سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ۲۱:۴۵
۰
بسیج همگانی برای مقابله با موج سهمگین کووید۱۹؛

وقتی رویای پایان کابوس کرونا با تزریق واکسن واقعیت می‌یابد/ سیستان و بلوچستان؛ الگوی موفق واکسیناسیون برای مهار کرونا

با جولان کرونا در چنوب شرق کشور، همگان آستین همت بالا زدند و بار دیگر سپاه با راه اندازی مراکز تجمیعی به کمک متولیان بهداشت و درمان آمد تا روند تزریق واکسن تسریع شود، اتفاقی که به واسطه آن شاهد سیر نزولی آمار مبتلایان و فوتی ها در این منطقه هستیم، به گونه ای که می توان از سیستان و بلوچستان به عنوان الگوی موفق واکسیناسیون برای مهار کرونا یاد کرد.
وقتی رویای پایان کابوس کرونا با تزریق واکسن واقعیت می‌یابد/ سیستان و بلوچستان؛ الگوی موفق واکسیناسیون برای مهار کرونا
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ تیرماه امسال بود که کرونا ویروس، پرشتاب تر از همیشه در سیستان و بلوچستان شروع به تاخت و تاز کرد و افراد زیادی را به دام خود انداخت و بسیاری را به کام مرگ کشاند. 

هر روز شاهد سیر صعودی آمار مبتلایان و داغدار شدن خانواده های زیادی بودیم، ویروس کشنده ای که به واسطه جولان بی رحمانه اش، بسیاری از جوانان نیز از این دنیا رخت سفر بستند. اما طبق گفته متولیان بهداشت و درمان آمار فوتی های گروه های بالای ۵۰ سال به نسبت گذشته و دیگر گروه های سنی کمتر بود.

ماجرایی که خیلی ها به دنبال دلیل واقعی آن بودند و هستند که طبق گفته متخصصان، علت آن واکسیناسیون ۵۰ درصد این گروه های سنی است.

اما آمار مرگ و میر در دیگر گروه ها و افراد مسنی که واکسینه نشده بودند، به اندازه ای بالا بود که همگان برای پایان دادن به این قصه تلخ آستین همت بالا زدند و واکسیناسیون همگانی توسط متولیان بهداشت و درمان و به همت سپاه پاسداران با ایجاد مراکز تجمیعی استارت خورد.

اما واکسیناسیون علیه کرونا فقط برای گروه های سنی بالای ۵۰ سال صورت نگرفت، بلکه سیستان و بلوچستان اولین استانی بود که جهت تزریق واکسن به گروه های سنی پایین تر نیز اقدام شد، به گونه ای که اکنون شاهد واکسیناسیون افراد بالای ۳۰ سال در این استان هستیم، اتفاق مثبتی که به واسطه آن سیر نزولی کرونا نیز رقم خورده است و در واقع از این خطه می توان به عنوان الگویی موفق در مهار کرونا یاد کرد. 

این را می توان در کاهش آمار فوتی ها و مبتلایان دید، به گونه ای که طی روزهای اخیر در یک شبانه روز هیچ فوتی بر اثر کرونا در این استان به ثبت نرسید. 

واکسیناسیون افراد بالای ۳۰ سال در سیستان و بلوچستان

در همین راستا، مجید سرتیپی، اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: نزدیک به ۶ ماه است که واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و به تبع آن سیستان و بلوچستان آغاز شده و از اردیبهشت ماه تزریق واکسن به گروه های سنی ۸۰ سال را در استان شروع کردیم که اکنون به بالای ۳۰ سال رسیده ایم.

وی ادامه داد: روند افزایشی موج دلتا که اخیرا در سیستان و بلوچستان شاهد آن بودیم، از روزهای پایانی اردیبهشت ماه وارد استان شد، هنوز این موج به اتمام نرسیده، اما پیک را گذرانده ایم، اواخر آن هستیم و روند مبتلایان رو به کاهش است.
 

کاهش موارد فوتی افراد بالای ۵۰ سال در پیک کرونا

سرتیپی اظهار کرد: نکته ای که در موج دلتا شاهد آن بودیم، این که موارد فوتی در گروه های سنی بالای ۵۰ سال نسبت به قبل و دیگر گروه های سنی کمتر بود، چراکه حدود ۵۰ درصد این افراد واکسینه شده بودند، دلیل دیگری که منطقی و توجیه کننده باشد، برای این مهم پیدا نکردیم، بنابراین تنها علت آن واکسیناسیون است. 

وی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که واکسیناسیون هم بر آمار فوتی ها تاثیرگذار بوده است و هم می تواند بر کاهش میزان ابتلا تاثیر داشته باشد. 

تفاوت سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر نقاط کشور

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در اردیبهشت ماه پیش بینی می کردیم که موارد ابتلا به کرونا افزایش پیدا کند و از نوع شدید باشد، چراکه سوشی که وارد استان شد، واریانس دلتا بود. اواخر بهمن ماه این سویه در هند شیوع پیدا کرد، تجربه این کشور را دیدیم، موارد ابتلای شان نسبت به موج های قبلی چندین برابر شد، انتظار داشتیم این اتفاق برای سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور بیفتد که متاسفانه پیش بینی ها درست بود. 

وی افزود: تفاوتی که سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر نقاط کشور داشت، این بود که مداخلات را در سطح استان خیلی سریع شروع کردیم که به نظر می رسد جواب داد و باعث شد دامنه این موج را کم کنیم، هر چند ارتفاع آن را نتوانستیم کاهش دهیم و در بازه زمانی کوتاه این موج به صورت جهشی افزایش پیدا کرد. 
 

الگویی موفق برای سایر نقاط کشور 

سرتیپی اظهار کرد: مداخلاتی که در بخش های مختلف از جمله بهداشت، درمان و آموزش صورت گرفت، سبب شد که دامنه این موج در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر نقاط کشور کوتاه تر شود و زودتر از سایر استان ها وضعیت رنگبندی آن تغییر کرد، به سمت نارنجی و زرد رفتیم و شرایط استان به نسبت بهتر شده است. 

وی از سیستان و بلوچستان به عنوان الگویی موفق در مهار کرونا در پی همگانی شدن واکسیناسیون یاد کرد و افزود: مجموع این اقدام ها و همکاری های سایر نهادها سبب شد که مشکل جدی در طولانی مدت پیدا نکنیم، البته در مدت کوتاهی به ویژه تیرماه مشکلات جدی شد و بعد از آن شاهد کاهش موارد و افت موج دلتا بودیم. 

انتهای پیام/
کد مطلب: 428629