدم جواز هستند و گروه دیگر با شرایط " حیات فرد زنده یا وظیفه اساسی عضوی از اعضاء وی، موقوف بر پیوند و انتقال همان عضو باشد،میت قبل از مرگ ، اجازه اهداء داده باشد یا پس از مرگ ورثه اهداء نمایند،مرگ واقعی صورت گرفته باشد و نقل عضو با خرید و فروش صورت نگیرد، بلکه به صورت اهدایی باشد قایل به جواز شده اند.

این مفتی اهل سنت تصریح کرد: اعضایی مثل خون که در بدن انسان خود به خود تولید و جایگزین می شوند، انتقال آن از یک فرد به فردی دیگر جایز می باشد.

وی خاطر نشان کرد: ناگفته نماند پیوند اعضاء در صورتی جایز می باشد که راه علاج دیگری علاوه بر پیوند، بر اساس نظر متخصصین وجود نداشته باشد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428271
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *