يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵
۰
"میلک" بهشت تجار خارجی؛

پایانه مرزی میلک؛ دروازه ای برای اشتغال 4هزار نفرایجاد کرد/ جای خالی کالای بومی در صادرات افغانستان

در حالی روزانه بیش از 5 هزار تن کالا از مرز میلک به کشور افغانستان صادر می شود که کالای تولیدیِ سیستان و بلوچستان هیچ سهمی در آن ندارد.
پایانه مرزی میلک؛ دروازه ای برای اشتغال 4هزار نفرایجاد کرد/ جای خالی کالای بومی در صادرات افغانستان
به گزارش پهره به نقل از اوشیدا؛ بازارچه مرزی میلک مهمترین گذرگاه تجاری کشورمان محسوب می شود که به طور مستقیم کالاهای بارگیری شده از بندر چابهار و چند کشور خارجی دیگر از طریق این بازارچه به افغانستان صادر می شود.

وجود بازارچه مرزی میلک در شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر ایجاد اشتغال باعث شده است تا شغل های گوناگونی به دلیل حضور رانندگان خارجی و ایرانی در این مکان بوجود آید که همین مسئله سبب شده است تا افراد غیر بومی هم جهت ایجاد سرمایه گذاری به منطقه وارد شوند.

دستفروشی ۱۰ ساله ها در مرز میلک

عبدالله دهمرده یکی از ساکنان روستای میلک که در نزدیکی بازارچه سکونت دارد در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: بسیاری از افراد با ارتباط با رانندگان افغان توانسته اند شغل های مناسبی برای خود بوجود بیاورند.

وی افزود: در میلک بچه ۱۰ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله مشغول به کار است که همین مسئله باعث شده است تا مهاجرت معکوس در این روستا شکل گیرد.

دهمرده بیان کرد: در میلک پر سودترین کار ایجاد صرافی هایی است که با تبادل پول و تبدیل ارز به صورت دستی و در لحظه باعث سودهی بالایی برای افراد می شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حال هم افراد بسیاری با ایجاد شغل های کاذب نظیر دست فروشی توانسته اند برای خود کسب درآمد کنند.

 

ایجاد بیش از 4 هزار اشتغال در پایانه مرزی میلک

مصطفی ضیایی مدیر پایانه مرزی میلک در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: پایانه مرزی میلک در سال ۱۳۸۰ پس از درگیری های دولت افغانستان و خروج طالبان از آن کشور بر اساس تصمیم هیات وزیران مرز رسمی کشور ایرن و افغانستان معرفی شد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۳ یکی از مهمترین پل های ترانزیتی کشور با نام پل ابریشم ارتباط دو کشور را در این پایانه مرزی بهم متصل کرد که آغازی برای فعالیت تجار ایرانی و خارجی بود.

ضیایی بیان کرد: از این پایانه روزانه بیش از ۴۰۰ خودرو ترانزیتی عبور می کند که چیزی حدود ۵ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تن کالا جا به جا می شود.

وی ادامه داد: همچنین روزانه به صورت پیاده و به وسیله اتوبوس های ایرانی و افغانی مستقر در پایانه تعداد ۴۰۰ نفر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از این پایانه عبور می کنند.

 

ضیایی تصریح کرد: وجود پایانه مرزی در حوزه سیستان علاوه بر کارکنان دولتی موجب اشتغالزایی مستقیم ۲۰۰ نفر در خصوص نمایندگی شرکت های حمل و نقل و ترخیص کالا شده است.

مدیر پایانه مرزی میلک گفت: تعداد ۴ هزار کارگر نیز تخلیه و بارگیری کالاها را در این پایانه بر عهده دارند، همچنین وجود ۱۸ غرفه شامل بیمه،سوپرمارکت،رستورن، باسکول و ... باعث بوجود آمدن صدها اشتغال برای جوانان منطقه شده است.

ضیایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهر زرنج افغانستان دارای امنیت بالاتری نسبت به سایر شهرهای افغانستان است، اکثر رانندگان خارجی تردد در مرز میلک را ترجیح می دهد.

وی افزود: بازارچه مرزی میلک تا اولین شهر افغانستان که همان زرنج است تنها چهار کیلومتر فاصله دارد که همین امر باعث سهولت در تردد رانندگان شده است.

مدیر پایانه مرزی میلک گفت: روزانه میانگین درآمد ارزی این پایانه به میزان ۱۵ هزار الی ۲۵ هزار دلار است.

وی گفت: در گذشته تنها سیمان سیستان از استان به کشور افغانستان صادر می شد که این کالا نیز بنا به دلایلی صادرات آن متوقف شده است و عملا هیچ کالای بومی از استان به این کشور صادر نمی شود.

ضیایی گفت: تولید کنندگان بومی باید ظرفیت تولید خود را به حدی برسانند که بتوانیم برای صادرات آن برنامه ریزی کنیم، خوشبختانه هیچ مانعی سد راه صادرات نیست و در صورت وجود از کالاهای بومی استان استقبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428423