شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳
۰
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

انتقال آب از "تهلاب"؛ ناجی زاهدان از تنش آبی

علیرضا قاسمی گفت: با توجه به این که زاهدان از لحاظ منابع تأمین آب پایدار در بحرانی‌ترین شرایط قرار دارد و به دلیل زمان بر بودن طرح های در دست اجرا، استفاده از منابع آبی دشت‌ تهلاب که مطالعه آن توسط آب منطقه ای صورت گرفته است، می تواند در کاهش این بحران کمک کند.
انتقال آب از "تهلاب"؛ ناجی زاهدان از تنش آبی
به گزارش پهره علیرضا قاسمی، مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: از آنجایی که در زاهدان هیچ‌ گونه منبع آبی وجود ندارد و تامین آب شرب این کلانشهر از چاه نیمه ها که خود وابسته به رودخانه هیرمند است، صورت می گیرد، برای تأمین آب مورد نیاز سیستان و زاهدان با چالش مواجه هستیم و این مسئله زنگ خطر چگونگی خروج و تأمین آب را به صدا درآورده است.

به گفته وی، زاهدان از لحاظ منابع تأمین آب پایدار در بحرانی‌ترین شرایط قرار دارد، موقعیت استقرار این شهر به گونه‌ای است که هیچ گونه منابع تأمین آب پایدار چه از نوع زیرزمینی یا سطحی برای این شهر 700 هزار نفری وجود ندارد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان اذعان کرد: در شرایطی که جمعیت زاهدان رو به افزایش و میزان دسترسی به آب در حال کاهش است، حجم آب ورودی از چاه نیمه‌ها به زاهدان جوابگوی روزهای گرم سال و پیک مصرف نیست، به طوری که 35 درصد جمعیت شهر در تابستان‌ها به دلیل کمبود 800 لیتر بر ثانیه ای آب دچار تنش آبی می‌شوند.

وی گفت: سیستان و زاهدان برای تأمین آب پایدار و خروج از تنش آبی به آب فرامرزی وابسته هستند و تلاش برای دریافت حق‌آبه می‌تواند یکی از گزینه های نجات از بحران‌های پیش‌رو باشد.

قاسمی اذعان کرد: بحران کم‌آبی چندین سال است که گریبان مرکز پهناورترین استان کشور را گرفته و تأمین آب پایدار و خروج از تنش آبی در فصول گرم سال یکی از ضروری‌ترین نیازهای زاهدان به عنوان پرتنش‌ترین شهر سیستان و بلوچستان است.

به گفته وی، در حال حاضر بخش اعظمی از نیاز آبی شهر از طریق خط انتقال و چندین مرحله پمپاژ و یک باب تصفیه خانه از طریق چاه‌نیمه های وابسته به دریاچه هامونی که در حال ناپدید شدن است، تأمین می‌شود و بخشی نیز از طریق شیرین‌سازی با هزینه تمام شده بالا در شبکه توزیع می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در راستای شکوفایی، آبادانی و بهبود وضعیت زندگی مردم، طرح انتقال آب از دریای عمان به عنوان راهکاری اساسی کلید خورد، پروژه‌ای که می توان گفت روزنه‌ امیدی برای مردم سیستان و بلوچستان است، چراکه با اجرای این طرح تأمین آب شرب این استان پایدار و بخش زیادی از نیاز آبی آن در بخش‌های کشاورزی و صنعتی برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که طبق پیش‌بینی های صورت گرفته این ابر پروژه ملی که در شمار گران‌ترین طرح‌هایی هست که در دنیا تعریف شده است، حداقل چهار سال زمان می‌برد، اضافه کرد: با  توجه به حساسیت موضوع آب و تشریح وضعیت آبی سیستان و زاهدان، ضرورت تأمین آن در زاهدان از یک منبع دیگر تا رسیدن آب پایدار دریا به استان بسیار حائز اهمیت است.

قاسمی اضافه کرد: تنها منابع غنی آب برای زاهدان در شرایط فعلی، دشت‌های اطراف از جمله "تهلاب" در مجاورت مرز پاکستان است که هیچ‌گونه برداشتی از آن صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین آب، مطالعات کامل دشت را انجام داده و به میزان 20 میلیون متر مکعب در سال که معادل 50 درصد نیاز آب شرب زاهدان است، تخصیص لازم را لحاظ کرده و طرح آن برای اجرا آماده است که اجرایی شدن آن نگاه ویژه مسئولان امر را می‌طلبد تا موضوع آب شرب شهروندان که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است، مرتفع شود.

انتهای پیام/
 
 
 
کد مطلب: 428308