پنجه خشکسالی و گرمای سوزان بر گلوی کشاورزان؛

آتش سوزی نخیلات دغدغه اساسی نخل کاران جنوب شرق در فصل گرما/ رخت سیاه بر قامت 1700 اصله درخت در "نیکشهر"

8 خرداد 1400 ساعت 10:54

بر اثر بالا بودن حجم آتش سوزی و شدت گرما و باد هفت هکتار از نخیلات شهرستان "نیکشهر" طعمه حریق و خسارات‌ جبران ناپذیری به کشاورزانی وارد شد که پیش چشمان خود، شاهد خاکستر شدن سرمایه هایشان بودند.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، افزایش بی سابقه دمای هوا در جنوب شرق کشور به ویژه استان پهناور سیستان وبلوچستان که گاها به 50 درجه هم می رسد علاوه بر محدودیت‌های شدیدی که در کیفیت زندگی شهروندان ایجاد کرده، منجر به بروز خسارت بسیار سنگینی به اقتصاد کشاورزان نیز شده است.

خسارات‌ جبران ناپذیری که در خط مقدم آن، خرماکارانی قرار دارند که پیش چشمان خود، شاهد خاکستر شدن سرمایه هایی هستند که سال ها برای هر اصله آن زحمت کشیده و عرق جبین ریخته تا مثمر ثمر شوند.

فرا رسیدن گرما برای نخلداران و کشاورزان این خطه از کشور دردسرهای فراوانی به همراه دارد چرا که سال هاست به علت خشکسالی های پی در پی شاهد آتش‌سوزی‌ نخلستان‌ها و نابودی اصله درختانی هستند و این امر با توجه به اینکه زندگی اکثر مردم به ویژه در مناطق جنوبی استان به باغات میوه و نخل‌های خرما وابسته است خسارات‌ سنگینی را بر آنها وارد کرده است.  
 

 
 گرمای بیش از حد دمای هوا در این دیار باعث افزایش آتش سوزی باغات شده به گونه ای که هرساله ده ها هکتار از عرصه های طبیعی سیستان وبلوچستان عمدتا با دخالت انسان در آتش می سوزد و تلی از خاكستر در زیستگاه ها و رویشگاه های طبیعی این استان برجای می ماند. از سوی دیگر اما کمبود امکانات مانع امداد رسانی به موقع به کشاورزان برای کاهش خسارات می شود به این علت که نیروهای امدادرسان برای مقابله با آتش سوزی نخیلات با توجه  به صعب العبور برخی از مناطق با فاصله زمانی بالا به محل وقوع حادثه می‌رسند که این  امر مسلما میزان خسارت کشاورزان را افزایش می‌دهد.

هفت هکتار از نخیلات کور صابر روستای هیچان طعمه آتش شد
 
به گفته حبیب رئیسی، مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر روز گذشته بر اثر یک فقره آتش سوزی در روستای هیچان باغ کور صابر، هزار و ۷۰۰ اصله درخت مثمر شامل نخل، جمبولان، گواوا، زیتون، انبه و مرکبات در آتش سوخت.

وی افزود: بلافاصله پس از تماس مردمی، خودروی آتش نشانی به محل اعزام شد اما به دلیل حجم بالای آتش سوزی و شدت گرما و باد و از نخلستان و باغات کور صابر خسارات سنگینی وارد شد.
 

 
وی تصریح کرد: درختان این باغ عمر بالاتر صد سال داشته و سالیانه بالای ٨٠ تن انواع محصول باغی برداشت می‌شده است.

توصیه هایی برای جلوگیری از آتش سوزی در گرمای سوزان
 
برای جلوگیری از آتش سوزی در گرمای سوزان باغداران باید ضایعات درختی را به بیرون از باغ منتقل و از آتش زدن آنها در باغ و مجاورت درختان خودداری کنند چرا که انباشتن شاخ و برگ ضایعات درختان در یک محل در صورت آتش سوزی، حریق را به سرعت گسترش داده و باعث آسیب های مالی و جانی می شود.

علاوه بر این، انداختن شیشه در باغ ها و بوستان ها نیز باعث تمرکز نور خورشید و آتش سوزی می شود؛ ک در این مواقع ساکنین هر منطقه باید در صورت مشاهده آتش سوزی سریعاً با شماره125 تماس گرفته و قبل از رسیدن آتش نشانان در محل با رعایت نکات ایمنی، اقدام به جلوگیری از گسترش حریق کنند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 428309

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/428309/آتش-سوزی-نخیلات-دغدغه-اساسی-نخل-کاران-جنوب-شرق-فصل-گرما-رخت-سیاه-قامت-1700-اصله-درخت-نیکشهر

پهره
  https://www.pahreh.ir